• Novembermamma10

Sy barnkläder

Tokigt kul att sy egna klänningar till dotter! Det inte svårt om man har ett lätt mönster och lärt sig de små knepen. Jag har ingen sömnadsbakgrund men lärt mig några få saker att sy och sen är det bara at variera i oändlighet. Hon har nu de sötaste klänningarna i fint tyg till ett super billigt pris.

Syr ni? Vill ni lära er?

Tokmamma syr tokigt bra!
  • Svar på tråden Sy barnkläder
  • elek

Jag älskar att sy men har inte blivit av på länge, har aldrig sytt barn kläder men har planer på att börja... symaskinen står redo nu men ska bara skaffa lite snygga tyger :)

• Idun

Jag har ambitioner iallafall Har en fin symaskin som står och väntar... Min son har ett par byxor som jag är sugen på att försöka rita av och göra ett mönster ifrån. De är lite "fluffiga" med resår i midjan och runt ankeln, skulle vilja sy dem i linnetyg till sommaren. Om någon kan tipsa om ett bra sommarskjortemönster blir jag glad. Gärna tips på hur jag kan sy med kinakrage också!!

• Shmone

Jag syr en hel del till mina barn.. Har märkt att ju mindre barnen är -desto enklare o roligare är det. Jag har egentligen alltid tyckt om att sy.. fick min första symaskin när jag var 11 år. Men jag har haft sytorka i åratal och kom igång först i somras faktiskt. Jag återanvänder gärna tyg från kasserade vuxenkläder. Brukar blogga om det jag syr här buskamel.blogspot.com

• Novembermamma10
    Idun skrev 2010-03-15 13:38:41 följande:
    Jag har ambitioner iallafall Har en fin symaskin som står och väntar... Min son har ett par byxor som jag är sugen på att försöka rita av och göra ett mönster ifrån. De är lite "fluffiga" med resår i midjan och runt ankeln, skulle vilja sy dem i linnetyg till sommaren. Om någon kan tipsa om ett bra sommarskjortemönster blir jag glad. Gärna tips på hur jag kan sy med kinakrage också!!
    Kolla in sysidan.se.
    Där finns kunskap inspiration och massa glada sykunninga.
    Sy är kul
  • Novembermamma10
    elek skrev 2010-03-15 13:34:44 följande:
    Jag älskar att sy men har inte blivit av på länge, har aldrig sytt barn kläder men har planer på att börja... symaskinen står redo nu men ska bara skaffa lite snygga tyger :)
    Kul! Vad ska bli ditt första projekt?
    tokmamma syr
  • Navona

Jag har precis börjat att sy barnkläder och lite annat, än så länge har det blivit ett gäng mössor, ett par muddbyxor, en väska och ett gäng vetevärmare  Byxorna var efter ett mönster i en bok jag lånade på biblioteket, den hette nått med att sy barnkläder och var från 70-talet, jag sydde byxorna i strl 70 men dom vart så stora så dom passade på systerdottern som var 3 år då. Nu ska jag sy ett par muddisar igen men denna gång har jag minskat storleken lite, nu utgår jag ifrån ett par köpta muddbyxorn i strl 74  

Jag har också en blogg där jag kommer att blogga om livet i almänhet och om mina syprojekt har än så länge bara fått ihop ett inlägg men tiden har liksom sprungit iväg.

http://drommarochpyssel.blogg.se/

• Novembermamma10
    Navona skrev 2010-03-16 10:39:16 följande:
    Jag har precis börjat att sy barnkläder och lite annat, än så länge har det blivit ett gäng mössor, ett par muddbyxor, en väska och ett gäng vetevärmare  Byxorna var efter ett mönster i en bok jag lånade på biblioteket, den hette nått med att sy barnkläder och var från 70-talet, jag sydde byxorna i strl 70 men dom vart så stora så dom passade på systerdottern som var 3 år då. Nu ska jag sy ett par muddisar igen men denna gång har jag minskat storleken lite, nu utgår jag ifrån ett par köpta muddbyxorn i strl 74  Jag har också en blogg där jag kommer att blogga om livet i almänhet och om mina syprojekt har än så länge bara fått ihop ett inlägg men tiden har liksom sprungit iväg. drommarochpyssel.blogg.se/
    Hej hej! Jag utgår alltid från min dotters storlek. När det blir bra så kan jag testa fler storlekar så andra barn kan ha dem.

Idag har jag gjort denna!
    http://tokmamma.blogspot.com/2010/03/dagens-kanning-ar-fantastisk.html
    tokigt kul!
  • NaturalBlue

Jag har bara testat att sy lättare saker men det är klart att det vore kul att testa sy någon till dom små någon gång...

Det är ingen som delar med sig av mönster? 

• Novembermamma10
    NaturalBlue skrev 2010-03-18 16:23:08 följande:
    Jag har bara testat att sy lättare saker men det är klart att det vore kul att testa sy någon till dom små någon gång... Det är ingen som delar med sig av mönster? 
    Hej
    På bilioteket finns alla ny sytidningar. De kan man låna och sedan rita över de möster man gillar!
    tokmamma bloggar
  • NaturalBlue
    Lisa Amanius skrev 2010-03-18 18:53:08 följande:
    HejPå bilioteket finns alla ny sytidningar. De kan man låna och sedan rita över de möster man gillar!
    Jaha, det viste jag inte. Tack för tipset! :)
  • fredsdotter

Syr en del själv, mest till mina barn. Ett tips här kan man skriva ut mönster och se filmer: www.sykurser.se

• myo

Jag har sett en sida på nätet, www.brobrobreja.se där man kan köpa färdiga sy-kit där tygerna är färdigklippta och allt är förberett. Snygga kläder, fin design! Verkar skoj, jag tror jag ska testa det.. 

• Novembermamma10
    myo skrev 2010-05-07 22:53:32 följande:
    Jag har sett en sida på nätet, www.brobrobreja.se där man kan köpa färdiga sy-kit där tygerna är färdigklippta och allt är förberett. Snygga kläder, fin design! Verkar skoj, jag tror jag ska testa det.. 
    Riktigt snygga byxor och kjolar hade dom. Berätta gärna hur det gick när du testat. Jag personligen vill ju ha mönstret så jag kan göra fler utan att vara beroende av att köpa igen.
    Tack för tipset. Nu vill jag reda ut hir jag ska kunna sy liknande deras byxor.
    tokmamma bloggar med liv och lust
  • jmynt

jag syr massor till min dotter, brukar rita av kläder hon har och sedan sy efter det. går ju att göra om mönstren o variera detaljer i det oendliga.

Svar på tråden Sy barnkläder