• dec06

Erfarenhet av biltåg?

Hejsan,

Vi har helt plötsligt kommit på att vi kanske ska ta biltågen genom europa ned till Frankrike i år, dit vi normalt sett bilar varje år. Men i år kommer vi ha en ny liten bebis med oss å behöver lite mer bekvämlighet.

Hur har det funkat? Sparar man på krafterna? Är det värt lite extra krångel? Är det en trevlig tur?  Andra tankar och erfarenheter?

• Svar på tråden Erfarenhet av biltåg?
  • etc

Det biltåg jag har åkt har varit nattåg och det är enormt skönt att sova sej igenom hela Tyskland!

• dec06
    etc skrev 2010-03-15 13:32:48 följande:
    Det biltåg jag har åkt har varit nattåg och det är enormt skönt att sova sej igenom hela Tyskland!
    Ja, jag förstår det Tyskland blir ju bara en enda lång transportsträcka.
    Tror du det kommer funka att åka med en 2-3 månaders och en 2,5 åring? Är kupéerna oki?
  • etc

Javisst funkar det, men räkna med att det är trångt. Dottern var 1,5 då vi åkte första gången och hon sov hos mej i min brits. Vi har åkt i kupe med 6 bäddar, det är ofta fullt så då får ni dela med främlingar. Jag har också åkt ensam med dottern då hade vi en egen kupé med handfat. Det var mysigare men såklart dyrare och fortfarande trångt. Man blir väckt vid sextiden och får en frukostpåse, sen är man redo för vägarna igen!

• dec06
    etc skrev 2010-03-15 13:39:18 följande:
    Javisst funkar det, men räkna med att det är trångt. Dottern var 1,5 då vi åkte första gången och hon sov hos mej i min brits. Vi har åkt i kupe med 6 bäddar, det är ofta fullt så då får ni dela med främlingar. Jag har också åkt ensam med dottern då hade vi en egen kupé med handfat. Det var mysigare men såklart dyrare och fortfarande trångt. Man blir väckt vid sextiden och får en frukostpåse, sen är man redo för vägarna igen!
    Tack för info Låter himlans mysigt ändå! Tror du man får plats med en 2,5 åring i samma brits eller ska man ha en var för sig kasnke? Kom i och för sig på att vi har ju hunden med oss oxå och så MÅSTE man ha egen vagn.....så då borde vi alla få plats...
  • etc

Det beror ju på hur stora ni är, om ni får plats eller inte :)

Har ni hund så kanske ni måste ha egen kupe som du säger, jag har ingen aning. Men vänta inte för länge med bokningen, det blir snabbt fullt!
  • Pokergirl

Biltåg är verkligen supersmidigt! Vi åkte genom tyskland med vår mc, rent och fräscht men grymt trångt!

• dec06

Oh, tack för alla tips! Vi är supersugna på att boka faktiskt. Dags att kolla upp semestrar å sånt
    Känns lite knepigt oxå att boka när bebis nr.2 inte ens är född....men för att  vara säker på en plats borde vi boka ändå.

• Pokergirl

Om  ni inte är beroende på ett exakt datum sä brukar det även finnas sista minuten-biljetter till bra pris. Fast det är ju klart, bokar ni nu så hinner ni kanske få en lite billigare biljett.

• AurixSvensson

Biltåg är ett billigt och lätt alternativ. Priser och mer information hittar ni på biltåg
    Den sidan använde jag av i fjol när jag biltågade till Tyskland.

• dec06

Tack för era tips
    VI har bokat tåget nu så jag återkommer efter sommaren och berättar hur det var Det ska bli himla spännande!

• etc

Vi åkte för en vecka sen, supersmidigt :)

Svar på tråden Erfarenhet av biltåg?