När kan jag ge mjölk?
Min baby är snart 8 månader. Är det ok att börja med vanlig mjölk?
Min baby är snart 8 månader. Är det ok att börja med vanlig mjölk?
Som måltidsdryck - från 1 år
I mat - från 5-6 mån.
Ok, då kanske jag ska lugna mig lite då. Tänkte ge lite till mellanmål, men det är bara att fortsätta med vatten. Han älskar det.
Jag har läst att ju längre man väntar med laktos, ju mindre risk är det att de blir intoleranta. vet inte hur pass det stämmer. men livsmedelsverket säger absolut inte innan 6månader och många läkare ger rådet att vänta till ett år.
Ok, ja det verkar ju vettigt. Jag hade fått för mig att det var bra att testa medan man ammar.
Kostråd för spädbarn. Där står det om mjölk bla.
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/
Tack =)
Har en son på 10 månader, och på mitt bvc sa de att jag kunde börja ge honom lite mjölk då och då till honom. Så han får det till gröten och smörgåsen på morgonen. Men bara lite grann..
Våra föräldrar väntade inte tills vi var 1 år innan vi fick mjölk och i våran åldersgrupp är det ju mycket mindre mjölkprotein, mjölkallergiker och laktos allergiker än vad det är nu. Våran BVC sa att vi skulle börja med mjölk innan vi slutade amma/ge ersättning för att det är bättre att barnen vänjs tidigt med mjölkprodukter.
Nej jag menar natrium. Läste det i en artikel i Läkartidningen: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19429.pdf
Såg iofs att artikeln inte är ny (från 1999) så man kanske ska det med en nypa salt (hehe)