• Wagram

Aktiviteter i Paris for barn

Hej! Det ar jag igen...

Som nagra redan vet kommer jag och min familj flytta fran USA till Paris till sommaren. Nu soker jag tips om aktiviteter i Paris for barn. Jag tanker framst pa lite enklare "vardagsaktiviteter" som inte ar sa latta att googla sig till. Bara som exempel ar barnens favoritaktiviteter av den enklare typen dar vi bor nu att ga till barnavdelningen pa det lokala biblioteket dar de har lite leksaker och moduler, samt att ga till en bokhandel dar de kan leka med en tagbana och jag letar efter liknande saker i Paris. Helst skall det ga att ta sig till stallet med tag/tunnelbana eftersom jag garna undviker att kora bil i Paris.
    Barnen kommer att vara 2 (flicka) och nastan 5 (pojke) nar vi flyttar och vi kommer troligtvis att bo i 8e eller 17e arr.

• Svar på tråden Aktiviteter i Paris for barn
  • Laurentia

Här kommer ett antal tips (googlingsbara om du vill veta mer). Eftersom vi själva bor en bit utanför Paris och bara är inne med barnen vid särskilda tillfällen faller dock de flesta aktiviteterna under "sådant man inte gör så ofta", snarare än "vardagsaktiviteter".

Jardin d'Acclimatation
    En jättetrevlig park med karuseller, djur, dockteater, ponnyridning, enorma lekplatser, m.m.

Guignol
    I ett flertal parker ges det regelbundet dockteaterföreställningar, ofta i friluftsteatrar. Du eller din man känner säkert till figuren Guignol? Närmast 8e/17e vet jag inte vilken det är, men kända teatrar finns i Jardin du Luxembourg, Parc Montsouris, Parc des Buttes Chaumont och i Le Jardin d'Acclimatation.

Djur
    En djurpark med relativt exotiska djur men i liten skala heter La ménagerie du Jardin des Plantes. Inhägnaderna är små (gamla och vackra) och djurens storlek har anpassats därefter. Ligger centralt, men kostar mer än att man skall vilja gå dit varje vecka.
    I Le Jardin d'Acclimatation finns djur av det mindre exotiska slaget, men med ett barnvänligt upplägg: björnar, kor, grisar, färglada fåglar...
    Det skall finnas en ferme pédagogique i Vincennes, strax utanför Paris, men där har jag aldrig varit själv, så jag vet inte vad den går för.

Ludothèques
    Ett ludothèque kan fungera på lite olika sätt: En del lånar ut spel och leksaker (som ett bibliotek), andra har aktiviteter och liknar mer öppna förskolan och fritidsgårdar. Vi har gått mycket på 0-3-årsaktiviteter på ett ludothèque i närheten och varit nöjda med det. De har även aktiviteter för äldre barn, men då utan föräldrar.

PMI (protection maternelle et infantile)
    PMI är den franska motsvarigheten till BVC. I närheten av oss har de erbjudit träffar för barn upp till tre år med föräldrar. Vi gick till ett PMI i ett invandrartätt område och de stack inte direkt under stol med att ett tydligt mål var att få igång en diskussion mellan föräldrarna angående föräldraskap. I vårt eget hood erbjöds inget liknande.

Bibliotek och sagostunder
    Jag tror att de flesta bibliotek erbjuder sagostunder, i huvudsak på onsdagar. Vi har deltagit i småbarnsträffar med ramsor, sagor och sånger och i mer regelrätta sagostunder för 3-6-åringar. Leta reda på närmsta bibliotek!

Svenska
    Svenska kyrkan har aktiviteter för barn på onsdagar, men med uppehåll under sommaren.
    Svenska kulturhuset (Centre Culturel Suédois) har ibland barnaktiviteter, men jag hittar inget på deras websida, så det kanske är begränsat till skollov. Vi har inte varit där än.

Metron
    Mina barn (4 och 2 år) älskar att åka längst fram i tåget på den förarlösa linje 14. Men då bor de också i förorten och åker inte metro så ofta...

Forum des association
    En dag som anordnas av la mairie i varje (?) arrondissement, där föreningar får möjlighet att presentera sina aktiviteter. Ett bra tillfälle att ta reda på vad som finns och att skriva in sig i de föreningar som passar, både för barn och vuxna. Det brukar vara en lördag, någon vecka efter att skolan börjat.

• Wagram

Stort tack for all vardefull information!

