• veralina

När ge efterrätt?

Har ett barn på 2,5år och undrar hur ni skulle göra:
    Om barnet vägrar äta upp maten eller om de inte ens smakar på maten och efterrätt ska serveras tex om man har gäster el är bortbjuden.
    Ger ni då erat barn efterrätt??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-15 10:02
    Håller absolut med om att hot och tvång inte passar sig. Men min fundering är: Får de smaka efterrätten om de inte vill ha maten, eller får de stå över den också?

• Svar på tråden När ge efterrätt?
  • Hannah76

Mina barn behöver aldrig äta upp maten. Tvån, tjat och hot tycker jag inte passar ihop med mat (och inte annars heller iof).

• Kattamaja

Japp! Han får efterrätt!
    Har själv kraftiga minnen från när jag själv var liten och inte fick ner maten, (tänk på att små barn har fler och känsligare smaklökar än vuxna och det är ren överlevnadsinstinkt att inte äta allt.) Blev tvingad att sitta kvar och äta upp, maten växte i munnen, fick kväljningar, fick dåligt samvete för att man inte kunde vara "duktig flicka" osv osv. Det gick helt enkelt inte att svälja. Mina föräldrar gav upp ganska snabbt, men det var i förskolan och skolan som man blev tvingad :-O

För min man var det ännu värre, även han blev tvingad att äta mat som han inte tyckte om, och han är förstörd för livet, han kräks på en gång om han känner lukten av tonfisk tex.

Så vi är helt eniga: vi uppmuntrar vår kille att smaka, men aldrig aldrig tvinga i honom mat, och självklart får han efterrätt!

Och tänkt så här: själv kan man ha ätit en riktigt god middag och är så mätt att  man inte tror att man får ned en smula till, sen så dukas det fram efterrätt, och vips så sitter man och smaskar glatt

Hoppas inte att det blev alltför svamligt inlägg, men det här är lite av en hjärtefråga för mig, eftersom minnet är så starkt av hur hemskt det var. Det var nog först i 20års åldern jag verkligen började njuta av att äta mat...

• Hannah76
    veralina skrev 2010-03-15 09:43:37 föl TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-15 10:02 Håller absolut med om att hot och tvång inte passar sig. Men min fundering är: Får de smaka efterrätten om de inte vill ha maten, eller får de stå över den också?
    Ja de får efterrätt.
  • veralina

Tack för era svar:) Behövde få höra att fler tycker lika så jag kan stå på mig. Är så svårt ibland när så många vill vara med och lägga sig i när man är ute bland folk...
    Nu ska jag bestämt säga ifrån till dem!!:)

• bonnieloveskim

Menar du att andra sätter och talar om för dig att du inte ska ge dina barn efterätt om de inte ätit maten??

• cicci85

De får efterrätt även om de inte äter upp. Skulle aldrig tvinga dem att äta upp. Har som så många andra dåliga minnen av att blivit tvungen att äta när jag va liten.

• Ts Mamma

Här får man efterrätt även om man inte ätit upp maten!

Man behöver ALDRIG äta upp maten här hemma, man tar mat på sin tallrik, man SMAKAR av alltig, det man inte tycke rom låter man ligga, orkar man inte mer så slutar man äta.

Så gör vi, men jag vet ju själv att bara för att jag inte orkade maten betyder det inte att jag inte orkar lite glass på maten, varför skulle det vara annorlunda för mina barn??

Sen tycker jag det är viktigt att man lär barn att sluta ät anär man är mätt, inte när tallriken är tom. Tidsnog lär de sig att lägga mindre på tallriken, men att tvinga någon äta bara för tt den tagit mycket tycker jag är hel galet, vad ger det för signaler???

• Veladis

Japp, de får efterrätt. Man ska aldrig använda mat som maktmedel - då lär sig barnen göra detsamma och det blir bara destruktiv.

Sen har det funnits gånger (inte när vi är bortbjudna tack och lov) barnen betett sig illa vid matbordet då jag har bett dem gå från bordet och komma tillbaka sen när de kan vara trevliga. Då menar jag inte typ petat i näsan eller rapat, utan att de kanske slåss eller kastar saker. Men jag utestänger dem inte från måltiden eller nekar dem efterrätt, utan ber dem vid sådana tillfällen gå iväg och lugna ner sig.

• Themis

Jag tror inte på att bråka om maten, så att tvinga kommer inte på fråga- min pappa förstörde mig helt med mattvång som barn så jag kunde inte svälja tabletter eller bli läkarundersökt i halsen förrän jag var tjugo.

Men om det är efterrätt och maten GÅR ner fast bara lite knaggligt så brukar jag säga:

Om du vill ha full portion efterrätt så får du äta tre bitar kött till i alla fall (det är oftast det som inte är så poppis, jobbigt att tugga sega ryggbiffar jämfört med köttfärssås! ) och då slinker de ner, och ibland lite till.

Ibland räcker det med "ät upp ärtorna" som han gillar. Jag lägger fokus på protein och förklarar ofta varför kroppen behöver olika saker, så det brukar inte vara nåt stort bekymmer.

Svar på tråden När ge efterrätt?