• ZaraÖ

Återhämtning efter kejsarsnitt?

Hej!
    Jag ska göra planerat kejsarsnitt om några veckor och undrar vad jag kan vänta mig..Någon som gjort planerat snitt och vill dela med sig lite av sina erfarenheter, bra som dåliga?

Lite funderingar jag har förtillfället:
    (förstår att läkningstider osv är individuella men vill gärna höra hur det var för just Dig!)

Skär dom i allas bukmuskler eller är det bara om det behövs?
    Kändes det obehagligt under själva snittet? Har hört att man känner att dom "håller på" där inne..
    Hur mår man när bedövningen börjar släppa?
    ..och dagarna efter?
    Efter hur länge kan man vara uppe längre stunder?
    Räcker det om pappan bara är ledig två veckor efter snittet?.. klarar man av att själv lyfta och ta hand om bebisen utan problem efter så kort tid?
    Hur lång tid tar det tills man är helt smärtfri?

Tack på förhand!
    Kram Zara

• Svar på tråden Återhämtning efter kejsarsnitt?
  • Teskedsmamman

- Nu är jag inte säker men de måste väl skära igenom muskler för att komma in i buken?! Oavsett om det behövs eller inte?!

Kändes det obehagligt under själva snittet? Har hört att man känner att dom "håller på" där inne..
    - Man kan säga att man känner allt - utom smärtan, jag kände hur de höll på att rycka och slita i mig och ibland kändes det som om jag skulle trilla av bordet.

- Man har självklart ont och man känner sig mörbultad.

..och dagarna efter?
    - Det är ju en ganska stor bukoperation som man går igenom så man är ganska mörbultad flera dagar efteråt. Dock var jag uppe redan natten efter och skötte om sonen eftersom pappan var tvungen att vara hemma hos hundarna... Redan någon timme efter bedövningen hade släppt var jag uppe på toa, så har man hyfsat hög smärttröskel så kommer man upp snabbt. Jag fick väldigt ont i ryggen efter snittet eftersom jag måste ha magmuskler som stabiliserar ryggen, eftersom jag inte fick träna dessa så fick jag ont...

Räcker det om pappan bara är ledig två veckor efter snittet?.. klarar man av att själv lyfta och ta hand om bebisen utan problem efter så kort tid?
    - Min man var hemma 5 dagar efter snittet, när jag kom hem efter BB, när han började jobba så fick jag ta hand om sonen själv och även de två stora hundar som vi hade då. Frågan är egentligen inte så mycket vad man klarar utan vad man måste klara... Dock belastade jag kanske magmusklerna mer än vad jag egentligen skulle, men det gick bra ändå...

• Teskedsmamman

Glömde den sista frågan....

Det tog nog i alla fall 3-4 månader innan jag var helt smärtfri... än idag 20 mån senare kan jag ha känningar av ärret, speciellt nu under senaste graviditeten kunde jag känna ömhet i området för ärret... Dock gick vaginal förlossning bra ändå och livmodern fungerade som den skulle.

• Sophie82

-Jo skära i musklerna är väl ett måste..vet inte?

- Man känner ju att dom håller på och gör nåt med magen, men det gör absolut inte ont. Tyckte inte det var obehagligt.

..och dagarna efter?

-Eftersom jag brukar få rejäla eftervärkar så känndes det ju när bedövningen släppte men då man låg stilla i sängen så var det ingen fara. Man fick den1 bedövning man behövde.
    För mig var det bara på op dagen det var smärta, speciellt då man skulle ta sig upp ur sängen. Då gjorde det ONT.
    Men jag var iaf uppe samma dag som op och tog några steg.
    Morgonen efter op så gick jag upp, duschade och tog promenader i korridorerna utan problem.
    Ju snabbare man är uppe och rör sig ju fortare läker man.

-Morgonen efter snittet var jag uppe längre stunnder, utan problem.

Jag klarade allt själv, pappan behövde inte vara hemma mer än vanligt. Jag klarade av städningen, handla, och våra 3 barn ensam direkt då vi kom hem.

Som jag skrev tycker jag det bara var smärta på OP dagen, sen försvann den snabbt. Tyckte man mer var öm efteråt, men ingen smärta. Då vi kom hem på dag 3, så var jag smärtfri! Visst kunnde det ömma till ibland, om man hostade eller skrattade intensivt, eller gjorde hastiga rörelser, men smärta, nej.