Laurentia skrev 2010-03-14 21:43:04 följande:
    Här kommer ett antal tips (googlingsbara om du vill veta mer). Eftersom vi själva bor en bit utanför Paris och bara är inne med barnen vid särskilda tillfällen faller dock de flesta aktiviteterna under "sådant man inte gör så ofta", snarare än "vardagsaktiviteter". Jardin d'Acclimatation En jättetrevlig park med karuseller, djur, dockteater, ponnyridning, enorma lekplatser, m.m. Guignol I ett flertal parker ges det regelbundet dockteaterföreställningar, ofta i friluftsteatrar. Du eller din man känner säkert till figuren Guignol? Närmast 8e/17e vet jag inte vilken det är, men kända teatrar finns i Jardin du Luxembourg, Parc Montsouris, Parc des Buttes Chaumont och i Le Jardin d'Acclimatation. Djur En djurpark med relativt exotiska djur men i liten skala heter La ménagerie du Jardin des Plantes. Inhägnaderna är små (gamla och vackra) och djurens storlek har anpassats därefter. Ligger centralt, men kostar mer än att man skall vilja gå dit varje vecka. I Le Jardin d'Acclimatation finns djur av det mindre exotiska slaget, men med ett barnvänligt upplägg: björnar, kor, grisar, färglada fåglar... Det skall finnas en ferme pédagogique i Vincennes, strax utanför Paris, men där har jag aldrig varit själv, så jag vet inte vad den går för. Ludothèques Ett ludothèque kan fungera på lite olika sätt: En del lånar ut spel och leksaker (som ett bibliotek), andra har aktiviteter och liknar mer öppna förskolan och fritidsgårdar. Vi har gått mycket på 0-3-årsaktiviteter på ett ludothèque i närheten och varit nöjda med det. De har även aktiviteter för äldre barn, men då utan föräldrar. PMI (protection maternelle et infantile) PMI är den franska motsvarigheten till BVC. I närheten av oss har de erbjudit träffar för barn upp till tre år med föräldrar. Vi gick till ett PMI i ett invandrartätt område och de stack inte direkt under stol med att ett tydligt mål var att få igång en diskussion mellan föräldrarna angående föräldraskap. I vårt eget hood erbjöds inget liknande. Bibliotek och sagostunder Jag tror att de flesta bibliotek erbjuder sagostunder, i huvudsak på onsdagar. Vi har deltagit i småbarnsträffar med ramsor, sagor och sånger och i mer regelrätta sagostunder för 3-6-åringar. Leta reda på närmsta bibliotek! Svenska Svenska kyrkan har aktiviteter för barn på onsdagar, men med uppehåll under sommaren. Svenska kulturhuset (Centre Culturel Suédois) har ibland barnaktiviteter, men jag hittar inget på deras websida, så det kanske är begränsat till skollov. Vi har inte varit där än. Metron Mina barn (4 och 2 år) älskar att åka längst fram i tåget på den förarlösa linje 14. Men då bor de också i förorten och åker inte metro så ofta... Forum des association En dag som anordnas av la mairie i varje (?) arrondissement, där föreningar får möjlighet att presentera sina aktiviteter. Ett bra tillfälle att ta reda på vad som finns och att skriva in sig i de föreningar som passar, både för barn och vuxna. Det brukar vara en lördag, någon vecka efter att skolan börjat.
  • Pistou

Det finns massor att göra med barn i Paris, men det kan vara lite rörigt att ta sig till och från olika ställen med allmän transport. Äldre metrostationer saknar ofta hiss och rulltrappa, och har man små barn får man kånka på vagnen upp- och nedför ett flertal trappor och ha massor med tålamod med trötta små barnfötter. Har man dock energin och motivationen finns det mycker kul att hitta på. Laurentia har gett dig massor av bra tips, men här kommer lite info om mina favoritparker:

Parc de Bercy är en av Paris största parker och ligger i 12:e arrd. Den är uppdelad i olika partier, bestående av stora gräsytor, fiskdammar, mindre buskage och gångstigar och en lekplats och ett litet fint naturmuseum. I närheten ligger också Cour Saint-Emilion - ett gammalt stationsområde som har byggts om och numera inhyser barer och restauranger med uteserveringar och många fina butiker. Ett mycket trevligt ställe att träffas på och fika med barn, före eller efter parkbesök. Men det bästa är ändå att man kan ta sig hit via metrolinje 14 som är modern, handikappanpassad linje med hiss och rulltrappa vid varje station.

Jardin Catherine-Labouré är en liten, mysig gammal klosterträdgård i 7:e arrd. Här finns en stor gräsmatta och en fin lekplats. Den ligger i samma kvarter som Svenska Ambassaden, så hit kan man gå om man ändå har ett ärende till ambassaden.

Parc Monceau i 8:e arrd. som jag ju har nämnt tidigare, har en permanent karusell som är mycket populär hos våra barn, ett antal "gondol"-gungor med plats för två barn i varje som sköts av en ganska så bestämd matrona (karusellen och gungorna kostar pengar), fina klätterställningar, särskild bana för rullskridskor och sparkcyklar, en stor damm med änder och fiskar, stora gräsmattor, ponnyridning (inte alla dagar dock) och en kiosk som säljer en massa dyrt.

Jardin du Luxembourg har stora fontäner, fina grönytor och ett stort inhägnat område med aktiviteter för barn.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pistou

Paris har två akvarier också, men ett besök till ett av dessa klassas kanske mer som en helgaktivitet eller i alla fall en familjeaktivitet.

Själv har jag bara varit på det äldre akvariet som ligger vid Porte Dorée (Avenue Daumesnil) i 12:e arrd. Inträdesavgiften här är "correcte" om man säger så, men jag minns också att anläggningen var litet sliten (fast det var nog 6 år sedan jag var där så, de kanske har rustat upp sedan sist).

Sedan finns också det nya akvariet vid Trocadéro i 16:e arrd. Här är inträdesavigfterna betydligt högre. Jag kan tänka mig att två vuxna och ett betalande barn plus fika eller enklare mat lätt kan bli en dyr historia, men någon gång kan det ju gå an.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • småkakor

Hej alla

Jag hakar lite på denna tråden.
    Vår dotter  som är 8 år älskar hästar och har ridit i ett år ungefär.
    Finns det någon ridskola man kan ta sig enkelt och lätt utan bil till? Vi kommer förmodligen bo i 8:e eller 17:e.
    Tack snälla ni Parisare!
Svar på tråden Aktiviteter i Paris for barn