• Makka Pakka

Dum fråga om hur man praktisk pottränar =)

Jag har tänkt börja potträna sonen (nu 20 mån) så fort det blir lite mera varmare (vår/sommar).

Meeen.. hur eg. gör man det praktiskt alltså???

Jag har förstått att man ska låta dom gå utan blöja men ska man sätta dom på pottan då och då eller ska man vänta tills man ser att nåt är på g?

Sen läser jag överallt om att man ser på barnet när h*n vill kissa/bajsa.. jag kan absolut inte se några tecken på det hos sonen.. Jo, när han bajsar så gör han en rolig grimas men då är bajset redan på väg ut 

♥♥♥080626♥♥♥
  • Svar på tråden Dum fråga om hur man praktisk pottränar =)
  • AnnaT

Min son blir 2 nästa månad, jag ser inte heller när han vill kissa så jag har beställt en träningsblöja eller vad det heter, får se om den funkar.

• Makka Pakka
    AnnaT skrev 2010-03-13 10:12:49 följande:
    Min son blir 2 nästa månad, jag ser inte heller när han vill kissa så jag har beställt en träningsblöja eller vad det heter, får se om den funkar.
    Är det sånna som Libero har också?
    ♥♥♥080626♥♥♥
  • Veladis

Vi har gjort såhär:

För det första har pottat stått framm sedan barnen kunde sitta. På sommaren när det är varmt och vi är hemma = utan blöja. Sätt barnet på potta/toa direkt på morgonen när man tagit av nattblöjan, sitt med som vuxen, skoja, prata, läs en bok, sjung så att barnet sitter kvar en liten stund. Ta sedan "pottstund" vid jämna mellarum, t ex före maten, före vila, efter vilan, osv. Inte för tätt och inte för sällan. Sitt med barnet, kommetera ifall det kommer något (redan när man hör att det skvalar) så barnet fattar "jaha, det var det här jag skulle göra!". När barnet går utan blöja och det händer en olycka, kommetera bara lugnt utan att döma "Ojdå, kom det kiss, skynda till pottan/toan och se om det kommer mer. På pottan/toan ska ju kisset vara!".

• Nattviolen

Det brukar gå rätt lätt en varm sommar. Låt honom springa naken ute så lär han nog rätt snart känna att det inte är så kul med kiss som rinner och börjar säga till. Så säger pappa att dom gjorde med mig. När jag tränade dottern satte jag in pottan redan vid 8 månader. Hon fick sitta där en stund när jag gick på toa själv och när det lyckades berömde vi. om det inte funkade lät vi det vara som vanligt. Nu var hon rätt bra, för hon visade tydligt när hon skulle bajsa genom att sätta handen på rumpan och säga "ba" så hon har bajsat på pottan sen hon var runt 8-9 månader, kissandet tog lite längre tid, men genom att regelbundet prova - efter mat, efter sova, innan man går ut, så fick hon in rutinen på det också.

• Suneboll

Underbyxor el tainingpants e bra...skippa blöjan hemma. erbjud potta efter sömn och efter mat, innan mat, innan sömn etc. kissar de på golvet så sätt dem på pottan direkt, efter ett tag fattar de o kan gå dit själva. Att ha ngn kul bajsleksak som man bara får ha om man sitter på pottan e bra för att få barnet att stanna kvar där.

Har man barnet bart så kan man oxå se när det kissar o då vet man efter ett tag med vilket intervall det brukar komma o då kan man erbjuda pottan vid rätt tidpunkt.
    viss abarn kan säga till väldigt tidigt andra får man kissa på rutin.
Svar på tråden Dum fråga om hur man praktisk pottränar =)