• Bine78

förstoppad av ersättning.

Modersmjölk innehåller ju ämnen som gör att barnen inte blir förstoppade så länge de bara äter modersmjölk.

Hur är det med modersmjölksersättning. Finns det någon tillsats som förhindrar att de blir förstoppade?

Funderar på om det finns risk för det nu när vi ska börja med ersättning.
    Jag undrar även om det finns nå tidiga tecken på att barnet inte tål ersättning?

• Svar på tråden förstoppad av ersättning.
  • TiLo

nej det finns ingen tillsats i ersättningen som hindrar förstoppning. noggranhet med proportionerna mellan vatten och pulver är viktigt. märker man ändå att barnet blir trög i magen är det många som har i en klick messmör i ersättningen.

• Danitra

Det kan vara så att ersättning gör barnet förstoppat. Detta löser man lättast genom att ge laktulos till barnet. Det är bara att ringa BVC och be om recept och doseringsanvisningar.

• Bine78

Ok. Men om man följer proportionerna vatten pulver bra så är risken för förstoppning inte så stor?

Jag får fråga mer på bvc, men de har inte gett mig mycket tips om ersättningen. Mer än att jag ska börja byta ut ett mål om dagen och sedan öka. Hittils har jag bara testat färdigblandat.

• GreetaGarbo

Om du är rädd för förstoppning så kan du byta ut ett mål eller del av mål mot en ersättning som heter Bifidus (från 4v -men min BM sa att det gick bra tidigare. Du får fråga din BM) och som man kan köpa på apoteket. Den innehåller redan lactulos och är därmed lösande, då slipper du blanda med vanlig lactulos. Kan vara värt det om barnet inte är speciellt hård i magen. Bifidus är dock lite dyrare än vanlig ersättning.
    Är det så att man hellre vill blanda med lactulos brukar 5ml/en gång om dagen vara en bra start- och underhållsdos. Ersättning är "tyngre" i magen än vad bröstmjölk är och det är lättare att barnet blir förstoppat, helst ska barnet bajsa varje dag om den äter ersättning, men varannan dag är också helt ok. Lactulos kan göra att barnet blir gasig i magen, bara så man inte blir orolig när det börjar spraka i baken. :)

• Bine78

Tack för tips och råd. Ska prata med de på BVC. Hon bajsar idag när hon äter modersmjölk antingen varannan dag eller flera gånger varje dag. Då hon gör varannan dag blir det att tvätta rent hela ungen.  ;)

Ska jag vara uppmärksam på förstoppning perioden nu i början när jag bara byter ut ett eller två mål om dagen mot ersättning?

Det känns jobbigt att börja med ersättning men situationen vi hamnat i gör att vi är tvungna att sluta amma henne. :(  Det jag kan komma på som är positivt med ersättningen är att pappan kan hjälpa till med matningarna och att jag slipper det jobbiga/krångliga med att amma när vi inte är hemma.
    Stora bröst och lättdistraherad bebis gör det väldigt krångligt.

• BeautifulFlower

när min dotter började med ersättning så började magen krångla lite. Hon blev hårdare i magen i början och det längsta som gick innan hon bajsade var 5 dagar, då hade hon ont - på kvällen, men hon fes/rapade så luften fick hon ur sig iaf. Vi fick tips att ge magdroppar vilket lugnade det hela. Hon skrek inte okontrollerat men hon försökte bajsa utan resultat så blev hon lite gnällig. Men nu bajsar hon minst en gång per dag och har absolut inga problem. Magen kommer vänja sig och det är inget farligt för dom om dom får svårt att bajsa i början. Men visst finns det hjälpmedel- som messmör, termometer i rumpan osv

Svar på tråden förstoppad av ersättning.