• tiny87

Hjälp hur skall jag få sambon att ta sitt ansvar?

Jag har en dotter som nu är 7 veckor gammal. Jag vet inte hur skall få min sambo att ta sitt ansvar. Han lever precis som innan. Går ut med vänner på puben nästan varje helg sover till sent på dagen om han känner för det. Han säger själv att han aldrig hade klarat av att ha dottern själv. Han kommer hem från jobbet kanske har henne 10 minuter sen lämnar över henne igen. Jag trodde aldrig att han skulle vara så här. Vet inte riktigt hur jag skall få han att förstå hur mycket livet förändras när man får barn i allafall för mig. Eller överregerar jag? Tacksam för svar och tips på hur jag kan göra det bättre. Är han bara osäker? Fler som har haft det likadant?

• Svar på tråden Hjälp hur skall jag få sambon att ta sitt ansvar?
  • SIN74

Så var det inte här. Vi "bråkade" om vem som skulle mysa med bebben. Antingen så vill han inte eller så vågar han inte. Ett sätt kanske kan vara att lämna över bebben och gå ut på en lite längre promenad så att de får bekanta sig. Hoppas att det löser sig.

• sebbesmamma

Lämna över bebisen till honom och lämna hemmet och gör något på egen hand ett tag!! Då måste han "lära" sig. Ta tag i detta på en gång för annars sitter du där med allt ansvar själv sen och det kommer bara att göra dig bitter och utmattad. Lycka till!!

• sugenpåbebis87

Jag har haft liknade problem med min sambo, du kan se min tråd jag startade "kräver jag för mycket från min sambo"...
    Jag gjorde så att jag pratade med honom och sa att jag förstår att det kan vara svårt för en ung kille (han är 22) att komma in i papparollen och att jag har förståelse för detta, men förklarade att vi är lika mycket föräldrar för vårat barn båda två och måste ta lika mycket ansvar! Annars kan jag lika gärna vara ensamstående om han inte tänkt bry sig om sonen...
    Efter detta har det blivit bättre och jag behöver inte be honom byta blöja utan han gör det utan protester självmant.

Jag tycker inte du överreagerar men det kan vara bra att säga att du förstår honom och inte bara skäller på honom samt förklarar hur du vill att din sons pappa ska vara!

Lycka till!

• tiny87

Jag har försökt att prata med honom. Han säger att hon bara gråter när han har henne, jag har sagt att jag fårstår att det är jobbigt men det är jätte viktigt att dom också bygger upp en bra relation. Jag har försökt stå brevid honom när han skall byta blöja för att han inte skall känna sig ensam om det skulle vara något. Han säger oftast men du sköter ju detta så bra. Han förstår inte att jag behöver lite avlastning o jag vill att han skall kunna ha sin dotter själv utan att jag skall behöva oroa mig för att han eller hon tycker det är jobbigt.

Svar på tråden Hjälp hur skall jag få sambon att ta sitt ansvar?