• frusand

TOBLERONEGLASS!! Inget för de som räknar kalorier!

Här är ett recept som jag bara älskar. Blev så sugen på det nu.....

Tobleroneglass!

Vispa 1dl socker med 6 äggulor så det blir poröst.
    Vispa i en annan bunke 5 dl vispgrädde så hårt att man kan vända bunken upp o ner.
    Smält 250 g toblerone ( funkar med 300 oxå!) i ett vattenbad.

Rör ner alltihopa så det blir en fin nougatfärg.
    Lägg det i en form med plastfolie både i botten, på sidorna o över så ingen luft kommer in.

In i frysen 3-4 h eller längre.
    Ta fram 20 min innan den ska ätas. Passar bra med tex varma hallon el blåbär till. Fast det går lika bra att bara äta glassen!

Suuupersmaskigt!!!

• Svar på tråden TOBLERONEGLASS!! Inget för de som räknar kalorier!
  • HH78

Du vet att det går att köpa Toblerone glass också!? Den är mumsig den! ;o) Carte d`or tror jag det är...

• annhan

Åååååååååh! Nu vattnas det allt i munnen.... Rejält också.

• Tin o Trolls mamma

Tack för receptet! Det borde gå att göra med låglaktosgrädde också!!

Ekorren.

• frusand

ville bara puffa upp. kan behövas lite vardagsgott!!!

• sydney

Så gott det lät!!! Får nöja mig med lite vaniljglass som finns i frysen...

• 4barnsMom

Ååhhh det bara måste jag prova.... Skrev genast ut den...

• Pneu

...och är man snabbsugen (bra ord va?), är mitt tips vaniljglass med ett eller två krossade digestivekex och lite kolasås i. Gegga runt i skålen/tallriken, och det blir som en toksnabb frusen cheesecake. Fast tobleroneglass... åååååh så gott det lät *tänker morot-morot-morot istället*

• frusand

Pneu; Det var ett farligt tips!!. Jobbar till 21.30 o är hemma 22.15. Visst kan man äta det som kvällsmat om det är digge i?! Njaa jag får la hålla mig till helgen i allafall.....

• Pneu

Digestive är ju i stort sett lika fiberrikt som husmans och bara nyttigt. Och glass - plenty of kalcium. Eller hur det nu var ;)

• Leontine

Jag e inte bara diabetiker...utan jäkligt avundsjuk nu!!!!!!!!! Åh vad jag vill svulla på godsaker.

• Pneu

Brukar göra fusk-snabb-sorbet också, liiiiite nyttigare än det mesta som ger samma utslag på sockerskalan i alla fall. Och väldigt gott. Bara att mixa frysta jordgubbar, hallon, mango... vad man nu har, gärna tillsammans med lite vätska (det går mycket enklare då, ta juice eller vatten, t ex. Det som finns i kylen).

Jag brukar göra med sisådär 1-1,5 dl frysta jordgubbar, några hallon, 2-3 msk svartvinbärsjuice och ev 1-2 msk socker. Kör tills det är en rätt jämn glassliknande blandning och smaka om det behövs något socker. Ibland får man stanna mixern och röra lite, kanske ha i lite mer vätska. Jättegott att äta som det är, eller istället för grädde/glass till kladdkaka, istället för sylt till plättar... Eller en skopa i ett stort glas och fylla upp med nåt slags läsk, som en somrig alkoholfri drink (eller mousserande vin, av valfri alkoholstyrka). Very mångsidigt.

• Sarasnaran
    Jag har gjort glassen idag!!
    Tjohooo!
    Fast jag har glömt bort att äta något av den!
    SKÄMS på mig!
  • frusand

Snuttenuttan; Hoppas du tycker den är super! Har själv aldrig lyckats göra den utan att smaka på den rätt snabbt, ibland innan den ens har frusit ordentligt, så det var duktigt av dig!!!

• Sarasnaran

Höhö!
    Ja jag är så duuuktig så!

NU har jag smakat iaf!
    Den var aningen gräddig för min smak, men nästa gång ska jag göra på hälften grädde och hälften creme fraiche så tror jag nog den blir kalas för mig också!

Svar på tråden TOBLERONEGLASS!! Inget för de som räknar kalorier!