• Callina

För tidigt att klippa ned en Bichon Havanaise?

Nu börjar snön smälta och solen skiner, superhärligt MEN jag har en liten bichon havanaise som är ganska långhårig efter vintern och hon blir så himla smutsig nu när man är ute, skulle vilja klippa ned henne rejält. Men hur kallt blir det egentligen för dom vid nedklippning så här års? Hon har ju kläder men gillar inte att ha dom på sig så helst vill jag att hon är utan. Bor i Stockholm.

• Svar på tråden För tidigt att klippa ned en Bichon Havanaise?
  • hmcc

Har klippt ner min pappis men hon får ha dubbla täcken när hon är ute.

Det var kanske aningen tidigt.

• Callina

Men det är ju bara som kallast några minus nu (eller inte i dag men ska bli några minus i veckan som kommer) Fast det räcker kanske för att det ska vara för tidigt. Vill ju inte att hon ska frysa. Märker du att din pappis fryser eller är det du som blir orolig för att hon ska frysa?

• hmcc

Det märks.

Hon huttrar och med päls fixar hon vintern utan problem.

• dezibel

Tänker du inte klippa ner henne helt dvs med maskin så tror jag att det går bra. Spar en bit av pälsen 4-5 cm så har hon så hon klarar sig och du slipper det värsta slasket i pälsen. Kan inte rasen med antar att att hon har underull som värmer.

• Callina

Nope, rasen har ingen underull, det är det som är lite problemet vid nedklippning just nu.

• dezibel

Aj då, ja då förstår jag om du är orolig att hon ska frysa. Men under buken och på benen måste du ju kunna frisera henne utan att hon blir fryssen, den pälsen hänger ju ändå "rakt ner" och värmer inget.

• Callina

Fast nu kommer jag ringa och boka klipptid på måndag, blir fullkomligt galen... Jag får sätta på henne dubbla kläder om det blir kallare igen.

• Paulas mamma

Jag jobbar som hundfrisör. Vi har många havanaise och många av de som kommer även alla andra raser har inte kommit på flera månader pga kylan. De tycker det är synd om hunden när det är så kallt osv. Men av erfarenhet skulle jag säga att det är mer synd om hunden att inte komma och bli klippt än att vänta. Det är bättre att komma lite oftare och klippa mindre. På så sätt blir hunden igenomborstad på eventuella tovor (de flesta är igenomtovade pga snön) och när pälsen är kortare är den lättare att sköta. Den fryser inte. Visst den fyser om man helrakar den och det hoppas jag att det inte behövs. Och täcken är ju bra om man känner sig osäker.

Häromdan hade jag en softis som bestod av en enda stor tova över HELA hunden. De ägarna kände inte tovorna(?) och hade inte velat gå till frisören för att då är det synd om honom och han kommer frysa. Men ju längre tid man väntar desto korthårigare kommer den bli när den är igenomtovad. DÅ är det synd om hunden.
    Nu menar jag självklart inte att din hund är så. Det kan ju inte jag vtea men kanske lite tips iaf.
    Lycka till

• Callina

Du jobbar möjligtvis inte i Stockholm?

• la perla

vad kostar det i Sverige att lämna in hunden på klipp?

• Paulas mamma

Nej jag jobbar i Göteborg! :)

Vi tar för klippning och bad inkl kloklippning 580:-
    Trimning 600.

Sen om hunden är väldigt tovig så händer det att vi tar nån 100lapp extra för arbetet att borsta ut de

• omni

Jag har en bichon frisé och en bichonblandis och jag har klippt ner dem båda med sax, dvs lämnat pälsen 2-3 nån centimeter lång. De klarar sig utmärkt, blir det lite kallare nån dag får de vackert ha på sig sina värmetäcken Bor i Skellefteå så vi har fortfarande kallare än nån minusgrad

Svar på tråden För tidigt att klippa ned en Bichon Havanaise?