Jag tycker att om man lever i en styvfamiljskonstellation där alla barn inte alltid är på plats så kan man åka i olika konstellationer.
Klart ni kan åka bara ni utan hans son någon gång då och då. Hur skulle han kunna vara med alla "roliga grejer" när han inte lever med er jämt?
Skillnad om man passar på att göra allt kul när han är hos sin mamma, men det verkar ju inte direkt vara fallet hos er.
Jag tycker tvärtom att det verkar lite sorgligt att din sambo har så dåligt samvete över att han separerat att han inte kan leva fullt ut varje vecka, göra roliga familjesaker varje vecka o.s.v.
Och självklart så anser jag att även pappan och hans tidigare barn kan göra saker utan att du och ert gemensamma måste vara med jämt, det ingår i min filosofi.
I vårt fall, som exempel, så skulle det innebära att ingen någonsin fick precis den typ av semester/sommarlov som man önskar om alla alltid skulle vara med på alla resor. Vi skulle inte kunna göra småbarnsresor med bamseklubb för det är inte tonåringens favorit då hon känner sig låst av alla tider och rutiner på den typen av semesterresor. Hon skulle inte kunna åka iväg på kolla eftersom det skulle bli orättvist mot våra små. Hon och hennes pappa (min man) skulle inte kunna åka iväg på en skidweekend för det skulle vara orättvist mot mig och småbarnen (eftersom jag måste stanna hemma och ta hand om dem som inte börjat åka skidor än). Jag och min man skulle inte kunna åka på vuxensemester och ha barnvakt åt hela gänget för då skulle det vara synd om dem.
Eftersom jag inte är någon stor fan av det här sättet att tänka har vi gjort tvärtemot, och åker på olika typer av resor och försöker göra saker som passar alla, barn som vuxna, så ofta som möjligt. Eftersom ett av barnen bara bor här på halvtid så blir det automatiskt så att hon är med på ca hälften av allting, roligt som tråkigt, semestrar som storstädningar. I år löste det sig automatiskt då hon ville åka på läger de veckor vi kunde ta semester, så då åker vi utomlands på en riktig småbarnsresa med Bamseklubb och hela köret. Så härligt