Portionerna måste vara avpassade så att man blir mätt. Nu vet jag inte hur många potatisar hur mycket grönsaker som är rimligt till 14 kötbullar, men självklart ska man få äta så mycket om det krävs för att bli mätt. Men sannolikheten att en normal tioåring behöver så mycket är i min erfarenhet ganska liten.
Att göra mat lustfylld handlar inte bara om maten (det handlar ganska lite om maten) det handlar om miljön och sättet man äter på. HAr man gott om tid att äta och får äta i en rofylld miljö så smakar maten betydligt bättre än i den stressiga högljudda miljön som jag minns från min egen skoltid. Det handlar också om schemaläggning, att få äta ungefär samma tid varje dag, inte äta 10:40 en dag och 12:10 nästa...
Hellre grovbröd och hårt bröd än ljust bröd iaf till maten, till mellanmål kan man väl blanda, dela mackorna i halvor, för varje ljus halva måste man också ta en mörk. Alla har olika vanor hemifrån skolmaten ska väl förutom lägga en grund till hälsosam kosthållning också visa på skillnader och möjligheter i kosten. Är man ovan vid grovt bröd så är det förmodligen inte gott, men lite grand varje gång så lär man sig.
Generellt så är det bättre med varje sak för sig jämfört med blandat. Att vara känslig för olika konsistenser i munnen är egentligen samma grej som att vara kittlig (man är sensetoriskt känslig) Det är vanligt att barn tycker det är obehagligt med flera konsistener samtidigt. De flesta "växer" ifrån det rätt tidigt, jag var själv väldigt känslig tills jag var väl förbi 20. "Torr mat" ser ofta trevligare ut längre när många tar ur samma bytta. Vilket också är en viktig aspekt eftersom även utseendet är viktigt.
Inser att det här bara allmänt blev långt om skolmat utifrån mina funderingar och erfarenheter... Bara att du funderar Citronella tycker jag låter som ett tecken på att du jobbar aktivt för ett positivt ätande. Jag tycker det låter jättebra att vara med på föräldramöten och fråga vad föräldrarna tycker. Bara för att börja skapa en debatt. Kanske besöka föräldramöten i tvåan och fyran? Kanske förskoleklassen också?
Går du ut något i klasserna och pratar mat?