• Suck och suck

Varför är inte rådjuren värda lite uppoffringar medan husdjuren är värda alla uppoffringar?

Skälet till att de inte rekommenderar gemene man att lägga ut lite frukt och grönsaker och mat till rådjuren är bland annat att vi kan få skador på saker i våra trädgårdar. VAd då för skador? Är det verkligen så stora skador?

Sen är väl skadan det att vi kan få ha dem inpå oss även sen, då blomster och sådant kommer. ÄR det verkligen något att diskutera, nu när det hägrar massvält bland rådjuren? Hälften av stammen riskerar att dö ut. Är det inte värt att uppoffra lite blomster, gentemot att rådjuren dör nu? Vi uppoffrar MASSOR för husdjur som vi tar hem och vill ha inpå oss. De kan väl både vara besvärliga, och ställa till med skada hemma, men vi tycker det är värt det.

Varför är inte rådjuren värda lite uppoffringar?

(Jag ställer iallafall ut frukt och grönsaker nu till rådjuren som de kommer och äter upp på nätterna.)

• Svar på tråden Varför är inte rådjuren värda lite uppoffringar medan husdjuren är värda alla uppoffringar?
  • Jezamine

Vad bra.

Avstängd tills vidare
  • Mamma 04 och 06

Det kändes typlite tråkigt när rådjurn ringbarkade äppleträdet vi planterade för sju år sedan och som för första gången bar frukt i fjol....

• Tecken

Finns det inte risk för att råttorna tar rådjurens mat?

• Isnogood
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-03-13 15:44:49 följande:
    Det kändes typlite tråkigt när rådjurn ringbarkade äppleträdet vi planterade för sju år sedan och som för första gången bar frukt i fjol....
    Rådjuren här har låtit mina träd o blommor vara.

-Det gjorde inte dotterns getabock...han har knaprat av barken på träden o mumsat i sig mina blommor, så hellre rådjur {#lang_emotions_undecided}
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Suck och suck
    Tecken skrev 2010-03-13 15:46:28 följande:
    Finns det inte risk för att råttorna tar rådjurens mat?
    Inte om man ger grönsaker och frukt väl?
    Jag har senast lagt ut potatisskal och purjolök, fast jag vet inte om de gillar potatisskal. Äter råttor potatisskal?
    Det jag har förstått så äter rådjuren grönsaker och frukt mest, va?
  • Suck och suck
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-03-13 15:44:49 följande:

Jo, det är ju rätt stor skada i o f s. Men nu så hägrar massvält för rådjuren , det känns så hemskt. Hälften av stammen beräknas dö liksom. Vad kan man göra för att hjälpa dem? Det är ju inte överskott på dem längre.

• Jezamine

Vem matar de stackars hararna då?

Avstängd tills vidare
  • CarlHerman

Hade också lite funderingar på att stödmata rådjuren men all info jag hittade sa tydligt att det ska man börja med tidigare på vintern, inte nu när de redan är svultna. Vi vågade inte av rädsla för att reta upp deras magar.

• Suck och suck
    CarlHerman skrev 2010-03-13 23:34:13 följande:
    Hade också lite funderingar på att stödmata rådjuren men all info jag hittade sa tydligt att det ska man börja med tidigare på vintern, inte nu när de redan är svultna. Vi vågade inte av rädsla för att reta upp deras magar.

Onej! Är det så?

Suck, då finns det inget att göra nu då. Men om ALLA stödmatade, då skulle det ju inte bara bli en retning av deras magar, då skulle de ju kunna bli mätta. Eller?

Eller är det så att de inte tål bara grönsaker och frukt? Jag tror inte det är så. Häromdagen visade de ju på ABC nyheterna en kvinna som stödmatade i stor omfattning.

• Suck och suck
    Jezamine skrev 2010-03-13 23:27:59 följande:
    Vem matar de stackars hararna då?

Hararna ser jag ju inte.

Jag har bara sett rådjuren som går här och letar och letar, bland husen, och de blir magrare och magrare. Då de letar så, så vill man gärna lägga ut något också. Ska de bara behöva gå och leta och leta och inte hitta något. Det känns så grymt.

Svar på tråden Varför är inte rådjuren värda lite uppoffringar medan husdjuren är värda alla uppoffringar?