• Kärleksängel

Kolla om man är steril efter komplikation!! Svar, någon?

Jag var på SÖS och kände mig illa behandlad då jag gick på två efterbesök men ingen kunde fastställa att jag behövde få ut resterna!!! Min medicinska abort ledde därför till att jag fick komplikation, infektion och blev skrapad.

Detta har gjort mig orolig att jag har blivit steril! Jag vill kolla upp detta NU men kravet är att man måste ha försökt att få barn i ett år innan man kollar upp sig! Min "partner" och jag tänkte därför säga att vi försökt i ett år.

Nu till min fråga! Hur går det till då dom kollar upp om man fortfarande är fertil?? Finns det risker med det o.sv?

Tacksam för svar!
    /Camilla

• Svar på tråden Kolla om man är steril efter komplikation!! Svar, någon?
  • RonjaRovardotter

Dom brukar göra blodprov för att se om du har ägglossning, sen kan dom kolla att livmodern kan behålla ägget, alltså att det fastnar, och det tror jag görs genom ett VUL. Jag skulle rekommendera att du väljer att gå till en privat gyn, berätta situationen för dom, jag tror inte att dom nekar dig en utredning när det gäller komplikationer vid skrapning.

• MajkenK

Har du haft mens sedan dina komplikationer? Är den i så fall regelbunden? Hur långt gick infektionen?

Kan "lugna" dig med att ytterst få som haft infektion i livmodern blir sterila, tror att det är någon procent bara. Har man haft äggledarinflammation är det lite större risk, tror att det är 15 % som får problem då. Risken torde alltså vara liten även för dig. Men visst oroar man sig, jag har också fått massa komplikationer efter missfall, infektion, två skrapningar och cysta... blä.

Svar på tråden Kolla om man är steril efter komplikation!! Svar, någon?