• lillamye

när blir kaninen könsmogen? börja bli så sur nu,

min kanin är ca 5-6mån och en hane, han har nu börjat bli grinig då jag är i buren och tex städar el puffar till spånet han blir tokig och kommer farandes och låter och klöser.

samma gjorde en han kanin jag hade för 15 år sedan men hon kaninen jag hade var aldrig så.

är det spec att hanar är griniga av sig?

ska man kastrera dem el vad för det har jag aldrig gjort med nån kanin.

längtar tills våren så han kan börja flytta ut i värmen och solen.

har ni tips till en kille med temprment

• Svar på tråden när blir kaninen könsmogen? börja bli så sur nu,
  • Kan inte bli bättre än såhär

Gör det direkt. Jag vet ej exakt när men vid denna åldern är det så det låter som om det vore hög tid. Har gjort det på en av våra och då var den 5 månader

• Mithra

Vanligast är det honor som är temperamentfulla. Det är kanske någonting han stör sig på, som ni gör eller inte gör. Det blir inte som han vill.

En dvärgvädur blir könsmogen vid 5-6mån (kanske tidigare till och med), vet ej vilken ras ni har men det är stor sannorlikhet att han är könsmogen nu. Konstigt att han låter (är det som morr?) och så, för jag har aldrig haft en hane som varit så. Min hona morrar om jag rör runt i hennes bur då hon skyddar sitt revir.

Om du inte ska använda honom i avel så bör du kastrera, dels för att kaniner kan bli lugnare av det + att hanar då oftast (vad jag hört) inte skvätter urin som kastrat. Okastrerade hanar kan markera revir genom att skvätta urin på väggar och så.

• kutiom

Jag hade en dominant hona och fick tips av veterinär att om man behövde hålla henne så skulle man se till att hon var så låg som möjligt, lägga ner öronen m.m. Hon skulle få ha en låg profil helt enkelt. Vet inte om det kan hjälpa för er dock.

• lillamye
    Mithra skrev 2010-03-15 17:53:58 följande:
    Personligen tycker jag att man tar reda på all fakta innan man köper en kanin, så att man vet vad man har att vänta sig vid vilken ålder.
    har haft kaniner förr och hanen var var lika dan men honann var lugn.

ja det är som han morrar när man rör runt i spånet inte då man flyttar matskålen el tar toalådan el så,

bara just då man rör spånet kanske som ni säger att just det är han revir. arnars gör han inget om man bara smekar och klappar han el tar upp han då är han hur go som helst.

denna ras är lejonhuvad, bara haft vädur förut så denna ras är ny men ej ovan kaniner,då jag haft fler.

vad kostar det kastrera en kanin? helsöver dom dem el aldrig vart med om det.
  • Kan inte bli bättre än såhär

750 betalade jag och han var sövd tog bara trekvart

• Tazocina

Både honor och hanar blir rätt lynniga då de blir könsmogna. Kanstrarar man dem så blir dem som de var innan igen!

Svar på tråden när blir kaninen könsmogen? börja bli så sur nu,