• MatildaF

Månadspeng

Hej! Jag har en fråga jag tror alla föräldrar ställer sig när barnen kommer upp i en ålder då de vill köpa saker för egna pengar. Min tretton-åriga dotter har inte fått någon slags månadspeng eller liknande, hon får det hon behöver när hon behöver det. Nu vill hon ha en ganska hög summa varje månad, och betala för sina kläder, skor, resor, nöjen o.s.v. Hon säger att hon vill ha sitt barnbidrag, medan jag säger att det är till för att föräldrarna ska ha råd att försörja sina barn. "Alla andra får det!" säger hon, men jag menar, hur många gånger stämmer det? Jag tycker det är bäst för henne att fortsätta som hon har, men hon ger sig aldrig. Hur ska jag göra? Vilken summa/ålder har ni satt? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Månadspeng
  • Sharatain

Mina föräldrar hade samma tankebanor som du haft hittills vad gäller din tonåring. Hon får pengar då hon behöver det. Min föräldrar fortsatte med det tills det att jag var ännu äldre. Har inte haft några problem med det.
     Fick lite pengar varje månad för småsaker som jag kanske behövde eller ville göra. Men inte mer än så.

Fördel kan ju vara att hon lär sig hantera pengar etc om hon får hela bidraget nu då och lägger upp en budget. Men jag tycker personligen inte 13 år är en ålder då man måste lära sig om sådant. Det kan vänta något år till.

• miiamariia

Du kan ju börja med att ge henne hälften och se hur hon sköter det och så, sen gör hon det någon månad så kanske hon kan få hela på prov.
    När jag själv var 13 fick jag 100:- och då skulle det räcka till allt, men då alla saker är så dyra i dagens läge kan man knappt köpa en tröja för 100.

• Isnogood

Min dotter är 14, får 300:- insatta på sitt konto den 25e varje månad (varannan helg är hon hos sin pappa och får då pengar av honom de helgerna) sedan så betalar jag kläder, biobesök o annat alltså nöjen mm. Har hittills fungerat bra.

Många tonåringar får nog barnbidraget, det tror jag, däremot så är det nog oftast föräldrar med lite högre inkomster som har den möjligheten (vad jag tror...)

Jag för min del har ingen möjlighet att låta dottern ta hela barnbidraget, jag använder det som ett barnBIDRAG.

Tilläggas kan att hon även har egen häst här på gården som jag betalar alla omkostnader för.

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Majsan70

På swedbanks hemsida finns det bra mallar för hur vanlig månadspeng bör se ut i de olika åldrarna.

När min tjej blev 14 fick hon 800 kronor i månaden o då skall det räcka till kläder och godis o sånt. Jag köper dyrare ytterplagg o vinterskor o sånt o hon köper resten.  Hon hanterar sina pengar grymt bra och inventerar sin garderob på vd hon verkligen behöver. Sparar om hon vill ha ett dyrare plagg osv. Just nu sparar hon det mesta till en laptop eftersom hon anser att hon har tillräckligt med kläder för tillfället.

• abnocto

När min dotter var 13 år fick hon ca 750kr och skulle då köpa sig sina egna kläder och redovisa vart pengarna tog vägen. Behövde hon dyrare saker så bidrog vi med mer om hon skötte pengarna. Det är ett bra sätt att de ska lära sig hantera pengar.

• Dejsi

Det är för tidigt att ge hela barnbidraget till en 13-åring. Bör vänta tills 16 år tycker jag. Min dotter är 15 och får 600 och då köper hon lite kläder själv och hon är nöjd med den summan. När hon var 13 fick hon 300.

• hymafr

Min dotter hade precis fyllt 14 när hon började få barnbidraget.
    Det ska räcka till allt utom hårklippning, hygienartiklar, mobilen, busskort, semesterresor. Dvs hon får betala det mesta själv.
    Hon är nu 16 och är rikast i släkten
    Hon har 7-8 tusen sparade och går plus varje månad.

Det är nog väldigt olika vilka som klarar av egen ekonomi och vilka som är panka redan dan efter pengarna kommit in.
    Det är dock väldigt nyttigt att ha eget ansvar för sin ekonomi och man kan ju alltid ge barnbidraget på prov under några månader och sedan utvärdera det.

• abnocto

Det är definitivt olikan när barn kan ta hand som sina pengar. Min dotter har nog gjort av med varenda krona och hon fick barnbidraget tidigt. Min son nu 16 spar varenda krona och vill inte ha studiebidraget för han har så svårt för att handla att han aldrig skulle köpa sig något Han tar sina 300kr/månaden och får ägna sig lite åt aktier och de växer sakta så han har nu sparat ihop 21000 kr coh mer vill han ha...... Och det är lättare för honom att han köper kläder och jag betalar i efterhand men jag måste nog lära honom att betala med sina pengar istället, omvänt problem

• Jobbar på Nisse

Hej! Jag var för inte så länge sedan en tonåring som fick månadspeng av min pappa.
    Så jag kan nog hålla med din dotter om att alla andra får sitt barnbidrag och handla kläder och så själva. Dom flesta får faktiskt det. 

När jag var 13 så fick jag halva bidraget= ca 500 kr. Och jag fick handla mina kläder och nöjen själv. Pappa köpte självklart kläder åt mig ibland. (Jeans och så kan ju vara ganska dyra) 

Vid 15 fick jag hela mitt barnbidrag och pappa slutade lägga till pengar helt (utöver presenter, julklappar osv). Och det funkade bra. Vet inte om nöjena är dyrare nu. Men det var typ 60-100 kr på disco 1 gång i månaden, 100 kr på mobilen, och kläder. (Bussresor till/från skolan stod alltid kommunen för).

Jag sparade varje månad och köpte min egen bil vid 18 har alltid betalat skatt försäkring och bensin helt själv. Jag lärde mig av mina misstag som ung, och anser mig ha bra ekonomi nu.

• lumewi

Vi försökte få vår son 14år att lära sig "hålla" i pengarna, så han fick 900kr /mån och då fick han köpa allt själv, tyckte att han skulle fatta att "snart är tandkrämen eller shampot slut då måste jag köpa nytt, men nej det funkade inte så vi har dragit in månads pengen för närvarande han är inte mogen än.

Därimot tror jag att 13 åriga sonen skulle fixa det.

• Lindzie

Min son på 13 år får 500 kr i månaden ... men jag köper kläder åt honom !

• toa

min dotter är 13 år och hon får sitt barnbidrag

så länge hon har koll på sina pengar så får hon gärna mer av migFlört 

Svar på tråden Månadspeng