• Lillmonstret

Olja för underlivet mot att spricka?

Har hört talas om att man kan använda olja i underlivet några veckor innan förlossning som gör att man spricker mindre? Finns det?

• Svar på tråden Olja för underlivet mot att spricka?
  • lalasmama

ja Weleda har en förberedeseolja, den finns att köpa i hälsokostaffären, som man smörjer med dagligen (tror jag) i mellangårgen tror jag det kallas.. man smörjer de sista veckorna, från vecka 30 eller nåt.. jag använde den, jag sprack inte i mellangården, bara lite inuti sidan liksom.. Jag var jätterädd för att spricka..
    Jag rekomenderar den!

♥ familjen = kärlek ♥
  • Filippa

Jag använde barnolja och smörjde, jag sprack inget i mellangårgen.
    1:a barnet lite i slidan
    2:a barnet ingenting.
    Smörj på du!

• Lillmonstret

Då är det bäst jag börjar smörja då! Kan man ha olivoja tro?

• Teskedsmamman

Har inte använt någn som helst olja och har inte spruckit utvändigt på någon av mina förlossningar....

Tror det är lika mycket bluff som att smörja sig mot bristningar, som alla (förhoppningsvis) vet beror på hormoner.

3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • Karroägget

Har den där förberedelseoljan på mitt jobb, vi har även havandeskapsoljan (mot bristningar på magen) och båda innehåller mandelolja. Kan nog tänka mig att ren mandelolja fungerar bra också och det är nog aningen billigare!

• tekla1

Mandelolja finns på apoteket och bra mycket billigare än Weledas olja. 

Be personalen om en flaska de kostar runt 40 kr tror jag... 
  • ego
    tekla1 skrev 2010-03-14 19:50:07 följande:
    Mandelolja finns på apoteket och bra mycket billigare än Weledas olja.  Be personalen om en flaska de kostar runt 40 kr tror jag... 
    Jag körde med mandelolja nån månad innan förlossningen och visst sprack jag men barnmorskan sa att hon var förvånad att det var så pass lite. ( Sonen blev tagen med klocka. )
    Så jag tror faktiskt att mandeloljan hjälpte till. Sen använder jag den på sonen nu och smörjer in honom med så blir han världens mjukaste lilla goskille!

( En bonus var också att eftersom jag smörjde in mig på kvällen så var jag ju alltid oljig där nere och alltis redo för action...fungerar som glidmedel alltså haha )
  • elaisa

Jag köpte en mellangårdsolja, dyr som tusan, på Annas profylax kurs och smörjde o smörjde fr v30 men fick ändå en total sfinkterruptur grad 4......

Tror mer det handlar om vilken typ av förlossning man har och barnmorskans erfarenhet/expertis.

• kaktusblomma

Smörj på du! Personligen känns det väl bra, om inte annat rent mentalt, att göra något för att förhindra att man spricker. 

Visst handlar det om barnorskans erfarenhet och ens egens kropps förutsättningar och vilken typ av förlossning man får.
  • Lexikon
    Teskedsmamman skrev 2010-03-14 19:16:14 följande:
    Har inte använt någn som helst olja och har inte spruckit utvändigt på någon av mina förlossningar....Tror det är lika mycket bluff som att smörja sig mot bristningar, som alla (förhoppningsvis) vet beror på hormoner.
    Bristningar i mellangården beror dock inte på hormoner. Vi pratar om två olika typer av bristningar; hudbristningar när huden töjs (hormonellt) och förlossningsbristningar när barnet skall ut (ren fysisk påverkan).

Förberedelseoljan från Weleda sägs stimulera blodgenomflödet i mellangården men egentligen så är det massagen som påverkar mest. Likaså skall det vara bra att töja lite. Massage är ur den synpunkten jättebra och har en dokumenterad effekt.

Sedan finns det ytterligare två saker som kan hjälpa mot förlossningsbrisningar och det är om 1) barnmorskan håller förlossningskanalen inoljad när barnet är på väg ut, och 2) barnmorskan tillämpar perinealskydd, dvs håller emot lite på barnets huvud så att det föds fram väldigt långsamt. Båda önskemålen kan vara bra att skriva in i förlossningsbrevet.
Svar på tråden Olja för underlivet mot att spricka?