• Starkast

bukmuskelaturen "flyttar de på"

visst känns det att de gör något. trodde jag var färdig att flyga till månen!Tyckte det var en häftig upplevelse!

hur man mår efteråt är jag inte rätt att svara på, då massor av biverkningar och riskerna blev för mig.

när du själv är tillräckligt motiverad att vara uppe så klarar du det.

lyfta etc. ska du inte göra på några månader. Om du inte vill riskera att hamna på op.-borden en gång till iallafall.

smärtfri varierar. Personligen blir jag aldrig smärtfri.

• Halloj

Hej!
    Jag snittades för 10 veckor sedan och det har gått mycket bättre än vad jag någonsin trodde. För mig var det inte snittet som gjorde att jag hade svårt att komma igång efteråt utan själva graviditeten. Väntade tvillingar och hade foglossning från vecka 10, mycket sammandragningar och en väldigt nedsatt kondition.

Dom skar INTE i mina magmuskler. Har hört att dom bara gör det om det är nödvändigt och att det oftast inte är det. För att komma förbi muskulaturen drar dom isär dom med händerna.

Tror det beror mycket på hur bebisen ligger. Jag märkte ingenting av att dom höll på och det gick VÄLDIGT snabbt att plocka ut bebisarna. Mina låg ju i säte, var 4 veckor tidiga och hade inte fixerat sig så det kanske var därför det gick så lätt.

Jag mådde utmärkt så länge jag låg stilla i sängen. Dock var det ett helvete att stiga upp första gången ca 12 timmar efter snittet trots att jag fått Voltaren. Ett dygn efter snittet var det dock inga problem att komma upp, gå på toa och duscha.

..och dagarna efter?
    De första 2 dagarna så drog jag mig lite för att stiga upp ur sängen. Jag bad oftast maken att hämta vatten tex. Därefter var det lugnt och 4:e dagen började jag glömma att ta värktabletter. Jag hämtade aldrig ut receptet med smärtstillande efter att jag kommit hem från BB (stannade 5 dagar) utan klarade mig på dom 4 Voltaren jag fick med mig.

Det beror väl lite på vad du menar med längre stunder. På BB tillbringade vi ju mycket tid på vårat rum och där satt/låg man ju mest i sängen av bekvämlighets skäl.

Jag hade inga som helst problem att lyfta/sköta bebisarna efter 3-4 dagar.

För mig tog det ungefär 14 dagar innan jag var helt utan smärta i alla situationer. Sen kändes jag väl av snittet (ej smärta) i ytterligare några veckor i vissa situationer.

Lycka till!!!

• maddie

Min dotter födde med akutsnitt efter 40 timmars värdelösa och verkningslösa värkar (blev startad). Men jag ska försöka svara dig ändå.

Kändes det obehagligt under själva snittet? *Jag tyckte att det var lite obehagligt att höra dem prata om vad de skulle göra. Det kändes att det höll på, men inte obehagligt. Sen när de tog ut henne kände jag en tomhet.

Hur mår man när bedövningen börjar släppa? *Jag mådde bra, men var jätte hungrig!

..och dagarna efter? Mådde prima!

Efter hur länge kan man vara uppe längre stunder? *Efter ca 10 timmar var jag uppe och gick i korridoren för att hämta dricka, jag duschade och så...

Räcker det om pappan bara är ledig två veckor efter snittet?.. klarar man av att själv lyfta och ta hand om bebisen utan problem efter så kort tid? *Jag tog hand om Michella helt själv efter 10 timmar, men mannen var hemma med mig sina 2 veckor. Jag hade problem att ta mig ur sängen de första 3 dagarna.

Hur lång tid tar det tills man är helt smärtfri? *Tog sista tabletten med smärtstillande 3½ dygn efter att hon var född.

Det är så himla individuellt! Jag tyckte inte att det var något fysiska problem efter kejsarsnittet, men andra får svåra smärtor och infektioner.

Lycka till!

• ZaraÖ

Tack så mycket för era jätte bra svar, nu känner jag mig lite lugnare! Bara 4 veckor kvar idag!

Svar på tråden Återhämtning efter kejsarsnitt?