• hopp och längtan

Hur kändes dina första värkar?

Hejsan,

Jag har BF imorgon och har mer och mer börjat fundera på hur det kommer att kännas när värkarna sätter igång. Har försökt höra med andra i min närhet men de säger bara typ att "du känner när det är riktiga värkar". Så jag tänkte höra om det finns någon som kan försöka beskriva hur det känns? Att det gör ont har jag ju såklart förstått, men är det så att magen drar ihop sig? Gör det ont i hela magen eller vart gör det ont egentligen?

• Svar på tråden Hur kändes dina första värkar?
  • Celoo

För mig började det med att jag vaknade av en mensvärksliknande smärta, fattade att det var värkar när de tilltog i smärta och slemproppen började lossna.

• Upptagen

Som förvärkarna gjorde fast mycket starkare.

Magen blir stenhård och värkarna stegrar sig och når en topp, även magen blir hårdare och hårdare. När toppen är nådd så vandrar smärtan neråt och även magen slappnar av.

Utöver det kändes mina värkar i ryggen, lite som om något åker hiss i ryggraden.

• Upptagen

Angående smärtan så minns jag inte exakt, tror att smärtan satt på lite olika ställen beroende på var i värkarbetet jag befann mig i...

• MiniMaria

Det är det här med att man "vaknar" av dom som gör att varje morgon när jag vaknar så tänker jag - Nähe inte inatt heller... ;)

• sleeping angel

för mig var det nog som lite värre mensvärk som kom och gick, startade inte att göra jätte ont förren vattnet gick och sen är hon född 4.5 timmar senare.

• sleeping angel

jag fattade inte att det var värkar förren vattnet gick, på BF, fattade att nått var på G men inte att det var the real deal.

• Lia och bäbisen

Började som relativt lätt mensvärk med ca 5 min mellanrum för min del. Satt enbart i ländryggen i princip hela förlossningen! Jag trodde det skulle kännas i muffen. men så var det inte.

JAG förstod aldrig att det var på riktigt faktiskt, så det stör mig att alla säger att "man vet" när det sätter igång. Men visst kan jag i efterhand inse att det var naivt... var öppen 7-8 cm när jag kom in, och hade lämnat väskan i bilen för det var ju inte på gång på riktigt...=)

• paloma84
    Upptagen skrev 2010-03-12 21:00:05 följande:
    Som förvärkarna gjorde fast mycket starkare. Magen blir stenhård och värkarna stegrar sig och når en topp, även magen blir hårdare och hårdare. När toppen är nådd så vandrar smärtan neråt och även magen slappnar av. Utöver det kändes mina värkar i ryggen, lite som om något åker hiss i ryggraden.
    Skulle förklara det exakt likadant!

Innan hade jag ju haft sammandragningar, starka och helt klart kännbara, molande värk, ont överallt... och jag undrade "Är det på gång?"

Men så sant, när de väl kommer... så förstod jag!

Började som en svag värk som blev starkare.. starkare och starkare... samtidigt som magen blev hårdare.. hårdare och hårdare... det nådde en topp... och sedan klingade det av neråtgående...

Och då tänkte jag "Aha... DET HÄR var en värk!!"

Och de kom som klockan själv.. var 10 minut.. EXAKt, på sekunden alltså... helmysko..
    Mina värkar kändes i ryggen och i hela magen.
  • Hamaki

Själv hade jag som kraftig mensvärk hela natten och sedan på morgonen så började "mensvärken" hugga till i vågor som blev starkare och starkare hela tiden. 

Jag kunde inte ligga still när dom kom utan jag var tvungen att spänna hela kroppen i stående framåtlutad ställning medan jag sa "mmmmmmmmmmmm" :D

Svar på tråden Hur kändes dina första värkar?