• jenlul

Farmor säger "Kan du säga mamma?"

Farmor säger till våran fyra månader gamla tjej "Kan du säga mamma?" Jag anser att det är mig endast förunnat att säga detta, och att hon borde säga "Kan du säga farmor?" 

Är jag egoist? Kanske det, men känns litegrann som att då får jag vara det. Kanske är jag nojig, men jag kan inte lämna det heller. Jag blir ledsen, och får en konstig känsla inombords.

Visst våran tjej är bara fyra månader, men tänk om hon skulle säga mamma till farmor...

• Svar på tråden Farmor säger "Kan du säga mamma?"
  • noia

Jag tycker det är gulligt att farmor (din? eran dotters?) tycker att er dotters första ord ska vara mamma.

• Petra123

Haha jag tycker det verkar lite knasigt :P Inte vill väl farmor bli kallad mamma? Fast det är nog inte det hon menar..Ta det med en nypa salt, eller säg ifrån...

• parvati

jag tror inte att hon menar att barnbarnet ska kalla henne mamma. Hon övar med sitt barnbarn på ordet mamma, och mamman det är du Ta det som en komplimang för jag tror att det är menat så. Svärmor hade ju kunnat öva på farmor eller pappa istället.

• Flickan och kråkan

Håller helt och hållet med parvati. Du kan vara lugn med att din dotter både är och kommer att vara alldles på det klara med att det är du som är hennes mamma. Vår äldsta hade en period när han var runt 1½ då han kallade mer eller mindre alla mamma. Innan dess sa han mamma bara om mig....och efter det också. Inte så lätt när man inte har så många ord att röra sig med och vill kommunicera

• Ts Mamma

TS: Jag tycker att du ska ta det tvärtom, smickrande att hon tycker Mamma är det viktigaste ordet att kunna...

Sen tycker jag du ska tänka på en sak, det kommer en period sen kring 1½-2 år då ALLA är mamma och pappa, eller alla alla Vuxna kvinnor kommer kallas för den Mamman, mamman där, det är ett ord, du och din dotter VET vem som är Mamma till henne, men att lära sig prata är lite mer komplicerat än att lära sig skita...

• Dixie

det är väl bara positivt att farmor "lär" barnet att säga mamma - hade varit konstigare om barnets första ord var farmor........

• Skogsstjärna

Jag skulle nog se det som något positivt, att hon anser att det är viktigare att barnet kan säga "mamma" än "farmor". Jag tror faktiskt att hon väljer att säga så mer för din (och bebisens) skull är för sin egen.

• erimother

Jag forstar att du far en kuslig kansla. I mitt fall har vi en dotter som ar 2ar nu och nar hon var runt 1,5ar sa sa hon mamma till alla och det SVARADE min svarmor pa, DET gav mig en kuslig kansla! Feg som jag ar sa har jag aldrig tagit upp det, dessutom sa var det bara en kort period sedan visste ju min dotter vem som var hennes mamma. Men, i ditt fall som sa manga andra har namnt sa bor du ta det som en komplimang, hellre det an att hon lar ut farmor eller pappa som forsta ord, det gor namligen min farmor...men hon har ju ocksa en del seriosa issues.

• Niiskuneiti

Ta det lugnt, jag är övertygad om att famor vill väl! Hon vill att barnet ska säga mamma och det till dig Glad Du får väl svara då "Här är mamma!" "Kan du säga farmor?"

• Carniwhore

Vilken gullig farmor tycker jag.
    Jag hade blivit jätte glad om sonens farmor sagt så :) jag hade nog tom blivit rörd.

Svar på tråden Farmor säger "Kan du säga mamma?"