• lillamye

tips ang kryssning till helsingfors

vi funderar på ta en 40h resa med båten men aldrig gjort detta,

så jag undrar vad är det för skillnad i pris mellan kryssning och regulär?

hur åker man så billigt som möjligt?

såg det var rätt dyrt med buffe 266kr finns det billigare att äta på båten,

vill ha så mkt tips som möjligt på bra hytter till priser mm,

• Svar på tråden tips ang kryssning till helsingfors
  • Stinky

Det är ingen idé att satsa på reguljära biljetter om man tänker åka på en kryssning, för en kryssning är just vad det är: man åker fram och tillbaka på samma biljett. 

Ett tips är att skaffa dig ett medlemskort hos det rederi ni tänker åka med, för bl.a. bra erbjudanden på tax-free, erbjudanden om billiga kryssningar etc. Har du ett ICA-kort, brukar det finnas erbjudanden via dem.
    Tax-freen är inte så billig som det låter. Priset på alkoholhaltiga drycker har gått upp sedan Finland bestämde sig för att höja skatten på sprit, men är fortfarande billigare än i land. Flaskorna är oftast större än i land. Godis kan du hitta billigare i land. Jag satsar på parfym och smink när jag åker på kryssningar. Jag känner att det är där jag sparar in en slant.
    Ni behöver inte boka varken buffé eller a la carte, då det brukar finnas cafeterior som säljer mat.
    Om ni har barn, så rekommenderar jag Siljas båtar, då deras bollhav och aktivitetsrum håller högre klass än Vikings. 
    För övrigt så föredrar jag Silja Line framför Viking. Silja är lite dyrare, men har finare båtar, bättre service och håller högre klass i allmänhet. 
  • AJS

När man blir medlem hos Viking Line (gratis) fick man förr en valfri gratis kryssning i välkomst present, sedan får man förstås betala mat och ev. uppgradera hytten om man vill.
    Vet inte om Silja Line har samma erbjudande.

Håller med om att Tax-free inte alls är så billigt längre, kolla priser hemma om ni vet vad ni vill ha och jämför ombord.

Buffé är mycket pengar men jämfört med middag, efterrätt och valfri dricka i land är det inte så farligt. I deras buffé ingår efterrätt och tillgång till dricka läsk- vin- öl - kaffe förutom den frikostiga buffén. Oj då nu lät det nästan som jag är anställd för att göra reklam, det var inte meningen.

Har man dåligt med pengar kan man faktiskt ta med fika och köpa kaffe/te och äta något litet mål i hytten och lägga pengarna på annat. Att köpa en läskburk i automat kostar en tia styck i tax-free något billigare.

Hoppas ni får trevligt.

• lillamye

tack vill åka på skärtorsdagen men verka ej hitta nån billig resa?

• lillamye

ser att lönns buss kör med kryssning och då med bussresa,

vi bor ju 40mil från sthlm så vi måste åka buss och i vikingline ingår ej buss från oss

vet ni nåt annat bussbolag som kör kryssningar?

• ULP

Ceris resor kör från Sundsvall. Kolla även ST och dagbladet efter bussresor.

• Stinky
    lillamye skrev 2010-03-14 12:21:03 följande:
    tack vill åka på skärtorsdagen men verka ej hitta nån billig resa?
    Om man vill åka på billiga resor, väljer man inte storhelger.
  • lillamye
    Stinky skrev 2010-03-14 17:12:27 följande:
    Om man vill åka på billiga resor, väljer man inte storhelger.
    kan åka helgen efter med men då måsta sambon va ledig 2 dagar.
  • SuperJE

Den 1-3 April finns det resa från Stockholm, 360 kr för en hel hytt. Billigare än så kommer du inte undan till Helsingfors. Mat tycker jag att du ska satsa på buffé, dock ej frukost.

• lillamye

om jag bokar en hytt för oss 2 men hytten har 4bäddar kan det bli så att helr vilt frömmande människor kan bo där med?

viking el tallink silja bäst?

såg om jag ska tjäna på buss så ska vi åka med silja.

• Stinky
    lillamye skrev 2010-03-15 22:32:07 följande:
    om jag bokar en hytt för oss 2 men hytten har 4bäddar kan det bli så att helr vilt frömmande människor kan bo där med? viking el tallink silja bäst? såg om jag ska tjäna på buss så ska vi åka med silja.
    Jag rekommenderade Silja sist, och gör det även nu...
    För övrigt så har ni hela hytten för er själv.
Svar på tråden tips ang kryssning till helsingfors