• Dalkulla74

Spricka i induktionshäll :-(! Vad kostar en ny?

Jag bor hemma hos mina föräldrar när de är på semester. I morse uptäckte jag ve och fasa att det var en spricka och lite flisor som gått i hörnet på induktionshällen som min mamma är sååå rädd om och som jag putsat och skött efter konstens alla regler. Jag har inget minne av att jag stött i med någon tung stekpanna eller så heller.

Nu till min fråga: Vad kostar det att ersätta induktionshällen? Jag hoppas att man bara byter själva glaset. Är det något man kan få ut på hemförsäkringen?

Så himla trist "nyhet" att komma med när de kommer hem från Thailand i morgon så jag vill gärna ha så mycket info jag kan om hur man ska göra nu och vad det kostar.

• Svar på tråden Spricka i induktionshäll :-(! Vad kostar en ny?
  • Februarii

Jag fick en offert på 5900 kr om man skulle byta till ny häll, dock beror det ju på märke och modell. Något lär ni väl få ut på försäkringen i alla fall.

• Februarii
    Februarii skrev 2010-03-13 12:35:40 följande:
    Jag fick en offert på 5900 kr om man skulle byta till ny häll, dock beror det ju på märke och modell. Något lär ni väl få ut på försäkringen i alla fall.
    Detta var inkl. arbete och så då.
  • Dalkulla74

Tack för svar

Det är en Husqvarna men en massa finesser så den är inte billig så mycket vet jag och det är det som känns extra ledsamt . Jag hoppas bara att den finns och produceras fortfarande så att det är möjligt att byta bara själva glaset. Jag surfade in på husqvarnas hemsida och där fanns ingen som såg exakt lika ut men kanske det kan finns på någpot reservdelslager, vad vet jag.

Någon mer som haft erfarenheter av att byta själva glashällen till en induktionshäll?

• sommar2001

Kan inte säga vad det kostar att byta glaset på hällen om glaset fortfarande finns som reservdel. En spishäll där man "bara" skruvar lös metallramen och byter glaset kostar ca 5000 kr. Kan tänka mig att det kostar mer att byta glaset på en häll eftersom att det krävs mer arbete.

Hade en kund med en 3 år gammal häll som gått sönder, inköpspriset på den ny var 8990 kr då.
    De köpte en ny motsvarande och tog det på sin hemförsäkring istället för att laga den gamla. Har för mig att prisskillnaden inte var så stor men det var lång väntetid på service.

En ny husqvarna häll kostar mellan ca 7000-10 000 kr

http://www.pricerunner.se/cl/106/Spishaellar?man_id=53&attr_455=8068&sort=3

• Dalkulla74

Tack sommar för din info

Den närmsta liknande denna induktionshällen är denna: www.pricerunner.se/pl/106-636528/Spishaellar/Husqvarna-QHC7505-Black-priser. Gissar att det är den spisen men att de ändrat lite på reglagen på de nyare

Ska höra med mina föräldrar vad de har i självrisk, kostar det så mycket som 5-6000kr att byta bara glaset så hoppas jag på lägre självrisk och att försäkringen täcker resterande för att få en sprillans ny spis istället. Men sura pengar är det...

• sommar2001

Vet du hur gammal hällen är?
    Har du tur så ingick det en försäkring i köpet eller så kanske de köpte till en försäkring.

Hoppas att det löser sig på bästa billigaste sätt.

• Dalkulla74

Hällen är 1-2år gammal. Tror den är köpt från en mindre elfirma så någon tilläggsförsäkring har de nog tyvärr inte tagit.

• sommar2001

Det brukar annars vara hos de mindre elfirmorna som tilläggsförsäkringen ingår i priset och man får köpa till dom hos de större butikerna. Aja så är det i alla fall här uppe där jag bor, alltid värt att kolla upp.

• Dalkulla74

Tack, jag ska prata med mina föräldrar i morgon *nervös*. Blä, många tårar som fällts över den där förbannade sprickan idag. Den enda olyckan jag kan minnas vid spisen var att det ramlade ut några kryddburkar från ett skåp ovanför när jag lagade mat. Kan ha varit en sådan då som landade i ett hörn och spräckte den, glas mot glas.

• Dalkulla74

sommar: Tack för art du tänkte på mig idag . Det gick bra när jag "biktade" mig för min mamma på telefon då de ringde från Arlanda *phu*. Hon var såå glad över att jag varit "barnvakt" åt mina "små"-syskon och de hade haft det såå skönt på semestern så det gjorde ingenting sa hon, jag kunde inte rå för att det blivit en spricka, sånt som händer typ. Verkligen skönt att hon inte lät deppig eller frustrerad eller nått så nu känner jag mig så mycket lättare till mods även om jag såklart ska propsa på att få betala en del av det.

Svar på tråden Spricka i induktionshäll :-(! Vad kostar en ny?