• tusshh

chokladpasta ..

nu menar ja inte pasta som i spagetti utan sån man dekorerar tårtor och sånt med... finns de nån som har ett lätt förståeligt recept på lager för sånt.. googlade lite men får bara fram gram-satser på allt och ja äger ingen köksvåg..

har dessutom aldrig prövat de eller smakat de själv.. är de gott att ha på eller blir de för sött å sliskigt??.. själv är ja inget fan av marsipan så är de ett bättre alternativ med chokladpastan??? 

• Svar på tråden chokladpasta ..
  • tusshh
    Cakemaker skrev 2010-03-13 20:26:35 följande:
    Det finns att köpa färdig om man vill det på tartdecor.se :) Har använt deras vita och den var jättebra!
    hur lång leveranstid är de från den sidan?? jätte schysst tips, smakar de bra å så??
  • tusshh

hmmm de va nog inte så bra iaf, man måste beställa för minst 200 spänn och ja behöver inte så mkt.. har ingen lust att kasta pengar i sjön.. får fiska vidare efter recept.. =)

• LNE

Har inte testat detta själv så jag vet inte om det är gott

150 g ljus sirap (strax över 1 deciliter)
    300 g choklad smält (chokladen säljs i gram så där behöver du inte ändra)
    kakao att strö över

1. rör ned sirapen i den smälta chokladen tills smeten tjocknar. Det kan se ut som den skär sig men i nedkylt tillstånd bildar den en mjuk pasta. Häll över smeten i en plastpåse och kyl tills chokladen är fast nog att hantera.

2. Knåda modelleringschokladen något före anvädning för att mjuka upp den. Om den klibbar kan du använda kakao för att förhindra att den fastnar.

3. Kyl ned händerna med kallt vatten innan du börjar arbeta med chokladen.

OBS. vill du göra detta på vit choklad så ska du använda florsocker om den klibbar.

• Cakemaker
    tusshh skrev 2010-03-13 20:51:48 följande:
    hmmm de va nog inte så bra iaf, man måste beställa för minst 200 spänn och ja behöver inte så mkt.. har ingen lust att kasta pengar i sjön.. får fiska vidare efter recept.. =)
    Jaha, hm. Dom måste ha ändrat, tror inte jag beställde för så mkt. Jag beställde bara 2 st. vita pasta och en färgburk. Konstigt. Men om du ska ha mer nån annan gång så är det att rekommendera. Har aldrig smakat chokladpastan men den är nog bra :)
  • tusshh
    Cakemaker skrev 2010-03-14 08:41:22 följande:
    Jaha, hm. Dom måste ha ändrat, tror inte jag beställde för så mkt. Jag beställde bara 2 st. vita pasta och en färgburk. Konstigt. Men om du ska ha mer nån annan gång så är det att rekommendera. Har aldrig smakat chokladpastan men den är nog bra :)
    okej, tack så mkt.. ska lägga siten i favoriter.. =)
  • Cakemaker
    tusshh skrev 2010-03-14 11:00:51 följande:
    okej, tack så mkt.. ska lägga siten i favoriter.. =)
    Så lite så ^^ Hoppas det går bra med tårtan i alla fall!
Svar på tråden chokladpasta ..