• Joico

Ev. utgången Alvedon. OK?

Jag är förkyld och har så jäkla ont överallt. Huvudet känns 5ggr större, svullen innanför pannbenet, igårkväll hade jag lite feber, öronen värker.

Och självklart har jag slut på Ipren! Det enda jag har är en karta Alvedon, men jag vet att den är ett par år gammal.. minst 3år, men troligen inte äldre än 5år. Googlade fram att hållbarheten är 5år. Vad kan hända om dom är för gamla?

• Svar på tråden Ev. utgången Alvedon. OK?
  • Eisa

De förvandlas till GIFT som kill you på 2 sek. Nej jag vet inte vad som händer. Troligen ingenting.

• Joico

Haha de vore coolt Tänkte att det måste finnas nån anledning till att det är 5år.. om bara effekten försvinner eller .. ja, om det blir gift haha

• Eisa
    Joico skrev 2010-03-13 08:39:15 följande:
    Haha de vore coolt Tänkte att det måste finnas nån anledning till att det är 5år.. om bara effekten försvinner eller .. ja, om det blir gift haha
    har aldrig hört att det skulle vara nåt farligt i alla fall...
  • The Black Lady

Det som hänt med tabletterna är att de har tappat effekten.....

• Joico
    The Black Lady skrev 2010-03-13 08:55:18 följande:
    Det som hänt med tabletterna är att de har tappat effekten.....
    Om det är det enda som hänt (om dom nu är för gamla) så borde det vara helt OK att ta en då? Orkar inte med nå extremt magont eller knallofall på 2sek hahaha
  • The Black Lady
    Joico skrev 2010-03-13 08:59:52 följande:
    Om det är det enda som hänt (om dom nu är för gamla) så borde det vara helt OK att ta en då? Orkar inte med nå extremt magont eller knallofall på 2sek hahaha
    Men varför ta dom överhuvudtaget om de inte kommer ge någon effekt??
  • Joico
    The Black Lady skrev 2010-03-13 09:06:51 följande:
    Men varför ta dom överhuvudtaget om de inte kommer ge någon effekt??
    Jag tror jy inte att dom är äldre än 5år (vilket var hållbarheten). Så jag vet ju inte säkert om dom inte kommer ge effekt. Om det inte är farligt att ta dom om dom nu råkar vara utgågna, så känns det rätt OK att chansa eftersom jag mår rätt kasst.
  • The Black Lady
    Joico skrev 2010-03-13 09:15:18 följande:
    Jag tror jy inte att dom är äldre än 5år (vilket var hållbarheten). Så jag vet ju inte säkert om dom inte kommer ge effekt. Om det inte är farligt att ta dom om dom nu råkar vara utgågna, så känns det rätt OK att chansa eftersom jag mår rätt kasst.
    Apoteket öppnar väl nu kl 10.00? Bättre att du går dit eller
    lånar alvedon av någon?
  • Joico
    The Black Lady skrev 2010-03-13 09:16:46 följande:
    Apoteket öppnar väl nu kl 10.00? Bättre att du går dit eller lånar alvedon av någon?
    Jo det är väl iofs bättre.. men det innebär att jag måste köra bil, oavsett om jag ska till Apoteket eller låna av någon, för det är en bit. Men det kanske är bättre att göra så istället då
  • djvalle
    6.3 Hållbarhet

Filmdragerade tabletter: 3 år.

Brustabletter: 3 år.

Pulver till oral lösning: 2 år.

6.4 Särskilda förvaringsanvisningar

Brustabletter förvaras i originalförpackningen. Tillslut förpackningen väl. Fuktkänsligt.

Tabletter och pulver till oral lösning: Inga särskilda förvaringsanvisningar.

6.5 Förpackningstyp och innehåll

Filmdragerade tabletter 500 mg:

Blister: 16, 20, 50 x 1 (endosförpackning) och 100 filmdragerade tabletter

Plastburk: 100 och 300 filmdragerade tabletter

Plastburk med krysslock: 100 filmdragerade tabletter (reumatikerförpackning)

Brustabletter 500 mg:

Rör : 20, 30, 90 och 100 brustabletter

Pulver till oral lösning 500 mg:

Ask. 12 dospåsar

Eventuellt kommer inte alla förpackningsstorlekar att marknadsföras.

• EnGladPingvin

Flytande mediciner ska man undvika efter utgångsdatum, framför allt om de varit öppnade, då det kan bildas bakterier. Tabletter blir inte dåliga på det sättet, men verkan kan minska. Nu är det ju inte så att tabletterna slutar att fungera från en dag till en annan, de håller bra mycket längre än utgångsdatum. Utgångsdatum är dessutom inte satt utifrån att man konstaterat att de börjar bli sämre utan att tabletten testas efter en viss tid (t.ex 2 år) och då har den varit ok. Då har man satt den tiden som utgångsdatum. I verkligheten vet man oftast inte när verkan börja minska, bara att man garanterar hållbarhet till det satta datumet. Det troliga är att tabletten fungerar alldeles utmärkt flera år till.

Svar på tråden Ev. utgången Alvedon. OK?