• sny1

Resesäljare?

Hur nöjda är ni med ert jobb? Stressigt? Arbetstider? Hur ser lönen ut?

Nån som gått utbildningen Swe Travel Institute har? Pluggat på hel eller halvfart? Var det svårt? Stressigt?

• Svar på tråden Resesäljare?
  • hannea

Hej.
    Jag har jobbat som resesäljare i 9år och trivs ganska bra med mitt jobb. Men det är tidvis stressigt och hinner inte riktigt med allt som ska göras. Oftast jobbar man 9-18 om man jobbar på privatsidan medan 8-17 är mer normalt för affärssidan. Lönen är inte jättehög men skiftar mycket beroende på vilken ort man bor i. Jag har fått min utbildning via jobbet så jag har inte gått en traditionell resesäljarutbildning.

• Natkom

Hej,

Nu är det ett tag sen du skrev detta inlägg, men jag tänkte att jag svarar ändå

Numera är Swe Travel Institue - ProNordic Education som är samma lärare som öppnat eget. Denna kurs körs nu i Strängnäs. Jag har gått denna och gick på fullfart 6 månader. Jag kan nog rekomendera att om man har barn eller annat jobb att köra den halvfart. Det är väldigt intensivt och man inte bara bör gå på träffdagarna utan SKA, du tappar otroligt mycket på att inte gå på dessa dagar. Är man dessutom lite oinsirerad som man ´kan bli efter ett tag när man läser på distans, så ska du också gå på träffarna så man får en extra putt i baken att komma igång igen.

Jag kan verkligen rekomendera denna kurs och läraren Katarina är underbar som människa. Jag fick mitt IATA Diplom i våras och Jag fick Praktik på en gång, så jag sitter 75% på en via egencia resebyrå på söder i stockholm och jag trivs underbart bra.

Många pratar om lönen, jag har varit i turism branschen sen jag fyllde 14 år, och Ja, de är inga super löner inom denna bransch om man har grund utbildning och inget mer. Men som alla jobb om man utbildar vidare sig och ser till att man är jäkligt bra på sitt jobb så har man ju också något att förhandla om.

Jag tror att många i denna bransch (inom turism) inte är här för pengarna dock utan man älskar att resa, se till att människor i sitt resande får en underbar upplevelse. och vi har ju faktiskt väldigt mycket andra bra erbjudanden som kommer från både hotell och flygbolag vid jämna mellanrum och de kan ju väga upp lönen kan jag tycka som älskar att resa så fort jag får chansen

Hoppas ni blev nöjda med svaret Glad

• Gladskit

Jag gick IATA på Travel Education Centre för 12-13 år sedan och arbetade sedan med affärsresor. Det är en jättekul bransch men lönen var inte något att hurra över. Däremot kan jag hålla med om att förmånerna var bra Och det är en skojig bransch att arbeta i, roliga människor med ett gemensamt intresse för resor, trevliga fester osv.  Idag jobbar jag med helt andra saker men jag kan faktiskt sakna resebranschen ibland!

Svar på tråden Resesäljare?