• Mamma 04 och 06

Hur ofta ska 6-mån bebis bajsa?

Jag undrar hur ofta min son som är 6-mån ska bajsa. Ska de göra det varje dag när de väl har börjat med fast föda? Hur länge ska man vänta innan man ger lavemang?

Jag ammar mestadels, men ger katrinplommongrömed päronpuré t 2 ggr per dag plus lite extra katrinplommon. Ändå är det ingen fart på magen.

Förut gav jag smakportioner och banangröt, men har slutat med det eftersom han har uppenbara problem med bajseriet . Jag har gett lavemang vid två tillfällen. Båda gångerna hade han kämpat i mer eller mindre 6-8 timmar och inte kunnat sova eller knappt velat äta under tiden.

Har någon fler kostråd? Kan tillägga att han är allergisk mot mjölk.

• Svar på tråden Hur ofta ska 6-mån bebis bajsa?
  • Agamemnon

Om de äter fast föda "ska" de bajsa varje dag. Med det inte sagt att alla gör det. Vår dotter bajsade väldigt sällan när jag bara ammade, typ en gång i veckan (om ens det). När vi började med fast föda bajsade hon kanske var tredje dag, tills vi kom upp i riktiga mängder, då blev det mer en daglig sak.

Varannan månad tar det tvärstop och då måste vi ge Lactulos. Ingen vet direkt varför för vi undviker stoppande saker , hon dricker bra och hon är inte allergisk mot något men det är väl helt enkelt så det är. Katrinplommon funkade aldrig på vår skrutta. Hon kunde äta 2 dl om dagen och det hände inget i blöjan...
    Vi fick tipset av barnläkaren att undvika majs- och banangröt för de kan vara stoppande.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • LillyLu

Vår dotter har alltid varit hård i magen och bajsar ca var tredje dag, hon är 11 månader nu. Hon blir väldigt hård av puréer och är mycket bättre när hon får äta lite mer bitar så magen får jobba.
    Katrinplommon, mycket vatten och framför allt kiwi har hjälpt oss. Väl mogen kiwi i små små bitar kanske du kan testa, jag tror det finns kiwipuré från 8 månader också. Undvik morot, majs, banan och blåbär.
    Vissa magar mår bra av fullkornsbröd, fullkornsgröt mm, men det är tvärtom för vår tjej. Man får testa sig fram, men det är viktigt med vatten.

• Mamma 04 och 06

Ok, så det är inget "krav" på att det ska ske varje dag. Har de ändå försökt bajsa varje dag? Eller är de nöjda med att det blir var tredje dag? Han bajsade 1-3 ggr per dag när jag ammade.

När vet man att det är "tvärstopp" och dags att ge Lakulos eller lavemang? Min kille har sovit oroligt hela natten, försökt hbajsa vid två tillfällen nu på morgonen, men inget resultat .

Inte undra på att småbarnsföräldrar pratar bajs när det är så viktigt för deras välmående...

• Agamemnon

Vi märker att det är tvärstopp när hon försöker men inget händer. Vi brukar vänta några dagar och försöka ge extramycket vätska och sånt men om det inte ger sig och hon får ont då ger vi Lactulos. Men detta har vi pratat med en barnläkare om först. Jag skulle kontakta BVC och be att få träffa en läkare innan ni börjar "mixtra".

• Mamma 04 och 06

Tack för alla svar! Jag har blivit lite lugnad av att veta att de kan få försöka på egen hand under några dagar utan att det är farligt. Lite jobbigt bara att han vaknade typ varje kvart från kl 4 i natt. Jag tror det var magen som krånglade.

I alla fall, jag pratade med bvc idag och hon rekommenderade oss att köpa laktolus.

Jag ska även späda ut gröten mycket, mycket mera ovh försöka att trappa upp långsamt. Det är svårt bara att inte ge så mycket han vill när han tycker att det är gott!

• Agamemnon

En annan grej som du kan testa är att ha i lite olja i vällingen/gröten. Vi tillsätter 1 msk rapsolja i vällingen, det ska hjälpa att göra avföringen lite mjukare.

• Mamma 04 och 06

Ok, då kanske jag ska öka dosen rapsolja. Jag ger nog bara en tesked eller så i gröten.

Nu funkar hans mage bra, vi ger laktulos 5 ml per dag, utspädd gröt med katrinplommonpuré (nu har vi trappat upp till ca en halv dl per gång).

Svar på tråden Hur ofta ska 6-mån bebis bajsa?