• karenina81

Hjärtklappning/extra hjärtslag vid graviditet

Har de senaste tre dagarna haft någon typ av hjärtklappning eller extra kraftiga hjärtslag. Känns ibland även som jag har två slag tätt efter varandra.

Var på koll idag och gjorde EKG vilket var normalt. Läkaren menade att jag "kände hjärtslagen" mer eftersom jag är gravid (v12) Kände aldrig något sådan vid min förra graviditet.

Någon annan som kännt nåt liknade?

Tycker detta är läskigt...tankarna far till min pappa som dog i hjärtinfarkt.

• Svar på tråden Hjärtklappning/extra hjärtslag vid graviditet
  • nurseanna

Extra hjärtslag vid graviditet är väldigt vanligt. Blodvolymen ökar vilket ofta kan ge extraslag, speciellt innan krioppen "vant sig".
    Jag hade det, speciellt under den tiden under grav du är i.

• cassandra86

Jag hade samma som dig. Det började med extraslag som jag sökte akut för. Hittades ingenting. Sedan hade jag en konstant hög puls , vilopuls på 110 o då gjordes ett ultraljud på hjärtat som visade en liten förändring som var ofarlig. Men jag har sedan efter det fått ordentligahjärtrusningar med puls på över 200 slag där jag inte får någon luft. Så är nu sjukskriven.

Jag vill bara säga att hade jag sökt hjälp tidigare så hade inte min kropp blivit lika ansträngd som den är nu. Sök hjälp direkt så du får chans till o vila om det behövs.
    Lycka till

• melamikaela

Känner igen mig ts. Min barnmorska förklarade för mig att det var, som någon annan nämnt innan, att blodmängden ökar i kroppen. Dels har jag lågt blodtryck och hon sa att mitt hjärta slår dubbelslag för att kompensera det låga trycket och sätta fart på blodet, om man kan uttrycka det så. Och visst är det läskigt? Känns ju ända upp i halsgropen och man kan ju inte låta bli att oroa sig, för som sagt, det är ju ingen behaglig känsla direkt.

En liten del av dig, en liten del av mig. v.35
  • karenina81

Va skönt att höra att fler har dessa erfarenheter. Igår och idag har det varit lite bättre för min del..det känns mer när jag ligger ner eller sitter och tar det lugnt. hoppas det blir bättre/går över för resten av er!!!

• Anna87

Hade så innan jag plussade. Tyckte det var lite otäckt men har förstått efteråt att det varit ett symptom :) Sen har jag inte haft det så mycket, men idag är jag bara i vecka 8.

Svar på tråden Hjärtklappning/extra hjärtslag vid graviditet