• ViceGuy

Positiva fördomar?

Ofta när man generaliserar en folkgrupp i negativ befattning, så får man oftast höra "dra inte alla över en kam". Vilket iof är rätt, man ska inte anta att alla individer från samma folkgrupp är på samma sätt.

Men borde man inte då logiskt kunna säga exakt samma sak när någon generaliserar i en positiv befattning?

T.ex blir det fel att säga att brassar är bra på fotboll, eftersom att det är att dra alla över en kam. Eller att afrikaner springer fort, eller att akademiker är smarta...

Är det andra aspekter man måste ta hänsyn till när man pratar gott om en folkgrupp?

• Svar på tråden Positiva fördomar?
  • TyskMamma

Jag håller med ts. Jag utsätts för "positiv rasism" eller "raslära" nästan dagligen.
    Nej, alla svenskar har inte blå ögon och blont hår och är två meter långa. Jag kan inte fälla ett träd med bara händerna och jag fryser också som ett as vid -20!!
    ; - )

Men lite kul är det allt ibland att höra vad tyskarna har för fördomar om oss. Tex trodde de att isbjörnar gick omkring på gatorna hemma hos oss, att vi bodde i en trästuga med öppen eld och slaktade våra egna älgar hemma! Jag skrattade så jag höll på att kvävas! {#lang_emotions_tongue_out}

Och tvärtom så darrade min lillasyster som ett asplöv när en tysk polis kom fram och vänligt frågade efter hennes pass för "tyska poliser är ju så brutala!"
    Och min man brukar skoja och säga " - Nej nu får servitriserna allt skynda på med de där drinkarna, annars hämtar jag mina kollegor och jämnar stället med marken! Det kan vi tyskar jävligt bra!" för att se min väninna hoppa till och tappa sitt glas i knät! Jag skrattade även där så jag nästan dog! Men annars är hon inte rädd för tysken...neeej då! {#lang_emotions_heart}

Svar på tråden Positiva fördomar?