• Diddel

När kan jag ge mjölk?

Min baby är snart 8 månader. Är det ok att börja med vanlig mjölk?

• Svar på tråden När kan jag ge mjölk?
  • La Lola

Som måltidsdryck - från 1 år
    I mat - från 5-6 mån.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Diddel

Ok, då kanske jag ska lugna mig lite då. Tänkte ge lite till mellanmål, men det är bara att fortsätta med vatten. Han älskar det.

• Frame

Jag har läst att ju längre man väntar med laktos, ju mindre risk är det att de blir intoleranta. vet inte hur pass det stämmer. men livsmedelsverket säger absolut inte innan 6månader och många läkare ger rådet att vänta till ett år.

• Diddel

Ok, ja det verkar ju vettigt. Jag hade fått för mig att det var bra att testa medan man ammar.

• Min högsta önskan

Har en son på 10 månader, och på mitt bvc sa de att jag kunde börja ge honom lite mjölk då och då till honom. Så han får det till gröten och smörgåsen på morgonen. Men bara lite grann..

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Kilsbergen
    Frame skrev 2010-03-14 07:26:11 följande:
    Jag har läst att ju längre man väntar med laktos, ju mindre risk är det att de blir intoleranta. vet inte hur pass det stämmer. men livsmedelsverket säger absolut inte innan 6månader och många läkare ger rådet att vänta till ett år.
    Bröstmjölk innehåller mer laktos än komjölk. Så det är inte pga av laktoset man ska ta det lugnt med komjölk till spädbarn.
    http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2130

Det finns flera andra anledningar till att man inte ska ge mjölk och det är:
    - Mjölk är järnfattigt. Bebisar behöver mycket järn och då kan mjölkprodukter konkurera ut den järnrika maten. Dvs barnet blir mätt på mjölken istället för maten.
    - Vissa barns magar är känsliga för mjölkprotein och vissa är tom allergiska. Uppvärmd mjölk sägs fungera bättre eftersom proteinet då denatureras.
    - Mjölk innehåller för mycket salt för små bebisar.
    - Kalcium i mjölken hämmar järnupptaget.

Så länge man har ett barn som tål mjölkprodukter så kan man ganska tidigt (5-6 mån) ge lite mjölk i maten. T ex i en sås. Efterhand (7-8 mån) kan man ge lite mer. T ex koka gröt med lite mjölk eller ge lite yoghurt. Dock är rekommendationen ska man vänta med att ge mjölk som måltidsdryck tills barnet är 1 år. Det är också bra att låta vissa mål vara helt mjölkfria samt att ge en c-vitaminrik frukt efter maten för att boostra järnupptaget.
  • La Lola
    Kilsbergen skrev 2010-03-15 00:04:57 följande:
    Bröstmjölk innehåller mer laktos än komjölk. Så det är inte pga av laktoset man ska ta det lugnt med komjölk till spädbarn. www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2... Det finns flera andra anledningar till att man inte ska ge mjölk och det är: - Mjölk är järnfattigt. Bebisar behöver mycket järn och då kan mjölkprodukter konkurera ut den järnrika maten. Dvs barnet blir mätt på mjölken istället för maten. - Vissa barns magar är känsliga för mjölkprotein och vissa är tom allergiska. Uppvärmd mjölk sägs fungera bättre eftersom proteinet då denatureras. - Mjölk innehåller för mycket salt för små bebisar. - Kalcium i mjölken hämmar järnupptaget. Så länge man har ett barn som tål mjölkprodukter så kan man ganska tidigt (5-6 mån) ge lite mjölk i maten. T ex i en sås. Efterhand (7-8 mån) kan man ge lite mer. T ex koka gröt med lite mjölk eller ge lite yoghurt. Dock är rekommendationen ska man vänta med att ge mjölk som måltidsdryck tills barnet är 1 år. Det är också bra att låta vissa mål vara helt mjölkfria samt att ge en c-vitaminrik frukt efter maten för att boostra järnupptaget.
    Salt? Menar du jod? Det innehåller ju burkmat oxå?
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Sofiapers

Våra föräldrar väntade inte tills vi var 1 år innan vi fick mjölk och i våran åldersgrupp är det ju mycket mindre mjölkprotein, mjölkallergiker och laktos allergiker än vad det är nu. Våran BVC sa att vi skulle börja med mjölk innan vi slutade amma/ge ersättning för att det är bättre att barnen vänjs tidigt med mjölkprodukter.

Svar på tråden När kan jag ge mjölk?