• FridaSjolund

Hjälp! Hund med magkatarr eller vad?

Hejsan!
    Har en Jackrussel-tik på snart 3år.
    Ger henne mat 2ggr per dag, vid lunchtid och middagstid.
    Om jag glömmer att ge henne maten vid middagstid så har det hänt mer än en gång att hon senare på kvällen eller morgonen därpå kräks gult skum (galla?) och mår dåligt.
    Ger jag henne mat då, så blir hon bättre... magen kan också bli dålig dagen därpå om man glömmer att ge henne mat på kvällen.

Då är min fråga, är det magkatarr eller är det någon som känner igen det från sin egen hund att det har hänt?

Om det är magkatarr, vad kan man göra mer än att ge foder kontinuerligt och små mängder ofta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp! Hund med magkatarr eller vad?
  • Birgitta2

Jag har förstått att vissa hundar kan kräkas galla om de är tomma i magen - och det verkar stämma med din hund. Kanske du skall kontakta veterinär och höra om det går att åtgärda? Själv skulle jag försöka ge hunden mat på regelbundna tider och se om det hjälper.

• Hannah76

Jag skulle prova att ge mat 4 gånger per dag, och se om det blev bättre.
    Vad ger du för mat?

• luckyme83

många hundar kräks om de är hungriga..alltså tomma i magen..så mitt tips är att inte glömma ge foder...
    kanske ska testa att ge mat 3 gånger per dag..

• Lathundarna

Magen är tom. Mina jyckar får krubb 2 ggr/dag, sen ett kex när vi ska gå och lägga oss. Det enda jag känner när jag läser detta är typ, hur kan man glömma ge sin hund foder?

• Birgitta2
    Lathunden skrev 2010-03-15 11:14:57 följande:
     Det enda jag känner när jag läser detta är typ, hur kan man glömma ge sin hund foder?
    Mmmm... håller med dig där.
  • FridaSjolund

Birgitta: Ja jag har en tjejkompis som har en hund som i sin tur har magkatarr, kände igen symtomen lite, men den hunden kräktes inte iaf?

Hanna76: Ger RC Medium Light, hon har ätit det sen hon blivit "vuxen" och det är bra mat för henne.
    Har med start idag börjat med ett ge henne frukost, en spisbrödskiva och lite fil, blir väl lunch och lite "mellanmål" också kanske..

Luckyme83: Ja hon har inte gett några andra tecken om att hon är hungrig då, de är väl därför man ibland glömt.
    Ja det ska jag göra.. bra tips!

• FridaSjolund
    Tack för svaren alla ickemoraltanter! {#lang_emotions_laughing}
  • Lathundarna
    FridaSjolund skrev 2010-03-15 11:19:06 följande:
    Tack för svaren alla ickemoraltanter!

Det var en fråga, ingen moralisering.
  • Birgitta2
    FridaSjolund skrev 2010-03-15 11:17:00 följande:
    Birgitta: Ja jag har en tjejkompis som har en hund som i sin tur har magkatarr, kände igen symtomen lite, men den hunden kräktes inte iaf?Hanna76: Ger RC Medium Light, hon har ätit det sen hon blivit "vuxen" och det är bra mat för henne.Har med start idag börjat med ett ge henne frukost, en spisbrödskiva och lite fil, blir väl lunch och lite "mellanmål" också kanske..Luckyme83: Ja hon har inte gett några andra tecken om att hon är hungrig då, de är väl därför man ibland glömt.Ja det ska jag göra.. bra tips!
    Om din hund har tendens till tom-mage-kräkningar, så är det nog bra med flera fodergivor om dagen och kanske lite mellanmål. Fortsätt så och se om det blir en förändring. Och du: glöm inte ge vovven mat.
  • Joico

Låter högst troligt som att hon är otroligt hungrig.. förstår inte heller hur man kan glömma att ge hunden mat men men, se till att hon får mat så mår hon nog bättre ska du se

Svar på tråden Hjälp! Hund med magkatarr eller vad?