• Faile

Barnböcker på rim?

Jag är på jakt efter bra barnböcker ( 2-4år ca ) på rim.
    Jag tycker de är trevliga att läsa, det blir ett fint flyt i texten, och sonen gillar att lyssna på det.
    Exempel på vad jag menar är detta utdrag från en bok vi har,

Alla barnen leker, gråter,
    hoppar, springer, gräver, låter,
    river huset, busar, bankar,
    eller går i egna tankar.

Alla barnen bara vill,
    göra allting en gång till.
    Därför skriker barnen Nej!
    De vill inte lägga sig.

Någon som har liknande böcker att tipsa om?

• Svar på tråden Barnböcker på rim?
  • Toddes mamma

En bok som sonen älskar (2.5år) är "Petter och hans fyra getter).
    Den rekommenderar jag.

• Faile
    Toddes mamma skrev 2010-03-15 08:20:17 följande:
    En bok som sonen älskar (2.5år) är "Petter och hans fyra getter).Den rekommenderar jag.
    Den har vi faktiskt haft, men han slet sönder den. Han var lite mindre då
    Hade glömt den helt, så den ska jag genast leta reda på igen.
  • MKAsson

Jag tycker att Dick Bruna skrivit en del söta böcker på rim, till exempel Miffys födelsedag och Prinsen av Brabant.

Och Sessalätts äventyr och Hattstugan av Elsa Beskow är ju också på rim fast att man får fylla i sista ordet själv.

Lycka till!

• veh

Vet  inte hur det rimmar, men har för mig att mumintrollen är skriven på någon slags vers...? Vill minnas att det blev en versaktig rytm när man läste...

• Popkorn

Herr Pinneman är en rimsaga av .....typiskt nu kom jag inte på vem som skrev och inte hittar jag igen boken heller. Den är varjefall mysig tycker jag

• Faile
    Popkorn skrev 2010-03-21 13:20:07 följande:
    Herr Pinneman är en rimsaga av .....typiskt nu kom jag inte på vem som skrev och inte hittar jag igen boken heller. Den är varjefall mysig tycker jag
    De brukar ha rätt bra koll på bibblan så jag kan fråga där, tack =)
  • Manchester

Mina barn gillade de rimmade böckerna av H A Rey (författaren till Nicke Nyfiken) i den åldern. Förutom den rimmade texten så har de också en flik att öppna på varje uppslag. Lika spännande varje gång! Den jag hittar just nu heter Kom, nu ska djuren matas. Den handlar om två barn som är på zoo när det är matdags för djuren. Man läser texten, barnet får gissa vilket djur det är som ska äta och sedan öppnar man fliken för att se om det var rätt. Sedan finns en om en ciruks och en om olika mammor, först olika djurmammor och till slut en människomamma, som ropar på sina barn och när man lyfter på fliken dyker barnen upp. Har ett vagt minne av en med olika byggnader, typ garage, lokstall etc och när man öppnar fliken ser man vad som döljer sig i byggnaden.

En annan mysig rimbok är Mormors lilla kråka, av Björn Bergenholz. Mormor är ute och plockar blommor och hittar en kråkunge vars mamma är död. Mormor tar hem kråkan och funderar på vad hon ska göra med den, en typisk textsida lyder:
    Nästa dag sa mormor glatt:
    - Om fåglar vet väl alla att
    dom sjunger varsin trudelutt.
    Så lilla kråka, sjung en snutt!
    Sjung som nattens näktergal,
    som schlagerfestivalfinal.
    Och kråkan hon tog i till max,
    men det blev bara hesa krax.

Mormor försöker få kråkan till än det ena, än det andra, men inget funkar och hon blir mer och rådvill kring vad kråkor ska vara bra för. Tills en natt när hon har inbrott och kråkan vaknar och kraxar så att tjuven blir rädd och försvinner.
    Slutraderna lyder:
    Nu blir det päronglass, ett helt paket.
    Och nu är boken slut, för mormor vet
    vad hon ska med kråkan där.
    Den ska få vara som den är!

• Faile
    Manchester skrev 2010-03-26 09:51:22 följande:
    Mina barn gillade de rimmade böckerna av H A Rey (författaren till Nicke Nyfiken) i den åldern. Förutom den rimmade texten så har de också en flik att öppna på varje uppslag. Lika spännande varje gång! Den jag hittar just nu heter Kom, nu ska djuren matas. Den handlar om två barn som är på zoo när det är matdags för djuren. Man läser texten, barnet får gissa vilket djur det är som ska äta och sedan öppnar man fliken för att se om det var rätt. Sedan finns en om en ciruks och en om olika mammor, först olika djurmammor och till slut en människomamma, som ropar på sina barn och när man lyfter på fliken dyker barnen upp. Har ett vagt minne av en med olika byggnader, typ garage, lokstall etc och när man öppnar fliken ser man vad som döljer sig i byggnaden.En annan mysig rimbok är Mormors lilla kråka, av Björn Bergenholz. Mormor är ute och plockar blommor och hittar en kråkunge vars mamma är död. Mormor tar hem kråkan och funderar på vad hon ska göra med den, en typisk textsida lyder:Nästa dag sa mormor glatt:- Om fåglar vet väl alla attdom sjunger varsin trudelutt.Så lilla kråka, sjung en snutt!Sjung som nattens näktergal,som schlagerfestivalfinal.Och kråkan hon tog i till max,men det blev bara hesa krax.Mormor försöker få kråkan till än det ena, än det andra, men inget funkar och hon blir mer och rådvill kring vad kråkor ska vara bra för. Tills en natt när hon har inbrott och kråkan vaknar och kraxar så att tjuven blir rädd och försvinner.Slutraderna lyder:Nu blir det päronglass, ett helt paket.Och nu är boken slut, för mormor vetvad hon ska med kråkan där.Den ska få vara som den är!
    Jag har missat det sista svaret här helt.
    Det låter precis som en sådan bok jag är ute efter, perfekt Tackl
  • augustisten

Jag har en rimälskande treåring och här är hans favoriter...

Ivar Aoenius Kattresan
    Tove Jansons Vem ska trösta knyttet och Vad hände sen
    Julia Donaldsons Gruffalon (finns fler bra av henne översatta av Lennart Helsing)
    Lennart Helsings Sjörövarboken 
    Barbro Lindgrens Sagan om Karlknut
    Carin Wirséns Supershow med Rut & Knut & lilla Tjut

• nnx

Böckerna om Kotten är helt underbara, skrivna och illustrerade av Lena Andersson.

Svar på tråden Barnböcker på rim?