• BlommyNess12

    Genetik: Om två enäggstvillingar får barn..

    Jag och min man halkade in på en diskussion om genetik, och fram kom frågan att om två kvinnliga enäggstvillingar får barn med två olika män så skulle väl de barnen genetiskt vara "halvsyskon" eftersom mammorna har exakt samma DNA. Så skulle man utan att veta vilka föräldrarna till barnet var ta ett blodprov så skulle det visa att de var halvsyskon?

    Enligt min sambo är det inte så, utan det är precis samma sak som med vanliga syskon som får barn genetiskt. Jag trodde inte det var så eftersom vanliga syskon inte har identiskt DNA.

    Hur ligger det till egentligen? Bara en dum hypotetisk diskussion som vi nu verkligen måste ha svar på

  • Svar på tråden Genetik: Om två enäggstvillingar får barn..
  • väntar4an 2010

    nej 2äggs tvillingar har ej samma dna


    Emelie-010224 Albin-060520 Dante-080426 Idun-100104
  • väntar4an 2010

    sorry

    alla enäggstvillingar har inte samma dna och deras bern kan ej vara halvsyskon hur man än vrider på det


    Emelie-010224 Albin-060520 Dante-080426 Idun-100104
  • Tirem
    väntar4an 2010 skrev 2010-03-14 18:06:31 följande:
    nej 2äggs tvillingar har ej samma dna
    Fast nu var mammorna enäggstvillingar enligt TS


  • Purpurbräcka

    Självklart blir det som om barnen vore halvsyskon, rent genetiskt alltså. Det gäller oavsett om enäggstvillingarna är kvinnor eller män.

    Jag är lite nyfiken på din sambos resonemang. Hur kom han fram till sin slutsats?

  • väntar4an 2010

    Enäggstvillingar har samma blodgrupp och DNA men DNA-segmentet kan skilja mellan dem. Fingeravtrycken är unika för varje människa så även för enäggstvillingar. Fingeravtrycken bildas 6-8 graviditetsveckan och påverkas av miljön i livmodern.

    så om man kollar då på dna-segmentet så är de olika  och då ser de att "kusiner" ej är syskon även om de har samma blodgrupsdna


    Emelie-010224 Albin-060520 Dante-080426 Idun-100104
  • BlommyNess12
    Purpurbräcka skrev 2010-03-14 18:08:50 följande:
    Självklart blir det som om barnen vore halvsyskon, rent genetiskt alltså. Det gäller oavsett om enäggstvillingarna är kvinnor eller män.Jag är lite nyfiken på din sambos resonemang. Hur kom han fram till sin slutsats?
    Han tyckte att enäggstvillingar får 50 % från mamma och 50 % från pappan när de blir till, precis som vanliga syskon. Och på något sätt fick han det till att vanliga syskon och enäggstvillingar har lika mycket av samma dna från föräldrarna, och att enäggstvillingarnas DNA var exakt lika varandra och syskons inte trodde inte han spelade någon roll.
  • Purpurbräcka
    väntar4an 2010 skrev 2010-03-14 18:09:17 följande:
    Enäggstvillingar har samma blodgrupp och DNA men DNA-segmentet kan skilja mellan dem. Fingeravtrycken är unika för varje människa så även för enäggstvillingar. Fingeravtrycken bildas 6-8 graviditetsveckan och påverkas av miljön i livmodern.så om man kollar då på dna-segmentet så är de olika  och då ser de att "kusiner" ej är syskon även om de har samma blodgrupsdna
    Intressant! Vet du var jag kan läsa mer om detta? Är det något specifikt DNA-segment som skiljer sig åt menar du? Hur går det till när den skillnaden uppstår?

