• lyckligaord

Klä på sig själv

Hur gamla var era barn när dom fick börja klä på sig själv?
    Hur gjorde ni för att få dom till att börja klä på sig själv?

Har en treårig son här hemma som är så envis så :)
    Honom går det inte att få till att änns försöka klä på sig själv,utan det blir direkt,jag kan inte mamma får hjälpa mig.

Hur ska jag försöka få honom till att börja med det? Leka fram det på något sätt? Några tips?

• Svar på tråden Klä på sig själv
  • Kazeer

Min son fyllde tre år för en veckan sedan. Vi har sedan i höstas låtit honom pröva på att klä på sig själv. Då behövde han fortfarande en del hjälp.

Nu kan han ta på sig tröja och långbyxor själv. Skor har han kunnat ta på sig själv sedan han var 1,5 år men det är mest när han vill själv. Vantar och mössa kan han själv ta på. Och han kan delvis få på sig jackan själv.

Sedan är det ju inte alltid han vill klä på sig själv. Just nu är det väldigt mycket "jag vill inte".

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kazeer

Vi började göra så att vi lade fram kläderna till honom och sedan fick det ta den tid det tog. Det han inte hade fått på sig efter 20 minuter hjälpte vi honom med.

Ibland lät han bara kläderna ligga och gick och gjorde något annat. Men allt oftare gjorde han lite försök själv.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • lyckligaord

Ja,en del klarar min son också av egentligen bara han vill.

Men läser man här så ser man att föräldrar skriver att deras 3-4 åringar klarar av att klä på sig själv helt och hållet hit och dit,så vart lite nyfiken över saken bara.

• goabarn77

Jag låter min ettåring försöka dagligen i princip. Hon sitter gärna och sätter på sig sockor, byxor och skor. Klä sig helt är det ju absolut inte tal om men jag tänker det är bra att uppmuntra intresset.

• lyckligaord

Ja precis..att upmuntra är bra! Försöker det med min son också,men något intresse från hans sida finns inte alls.Men det kommer väl med tiden det också :)

• Doriath

Det beror väl på, kan han inte eller vill han inte?
    Det är inte så himla noga, han är rätt liten ännu. Behöver inte kunna om han inte vill skulle jag resonera. Det kommer snart en period när han "kan själv!!!", det går fint att vänta på den också.
    Ibland vill de mer ju mindre press man sätter på dem.

• Jennifer 060828

Dottern är 3,5 år och klär både av och på sig.. Det blir för det mesta rätt.. någon gång kan skorna hamna på fel fot, men annars är hon jätteduktig !

Tycker många som träffar henne med

• bluebird

Min treåriga dotter har klätt på sig själv sedan hon var strax över två år, sonen som numera är fem har klätt sig helt själv sedan han var tre. Jag bara lägger fram kläderna, säger de att de inte vill klä på sig eller inte orkar då säger jag att då blir det ingen utgång (för att leka), åka till dagis, till träningen osv. Då brukar de klä på sig fortfare än kvickt. Ibland är tröjan bak-o-fram, då vänder jag på den åt dem, men oftast får jag inte ens göra det.

• kutiom

Min dotter kunde ta på sig kläder själv tidigt, innan två år men... det var ju roligt att testa sådant hon då inte kunde. Så hon visade att hon kunde och sen var det tvärstopp. Nu är hon snart fyra och visst kan hon men på morgonen är det (oftast) jag som klär på henne. Misstänker att hon helt enkelt tycker att det är roligare med lite sällskap och jag orkar faktiskt inte bråka om saken så vi gör som hon tycker. Lugnt och stilla. Overallan däremot får hon ta på sig själv (oftast). Så stressa inte, tror det kommer. Dagis berömmer henne för att hon kan så bra och det peppar henne mycket, vad jag säger verkar inte vara av lika stort värde. Men försök berömma så mycket du orkar så skyndar det säkert på utvecklingen.

• Achillea

har tyvärr inget bra tipps att ge Min son började klä på sig själv strax efter att han fyllt två, detta efter att han fått valt nya kläder vi skulle köpa, så förmodligen tyckte han det var extra skoj. Så nu sköter han allt det dä själv. Är ju olika från barn till barn när de börjar intressera sig

Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
  • 060102 Ronja

tar hon inte på sig får hon gå naken ;)
    så får hon hjälp av mej är det rena latheten

• carola1977

Min dotter som nu är 3,5 år har länge kunnat klä på sig själv även om  hon behövt hjälp med knappar och vissa trånga tröjor. Nu däremot kan hon sällan klä på sig själv, kanske att trosor och strumpor går, men sedan är det stopp. kort sagt, hon kan om hon vill men ibland är det väl bekvämt att få hjälp...

• snillis

Min dotter är 2,5 och klär sig själv och jävlar den som försöker att lägga sig i, min son är 4,5 och klär sin helst inte själv (om han inte måste).

Det finns, som med allt annat som rör barn, ingen magiskt gräns för när man skall kunna klä sig själv men jag vet med min son att han KAN klä sig men han är lat.

Svar på tråden Klä på sig själv