• tilde72

Skötbädden vad har ni på den?

Jag har en lite fundering angående skötbord och skötbäddar.
    Hur går ni tillväga när det gäller blöjbytningen av de små och tänker då på skötbädden som oftast är i plast. Därpå lägger jag en handduk och på den en mindre handduk som kallas tvättlapp + några tvättlappar i papper på den. Men det rinner ju igenom i allafall och handduken underst måste bytas väldans ofta.
    Sitter ni på något tips till mig hur ni gör så är dessa hjärtligt välkomna!

Solstrålen önskar trevlig lördag!!!

• Svar på tråden Skötbädden vad har ni på den?
  • SilverEmma

Jag har engångsunderlag som jag byter när det kommit kiss eller bajs på. Kisset rinner inte igenom.  

• tilde72
    SilverEmma skrev 2010-03-13 08:46:10 följande:
    Jag har engångsunderlag som jag byter när det kommit kiss eller bajs på. Kisset rinner inte igenom.  
    Hej Silver Emma!
    Tach för tips!
    Vad för sorts engångsunderlag har du? Något jag skall kolla upp.

Tjingeling!
  • SilverEmma
    tilde72 skrev 2010-03-13 08:51:12 följande:
    Hej Silver Emma!Tach för tips!Vad för sorts engångsunderlag har du? Något jag skall kolla upp.Tjingeling!
    Tror det är liberos! Tack vare att jag inte byter underlag efter varje gång så räcker ett paket väldigt länge. Vi har bara skötbädden som är i tyg och sen ett sånt underlägg på den. Dottern är strax över året nu & det har aldrig kommit igenom något på skötbädden.
  • vittra

Vi föredrog handdukar och liknande istället för engångsunderlägg som är både behandlade (har jag för mig) samt ett väldigt slöseri på miljöresurser. Men vi hade en fleecefilt underst, mjukt och mysigt. Sen en mindre handduk, och en tvättlapp i tyg precis vid rumpan. Vi hade inte alls sådana problem att det rann igenom, det mesta var ju liksom i blöjan sen håller man ju upp rumpan medan man torkar av så att inte allt gegg smetas ut överallt... däremot hade vi ju problem i början med att hon sköt bajs rakt över rummet, så då fick man ju givetvis tvätta både det ena och det andra och skrubba väggar osv.

Var ett fåtal gånger vi behövde tvätta fleecefilten iaf, och handduken blev inte heller så ofta men däremot den lilla tvättlappen bytte man ju ut nästan dagligen.

• spiral

Vi kör med plastad frotte, och en tvättlapp över det, ibland sätter vi på papperservetter om det är en jättebajsig blöja. Vi byter tvättlappen varannan/tredje dag, och frotten kanske en gång i veckan...

• servetten

plastad frotté här med. Funkar perfekt, jätte lätt att slänga i tvättmaskinen om det mot förmodan sölas =)

• jessican

Vi har Ikeas billiga handdukar och byter när det behövs men minst en gång per dag. Väldigt sällan som det behövs oftare.

• marienna

Vi har en skumgummiklädd dyna med överdrag och på den en handduk. Blir byte av handduk en-två gånger om dagen och tvätt av överdraget till dynan då och då. Vi använder våra slitna handdukar till detta, inte ngr som vi vill använda och torka våra händer på.

• Kazeer

Vad är det som rinner igenom?

Vi har en skötbädd av plast. På den ligger en frottéhandduk. När det är dags för blöjbyte, lägger jag en papperstvättlapp under barnets rumpa.

Frottéhandduken byter jag flera gånger i veckan, inte så ofta för att den har blivit synligt smutsig eller blöt utan mer för att det ska kännas fräscht.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Skötbädden vad har ni på den?