• citronella

Mat i skolan

Jag är bland barn i stort sett hela dagarna och lagar mat och planerar mat till ca 300 barn i åldrarna 2 år till 12 år.
    Ofta funderar jag på vilka matvanor mina elever har med sig hemifrån och vilka förväntningar deras föräldrar har på hur deras skolmat och mellanmål ska se ut. Tycker ni till exempel att det är självklart att barnen ska fått äta hur mycket de vill; 14 köttbullar och en potatis när man är 8 år är det vettigt?!
    Många gånger hamnar jag i funderingar om hur jag ska tänka; utmana barnen och låta dem prova nya saker eller köra på i invanda hjulspår. Dessutom hamnar man ofta i kollisionskurs mellan vad barnen borde äta och vad de vill äta... Ett tydligt exempel är vilket bröd jag ställer fram på mellanmålet, barnen borde äta fullkornsbröd men vill helst ha franskbröd eller polarkaka. Hur ser ni som är föräldrar eller planerar att bli på oss som gör mat till era småttingar?

• Svar på tråden Mat i skolan
  • Tossan79

Jag tycker att barn ska äta vad de serveras. Så länge maten är näringsriktigt uppbyggd, och gratis borde vi alla vara väldigt tacksamma för det fina systemet med skolbespisning!
    Däremot kunde kanske eleverna engageras lite i planeringen av matsedeln. Då skulle de kanske förstå att det inte går att laga köttbullar och spaghetti hela tiden, men ändå skulle de känna att de får sin röst hörd?

• vårsol

Jag undrar varför en åttaåring inte får äta hur mycket den vill?

Och så tycker jag att det är viktigt att det finns grönsaker varje dag. Såna grönsaker som barn gillar, inte blandade sallader utan varje grönsak för sig; morötter, ärtor, majs osv.

• Tossan79

Vårsol, jag tror citronella menade att 14 köttbullar och en potatis är lite i obalans, bättre med två, tre potatisar och några färre köttbullar. Samma princip som att inte skeda i sig endast marmelad, utan äta det med bröd isåfall, liksom....?

• vårsol

Fast ibland kan man ha ett stort behov av proteiner och litet behov av kolhydrater och då brukar kroppen säga ifrån om det. Ibland äter jag bara proteinlivsmedel och grönsaker till lunch och skippar kolhydraterna helt. Jag tycker inte att det är så farligt om ungen äter 14 köttbullar och en potatis, den äter ju mat och inte skräp.

• Mymlan

Jag jobbar också inom skolmåltiden, och jag låter inte barnen äta typ 14 köttbullar och 1 liten potatis, jag har kört stenhårt med det redan från början. Man kan inte få jättemycket av det som man gillar och inget av det man inte gillar. Portionerna ska vara balanserade. Om man skulle låte barnen få som dom vill jämt hur blir det i slutändan...jo barnen tar bara sånt dom tycker är gott, och skippar resten.
    Jag har pratat med barnen om det och det är ingen som klagar. Barnen äts vad som bjuds, gillar om inte maten tar dom bara lite och smakar, så äter dom sallad och hårdmackor till. Det funkar jättebra hos oss, och är det något problem så löser vi det tillsammans med barn, föräldrar och lärare.

• Alvi

Det du skrev om just bröd hejar jag på att lägga fram "mörkt" bröd iallafall 2 ggr i veckan eller så...
    På den skola där jag jobbar består mellanmålsbrödet av "Delikatesslimpa", oerhört god, men det finns ju nyttigare alternativ!

När det serveras mörkt bröd blir barnen gnälliga och vill inte ha, men om man gör det till en vana och har BARA det brödet några dagar per vecka, har de ju så att säga inget val...
    När vi har mörkt bröd OCH den gamla vanliga sirapslimpan är det såklart det sistnämnda barnen väljer.

Nej, fram för egentänkande matsalspersonal!!

Heja, heja!! =)

• vårsol

När jag var liten älskade jag mörkt bröd. Ju mörkare dessto godare tyckte jag. Vi fick mest grovt bröd hemma så det var ju det man var van vid. Om skolan/fritids serverar mörkt bröd för det mesta och ljust bröd bara någon enstaka gång så vänjer sig ungarna. Fast föräldrarna har ju ett ansvar också förstås.

• citronella

Vårsol!
    Exemplet med köttbullarna är som flera redan sagt en fråga om balanserade portioner. Sen kan man komplicera bilden ytterligare genom att tillägga att det finns en hel del barn med övervikt idag, gör man dem en tjänst genom att inte begränsa portionerna av ex.vis köttbullar?
    Vi har alltid flera sorters grönsaker och mest "rena" sorter.

