• Makka Pakka

Var det lättare att få barn blöjfria förr i tiden???

Min svärmor påstår det iaf..

Hon fick sina söner (min make och hans bror) blöjfria vid 1 år.
    Det var, om jag uppfattade det rätt, barnens val då de ville inte vara blöta/bajsiga länge då de använda tygblöjor.

Enl. henne är dagens blöjor så bra att barn inte vill bli av med dom och därför finns det många 3-4 åringar med blöja fortfarande..

Man blir lite funderas om detta stämmer eller inte.. var det lättare att potträna förr i tiden pga blöjor? Är det rent av en generationsfråga?

Vad tycker Ni? {#lang_emotions_sunny}

♥♥♥080626♥♥♥
  • Svar på tråden Var det lättare att få barn blöjfria förr i tiden???
  • MammaHela

Jag tror på det. För med dagens blöjor känner barnen inte att de är blöta, så varför sluta när det är bekvämt med blöjan?

Mina 2 äldsta barn hade jag tygblöjor och de var båda torra på dag och natt innan 2 år. Minsta tjejen har vanliga blöjor och hon är snart 3 och är inte helt torr än.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Juhanna

Har faktiskt hört att det var enklare förr just pga att blöjorna var sämre.
    Hittade en gammal läkarbok förut och där stod det att barnen bör vara blöjfria vid 18 månaders ålder på dagen och dygnet runt vid 2 års åldern.

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • WPmamman

Hade tygblöjor på min dotter och hon blev ändå inte blöjfri förääns runt tre års ålder. Enligt mormor och farmor blev mina föräldrar inte blöjfria föräns runt tre års ålder och jag själv samma sak. Beror nog lite på hur barnet är skulle jag tro. I min familj oavsett generation så har vi tydligen blivit blöjfria runt samma ålder.{#lang_emotions_tongue_out}Och alla har vi haft olika varianter av blöjor.

• sommarenärbäst

Jag tycker det är stor skillnad bara mellan mina äldsta som är i tonåren och min lilla. När mina stora var små på 90-talet, ganska nyligen alltså, var det extremt ovanligt med treåringar med blöjor, och det fanns fortfarande billiga, kassa blöjor att köpa som man började använda när barnen var runt året så att de kände när de kissade. Nu med lillan var det svårt pga. superblöjor så vi började köra med bara trosa hemma runt 18 månader (så här i efterhand har jag tänkt att vi ju kunde använt tygblöjor, men det tänkte jag inte på då) så hon skulle känna av kissandet och vid 23 månader var hon torr både dag och natt. Skönt. Så BIG skillnad förr och nu, och också om man tittar på länder där man inte har tillgång till dessa superblöjor. Sen finns det naturligtvis genetiska varianter som "WPmamman" skriver, men de fanns ju förr med.

• Suneboll

Tror att föräldrar förr var lite mer på hugget oxå för potträning, nu sätter man på en blöja o bryr sig inte så mkt o kanske frågar barnet ibland om det vill kissa. Tror man satsade mer "stenhårt" tidigare förr...man hade ju inte samma tvättmöjlogheter o ville väl ha barnet torrt fort.

• Jessica C S

Jo, det stämmer nog. Vår minsting hade tygblöjor och hon visade tidigt att hon ville gå på pottan när hon var kissnödig (kring ett år). Hon gillade inte alls att bli dyngsur i tygblöjan. Vår son som hade vanliga blöjor visade aldrig att han föredrog pottan framför blöjor.

• viseversa

Japp jag tror på det också. Dagens blöjor är FÖR bekväma. Sen tror jag många föräldrar är mer stressade idag och kanske även lite slöa så dom skjuter på potträningen.

• Ragnar

Min son hade bara tygblöjor och var enda barnet på hans dagis som var helt utan blöja, både natt och dag, då han var 2 år. Det var aldrig några problem att få honom att sluta med blöja. Jag kommer inte ens ihåg hur det gick till fast det bara är två år sedan. Lillasyster har också bara tygblöjor så det ska bli intressant och se om det går lika lätt med henne.
    Det flesta av mina vänners barn har haft blöja till 3 år och många till 4 år på natten.

• cicci85

Min mormorsmor har berättat att barnen, hon har 3, blev blöjfria vid ett år. De hade tygblöjor som handtvättades så det är klart att de satsade på att få bort blöjorna så fort barnet kunde gå.

• Blues

De nya blöjorna är så har så god uppsugningsförmåga att barnen inte vet hur det känns att kissa. De lär sig inte reglera funktionerna. Det är vad jag hört. Det är bland annat av den anledningen som vi använder tygblöjor. Det ska bidra till enklare och tidigare potträning vad jag förstått.

Svar på tråden Var det lättare att få barn blöjfria förr i tiden???