Det är ingen idé att satsa på reguljära biljetter om man tänker åka på en kryssning, för en kryssning är just vad det är: man åker fram och tillbaka på samma biljett.
Ett tips är att skaffa dig ett medlemskort hos det rederi ni tänker åka med, för bl.a. bra erbjudanden på tax-free, erbjudanden om billiga kryssningar etc. Har du ett ICA-kort, brukar det finnas erbjudanden via dem.
Tax-freen är inte så billig som det låter. Priset på alkoholhaltiga drycker har gått upp sedan Finland bestämde sig för att höja skatten på sprit, men är fortfarande billigare än i land. Flaskorna är oftast större än i land. Godis kan du hitta billigare i land. Jag satsar på parfym och smink när jag åker på kryssningar. Jag känner att det är där jag sparar in en slant.
Ni behöver inte boka varken buffé eller a la carte, då det brukar finnas cafeterior som säljer mat.
Om ni har barn, så rekommenderar jag Siljas båtar, då deras bollhav och aktivitetsrum håller högre klass än Vikings.
För övrigt så föredrar jag Silja Line framför Viking. Silja är lite dyrare, men har finare båtar, bättre service och håller högre klass i allmänhet.