• Titti och mini

Matematiskt lagd person - nu räknar vi ut detta m bröstmjölken o alkohol!

Ok, nu har det varit säker 100 trådar efter Kalla Fakta igår. Inte för att det var ngt nytt egentligen, m bra att belysa!

Rent matematisk går det ju att räkna ut hur mkt alkohol barnet får i sig, jag är dock inte speciellt lagd åt det hållet - men kanske nån annan???

Mamma dricker 2 glas vin kl 12:00, hon väger ca 65 kg, kl 12:30 har hon 0.5 promille i blodet. Hon ammar då o barnet dricker 2 dl - hur mkt alkhol får barnet i sig?

Räcker denna info eller måste man ha mer? Vill få FAKTA runt detta

• Svar på tråden Matematiskt lagd person - nu räknar vi ut detta m bröstmjölken o alkohol!
  • AMA68

Vad var det för fel på FAKTA som lades fram i Kalla fakta??

Försökskvinnan var väl normalviktig och torde hamnat runt 60-strecket på vägen tyckte jag det såg ut som?

2 dl vin gav en alkoholmängd på 0,5 PROMILLE i bröstmjölken.

Det är alltså 46 ggr MINDRE alkohol än det är i en lättöl.

• Teskedsmamman

Nu är jag inget mattegeni... men 0.5 promille är väl en halv tusendels milliliter om jag inte misstar mig... Om jag har förstått saken rätt så får barnet på 2 dl "alkomjölk" i sig 20% av 0.5 promille...

Dock kan promillen utgå från 1 liter men 0.05 l alkohol låter mycket... men samtidigt känns det som om en halv tusendels milliliter blir ppm = miljondel.

Nu har jag nog bara rört till det mer

• Titti och mini

AMA68 - du missförstår. Jag vill veta hur mkt barnet får i sig i centiliter eller vilken enhet nu som är mest passande. Jag tycker Kalla Fakta var bra, det är av stor vikt att belysa att det är så väldigt lite som övergår i bröstmjölken o jyst därför vill jag ha siffror som jag o folk förstår, dvs enheter som är lättöversatta

TeaSpoon - OK, hm, ja jag vet som sagt inte hur mkt en promille är heller, m låter ju lite iaf

Nån mer?

• IMagine

Kvinnan har 0,5 promille i blodet och vi utgår från att bröstmjölken då också har 0,5 promille (kan knappast vara högre eftersom bröstmjölken är fet och alkoholen är vattenlöslig). Barnet dricker 2 dl bröstmjölk.

0,5 promille av 2 dl är 0,0005*0,2= 0,0001 liter alkohol dvs 0,1 ml alkohol.

(promille är precis som procent "del av något" dvs tusendel av något. Man kan räkna med dl och då blir svaret 0,001 dl alkohol vilket är lika med 0,0001 liter)

Barnet får i sig 0,1 ml alkohol. Det är som att ge barnet 0,2 ml snaps! Tyvärr är det svårt att beskriva hur lite/mycket 0,2 ml är; själv ser jag en pipett framför mig och skulle säga att det är en rätt liten droppe....

• Marvelina

bara skojar. läste illa... f'låt.

• Titti och mini

Ingas mamma - strålande Det var precis detta jag ville ha!!! Ska sprida detta till de som anser man har alkoholproblem om man tar ett glas vin eller öl under amningen

O om man dessutom väntar ett par timmar så är det ju ännu mindre...

• Titti och mini

Marvelina - m den länken är bra

• IMagine

1 ml = 0,1 cl =0,01 dl =0,001 liter

1 promille av "något" är en tusendel av "något" dvs "något"/1000 eller "något"*0,001 precis som 1 procent är en hundradel av "något".

Svar på tråden Matematiskt lagd person - nu räknar vi ut detta m bröstmjölken o alkohol!