Mymlan, visst är det kul att prata med barnen om mat! Jag försöker också resonera mycket med dem och kompromissa mig fram till nåt som blir bra. Funderar ibland på om man skulle vara med på föräldrarmöten för att höra vad föräldrar väntar sig av oss... Tycker att det är konstigt att man så sällan hör något från föräldrar trots att jag har mitt nummer på matsedeln.

• vårsol

Jag säger inte att det är bra och duktigt av barnet att välja 14 köttbullar och en potatis. Men alla gillar ju inte potatis så om barnet i fråga var tvungen att ta färre köttbullar så kanske det inte skulle blivit mätt? Och i förlängningen kan det leda till att barnet tar vägen om kiosken på vägen hem från skolan eller äter fyra ljusa bröd med smör och marmelad på vilket blir mycket mer onyttigt än att äta 14 köttbullar.

• Mymlan

Citronella
    Jag älskar att diskutera med barnen, elevrådet brukar komma in och prata med mig och då förösöker vi lösa alla problem.

Barnen förstår om man förklarar för dom på ett enkelt sätt varför dom inte kan få 14 köttbullar...jag tycker att det är värre att få lärare och föräldrar att förstå det. Det är då min erfarenhet av det.

• citronella

Absolut rätt Mymlan!
    Har ni matråd? Vi har det och sen försöker jag vara mycket i matsalen under servering så att jag kan prata med barnen och få deras åsikter om maten.

• citronella

Vårsol! Får ditt barn äta bara köttfärsbiffar hemma? Jag vet att alla inte gillar potatis men att äta bara köttbullar? Jag har aldrig fått äta så hemma. Jag brukar säga till elever att om man inte äter potatis måste man iaf äta motsvarande portion grönsaker för att äta bara protein är inte nyttigt för någon. Sen går det inte att komma ifrån att det är en kostnadsfråga också, vilken lunchrestaurang låter sina gäster äta obegränsat av köttet och nada av tillbehören? Är det lämpligt att understödja såna matvanor hos ett barn? Vore kul att höra vad andra tycker också.

Bara som en parentes tycker jag att det är helt sjukt att det finns godis och andra onyttigheter att köpa inne på skolor idag. Det är knasigt, om skolan låter ett café finnas i sina lokaler borde man ställa krav på vad som säljs där!

• Signatur

Det är inte bra när man går på högstadiet/gymnasiet och bara får äta 4 pannkakor, 7 köttbullar eller en(!) hamburgare som det var hos oss. Så begränsningar ok, men då ska de ligga på en nivå som gör att man blir mätt. (Lustigt att man fick äta hur många fiskbullar och bruna bönor man ville.)

Barn ska få i sig balanserad kost, men hellre 14 köttbullar och en potatis än ingen mat alls... Tror inte på att begränsa maten för alla för att enstaka elever är överviktiga/inte äter ordentligt.

Fram för nyttig mat! Stå på dig med det grova brödet och dra ner på sockret (man behöver inte socker i fil t ex)!!

• vårsol

citronella
    Som jag skrev tidigare så ska barnet naturligtvis äta grönsaker till, det ser jag som en självklarhet. Och om barnet äter en potatis så är det en bra prestation av någon som inte tycker om potatis. Nej, 14 köttbullar är inte ultimat men vällagade köttbullar är ändå ganska bra mat och jag ser hellre att barnet äter många köttbullar hemma än att det går i skåpen en timma efter middagen och knaprar i sig sådant som inte är nyttigt. Men självklart kan man ta ett samtal med barnet om varför det äter så oproportionerligt och förklara varför det är viktigt att även ta av potatisen!

Men jag har samma erfarenhet från min högstadietid som Signatur. Ibland serverades piroger, typ gorbys, och då fick man bara ta en. Dessutom var det dåligt med grönsaker till. Andra dagar fick man bara ta fyra pannkakor. Barn och tonåringar växer och behöver mat för att kunna göra det!

• JsN

Portionerna måste vara avpassade så att man blir mätt. Nu vet jag inte hur många potatisar hur mycket grönsaker som är rimligt till 14 kötbullar, men självklart ska man få äta så mycket om det krävs för att bli mätt. Men sannolikheten att en normal tioåring behöver så mycket är i min erfarenhet ganska liten.