    Men det måste ju ändå vara mycket större likheter mellan enäggstvillingars arvsmassa än vanliga syskons. Eller? Varför skulle de annars vara så lika?
  • BlommyNess12
    Purpurbräcka skrev 2010-03-14 18:24:41 följande:
    Intressant! Vet du var jag kan läsa mer om detta? Är det något specifikt DNA-segment som skiljer sig åt menar du? Hur går det till när den skillnaden uppstår?Men det måste ju ändå vara mycket större likheter mellan enäggstvillingars arvsmassa än vanliga syskons. Eller? Varför skulle de annars vara så lika?
    Tyckte också det var intressant! För till en helt ny dimension till diskussionen här hemma nu, det kommer gå vilt till innan vi är överens tror jag
  • Purpurbräcka
    BlommyNess12 skrev 2010-03-14 18:11:14 följande:
    Han tyckte att enäggstvillingar får 50 % från mamma och 50 % från pappan när de blir till, precis som vanliga syskon. Och på något sätt fick han det till att vanliga syskon och enäggstvillingar har lika mycket av samma dna från föräldrarna, och att enäggstvillingarnas DNA var exakt lika varandra och syskons inte trodde inte han spelade någon roll.
    Han reflekterade inte över att enäggstvillingar får samma "DNA-bitar" från mamman och samma från pappan, medan vanliga syskon kan få vilka andra blandningar som helst.(Slumpen kan såklart göra att de får exakt samma. Men i praktiken händer det knappast.)

    Han kanske tror (grundskolebiologin går ju inte in så djupt på saken, så risken för missuppfattning finns) att arvsmassan alltid delas på samma sätt när ägg/spermier bildas. Så att det alltså bara skulle finnas två varianter av varje med 50% av förälderns gener. I så fall kan du ju hälsa honom att han har fel, och att det finns så många olika sätt för arvsmassan att delas att varje ägg/spermie i praktiken är unik.

     
  • väntar4an 2010
    Purpurbräcka skrev 2010-03-14 18:24:41 följande:
    Intressant! Vet du var jag kan läsa mer om detta? Är det något specifikt DNA-segment som skiljer sig åt menar du? Hur går det till när den skillnaden uppstår? Men det måste ju ändå vara mycket större likheter mellan enäggstvillingars arvsmassa än vanliga syskons. Eller? Varför skulle de annars vara så lika?
    www.medicallink.se/news/showNews.cfm
    www.uu.se/press/pm.php

    i dessa två länkar står det mycket om att tvillingar "enäggs" inte är pså enetiska som man tidigare trott
    Emelie-010224 Albin-060520 Dante-080426 Idun-100104
  • Purpurbräcka
    BlommyNess12 skrev 2010-03-14 18:25:52 följande:
    Tyckte också det var intressant! För till en helt ny dimension till diskussionen här hemma nu, det kommer gå vilt till innan vi är överens tror jag
    Ha en trevlig kväll!
  • BlommyNess12
    Purpurbräcka skrev 2010-03-14 18:36:07 följande:
    Ha en trevlig kväll!
    Haha tack
  • BlommyNess12
    Purpurbräcka skrev 2010-03-14 18:34:31 följande:
    Han reflekterade inte över att enäggstvillingar får samma "DNA-bitar" från mamman och samma från pappan, medan vanliga syskon kan få vilka andra blandningar som helst.(Slumpen kan såklart göra att de får exakt samma. Men i praktiken händer det knappast.)Han kanske tror (grundskolebiologin går ju inte in så djupt på saken, så risken för missuppfattning finns) att arvsmassan alltid delas på samma sätt när ägg/spermier bildas. Så att det alltså bara skulle finnas två varianter av varje med 50% av förälderns gener. I så fall kan du ju hälsa honom att han har fel, och att det finns så många olika sätt för arvsmassan att delas att varje ägg/spermie i praktiken är unik. 
    Han sa något om att om enäggstvillingars barn skulle bli halvsyskon så skulle de behöva bli gravida exakt samtidigt med exakt rätt nummer av ägg (typ ägg nummer 113 som släpps för båda) om du förstår vad jag menar? Jag hängde inte riktigt med i vad han menade och nu håller han på och lägger sonen så vi får väl se hur detta artar sig när han kommer tillbaka.
Svar på tråden Genetik: Om två enäggstvillingar får barn..