• rednil

Börja med mat

Nån som har tips till mig.
    Ammar min son på 7månader men vill börja med vanlig mat mitt problem är att vad vi än ger honom så kräks han. Bvc är inte mycket till hjälp.

• Svar på tråden Börja med mat
  • rednil

Det är lite olika om vi lyckas få i honom något så kräks han upp det och allt som finns i magen andra gånger räcker det med att han får något i munnen så kväljer han.

• Flickan och kråkan

Om han kväljer direkt när han får något i munnen så låter det som om hans kräkreflex inte vuxit bort ännu. Det är ju lite olika när de är redo för mat. Vår yngsta hade kvar kräkreflexen tills han var 6½ månad (äldsta åt hela portioner annan mat i den åldern), så innan dess var det liksom ingen mening att ge. Efter det var hans intresse noll tills han var 7½ månad (ammade i praktiken enbart tills dess),sedan lossnade det. han är drygt 10 månader nu och äter gröt morgon och kväll, lunch och middag samt mellanmål. Jag hade nog väntat lite om jag vore du. Vad händer om han får en bit hönökaka som han kan hålla i själv och suga på lite i egen takt? 

Om de äter intresserat och utan problem och sedan kräks så kan det handla om allergier....men det borde ju inte gälla allt i så fall.

• Flickan och kråkan

Får rätta mig själv lite. Kräkreflexen försvinner inte (den har vi ju alla) men den blir mindre känslig....och dessutom har spädbarn en reflex där tungan automatiskt puttar ut främmande föremål ur munnen....den växer bort.

• Anaiah

Min son var sådan tills han blev 1 år, då vände det helt plötsligt en dag. Han klarade inte av minsta lilla klump i maten.

Har du provat Hipps 6-månadersburkar? De är helt släta i konsistensen och kan vara lättare att börja med. Om du är orolig att de inte ska räcka fettmässigt så kan du blanda i extra rapsolja.

Det som löste vår situation var turkisk yoghurt blandad med fruktmos eller barnmat (hipps 6-månadersmat är helt slät). Det fick hans nedåtgående viktkurva att vända uppåt igen. Turkisk youghurt innehåller lite mer fett (15%) så den kan vara bra att använda om man har problem med vikten som vi hade.

Vår barnläkare sa att en del barn helt enkelt har väldigt välutvecklad kväljningsreflex men att det går att träna bort, man ska gärna sticka skeden lite längre bak i munnen så att man retar reflexen ofta. Det är bra om barnet också själv får leka med säkra skedar eftersom de själva brukar vara väldigt duktiga på att rota runt i munnen med dem.

Du kan också fortsätta att amma och kontinuerligt fortsätta att erbjuda mat med jämna mellanrum.

Svar på tråden Börja med mat