Att göra mat lustfylld handlar inte bara om maten (det handlar ganska lite om maten) det handlar om miljön och sättet man äter på. HAr man gott om tid att äta och får äta i en rofylld miljö så smakar maten betydligt bättre än i den stressiga högljudda miljön som jag minns från min egen skoltid. Det handlar också om schemaläggning, att få äta ungefär samma tid varje dag, inte äta 10:40 en dag och 12:10 nästa...

Hellre grovbröd och hårt bröd än ljust bröd iaf till maten, till mellanmål kan man väl blanda, dela mackorna i halvor, för varje ljus halva måste man också ta en mörk. Alla har olika vanor hemifrån skolmaten ska väl förutom lägga en grund till hälsosam kosthållning också visa på skillnader och möjligheter i kosten. Är man ovan vid grovt bröd så är det förmodligen inte gott, men lite grand varje gång så lär man sig.

Generellt så är det bättre med varje sak för sig jämfört med blandat. Att vara känslig för olika konsistenser i munnen är egentligen samma grej som att vara kittlig (man är sensetoriskt känslig) Det är vanligt att barn tycker det är obehagligt med flera konsistener samtidigt. De flesta "växer" ifrån det rätt tidigt, jag var själv väldigt känslig tills jag var väl förbi 20. "Torr mat" ser ofta trevligare ut längre när många tar ur samma bytta. Vilket också är en viktig aspekt eftersom även utseendet är viktigt.

Inser att det här bara allmänt blev långt om skolmat utifrån mina funderingar och erfarenheter... Bara att du funderar Citronella tycker jag låter som ett tecken på att du jobbar aktivt för ett positivt ätande. Jag tycker det låter jättebra att vara med på föräldramöten och fråga vad föräldrarna tycker. Bara för att börja skapa en debatt. Kanske besöka föräldramöten i tvåan och fyran? Kanske förskoleklassen också?

Går du ut något i klasserna och pratar mat?

• Tossan79

Detdär med 14 köttbullar och en potatis är väl en fråga om vanlig artighet också, inte endast om proteiner och kolhydrater....? Jag menar alltså att det är jättesvårt att tillreda mat om man inte har en aning om åtgången - tänk om alla tog 14 köttbullar, då skulle kanske endast hälften av eleverna få!

Sen tycker jag det är lite lustigt hur alla tjatar om mörkt/grovt bröd..... Det måste vara ngt typiskt nordiskt tror jag. Personligen tycker jag att gott bröd ska vara mjukt och poröst, inte segt, surt och hårt!

• Villebusen

Jag håller oxå med att matportionerna när jag gick i skolan inte var balanserade på hur mycket vi behövde utan vad som de hade råd med. TYVÄRR kommer ihåg alltför många ggr på lågstadiet då en del fick youhurt för att maten var slut.

Däremot tycker jag ni ska vara rädda att prova något nytt på barnen. Idag finns det ju många kulturer bland barnen.

Och prata med barnen låt de få inflytande som syns. Vill de äta på gröna papptallrikar så (om ekonomin tillåter) låt de göra det en dag.

• citronella

Problemet med att maten tar slut är nog störst på mottagningsköken dvs. där maten inte lagas på plats utan på annat kök. Det är också där man måste vara hårdast med kollen på portionsstorleken för annars får inte de barn som äter sist mat utan istället yoghurt...

En annan aspekt är att det många gånger är så att barnen tycker att det är så gott och tar mer än de sen orkar äta upp. I de högre åldrarna är det ofta så att man bara går och äter när det är favoritmat typ piroger och då går man gärna flera gånger...

Annars håller jag helt med Jsn att en underskattad del i skolmaten är miljön, hur långt tid man har på sig i matsalen, hur det ser ut med mera.
    Vad jag ibland tycker är trist är att många vuxna har en rätt ogin inställning till skolmaten och det tror jag smittar av sig till många barn.

Nu har jag tack och lov skapligt med pengar att röra mig med till maten, matglada barn som är trevliga mot oss i köket så jag älskar mitt jobb! Det är bara kul att höra vad folk tycker om det man gör på dagarna och vad föräldrar förväntar sig av skol/dagismaten!

• fröken

JAg håller fullständigt med om att 14 köttbullar och 1 potät är fel proportioner. Barnen måste lära sig äta på rätt sätt, och inte bara "det som är gott". Sen blir det en fråga om tävling oxå, "hur många köttbullar åt du idag?", det är helt fel sätt att äta på, därför måste man ha begränsningar!

Svar på tråden Mat i skolan