• Lille Gris

Sommarkurs, bra sätt att "prova på" högre studier?

Får vem som helst söka till en sommarkurs eller måste man vara inskriven på en ordinarie utbildning sedan innan? Fick för mig att jag har läst något sådant men hittar det inte nu.

Jag börjar bli sugen på att göra en radikal förändring i mitt liv och har just nu ett mål i huvudet. "Problemet" är att jag aldrig har läst på högre nivå än gymnasiet och är lite skraj för att kasta mig in i något så okänt  Funderar på om en sommarkurs på högskole-/universitetsnivå kan vara ett sätt att få försmak på det? Eller är sommarkurserna mest "lightvarianter", inte så seriösa?
    Det är distansutbildning som gäller i så fall, sambon är pappaledig fram till 1 juli och ska igång och jobba då så jag måste vara hemma tills sonen börjar förskolan i augusti.
    Något speciellt man behöver tänka på som nykomling i den akademiska världen?

(Ja, jag vet att sista anmälningsdagen är idag, så jag vet att det är bråttom att ta beslutet. )

• Svar på tråden Sommarkurs, bra sätt att "prova på" högre studier?
  • Prospero

Hej!

Det låter som en bra idé med en sommarkurs, eller någon grundkurs överhuvudtaget. En del sommarkurser (och distanskurser) är nog ganska så lätta, men det finns också sådana som är precis som programkurser fast de går en extra gång på sommaren. De flesta får vem som helst söka, kolla behörighetskraven på studera.nu (där kan man ju söka på ämne osv). Några enstaka kanske är specifikt för programstudenter.

Lycka till!

• Lille Gris
    Prospero skrev 2010-03-15 11:50:57 följande:
    Hej!Det låter som en bra idé med en sommarkurs, eller någon grundkurs överhuvudtaget. En del sommarkurser (och distanskurser) är nog ganska så lätta, men det finns också sådana som är precis som programkurser fast de går en extra gång på sommaren. De flesta får vem som helst söka, kolla behörighetskraven på studera.nu (där kan man ju söka på ämne osv). Några enstaka kanske är specifikt för programstudenter.Lycka till!
    Tack! Jo, jag har bläddrat runt på studera.nu från och till i ett par veckors tid och tittat på behörighets- och antagningskriterierna så jag har ungefärlig koll på vilken kurs jag skulle vilja läsa i så fall.

Någon annan som vill dela sina åsikter/erfarenheter?
  • Rödaskor

Sista ansökningsdag är väl idag? Så du får se till att få iväg en ansökan

Anmäl dig till kurser även om du är osäker, du kan alltid tacka nej sedan om du ändrar dig.

• LuPeRo

Precis som dig TS har jag funderat på att läsa en grundkurs på högre nivå.
    Jag har kollat runt på studera.nu och hittat 2 kurser på halvfart jag skulle vilja läsa, båda handlar om litteratur.
    Men hur gör man med ansökan?
    Ska jag första skicka en ansökan via internet och sedan skicka mina betyg via "snigelpost"? Ärligt talat förstår jag inget av det alls

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • Lille Gris
    LuPeRo skrev 2010-03-15 13:35:13 följande:
    Precis som dig TS har jag funderat på att läsa en grundkurs på högre nivå.Jag har kollat runt på studera.nu och hittat 2 kurser på halvfart jag skulle vilja läsa, båda handlar om litteratur.Men hur gör man med ansökan?Ska jag första skicka en ansökan via internet och sedan skicka mina betyg via "snigelpost"? Ärligt talat förstår jag inget av det alls
    Haha, precis vad jag också sitter och funderar på just nu! Men så där har jag också uppfattat det, så det borde vara rätt    Undrar bara var jag har mina gamla betyg...   Hur lång tid har man på sig att skicka in dessa?
  • LuPeRo
    Lille Gris skrev 2010-03-15 13:42:45 följande:
    Haha, precis vad jag också sitter och funderar på just nu! Men så där har jag också uppfattat det, så det borde vara rätt    Undrar bara var jag har mina gamla betyg...   Hur lång tid har man på sig att skicka in dessa?
    Då är det inte bara jag! Inte nog med att man är ute i sista minuten, man har ingen aning om hur man söker
    Men om man skickar in en ansökan idag och betygen imorgon så borde det ju vara okej? Jag hittar ingenstans om hur lång tid man har på sig, hittar bara adressen man ska skicka till.
  • Dr Mupp

Kolla först på studera.nu om inte era betyg redan finns inne i systemet. Mmina gymnasiebtyg från 99 fanns i systemet redan.

Själv har jag sökt fysikkurser till sommaren.

• kutiom

Jag har läst en mattekurs ett tag på math.se - man anmäler sig på sidan om jag inte minns fel. Det krävs ju en del självdiciplin vilket inte är det lättaste men samtidigt är det ett helt underbart sätt att studera på, tycker jag. Lycka till!

• Lille Gris
    LuPeRo skrev 2010-03-15 13:45:19 följande:
    Då är det inte bara jag! Inte nog med att man är ute i sista minuten, man har ingen aning om hur man söker Men om man skickar in en ansökan idag och betygen imorgon så borde det ju vara okej? Jag hittar ingenstans om hur lång tid man har på sig, hittar bara adressen man ska skicka till.
    Framförhållning är ett svårt ord som jag knappt kan stava till
    "Skicka in omgående" står det, så det borde funka att slänga det på posten i morgon tycker jag.
    Dr Mupp skrev 2010-03-15 13:49:37 följande:
    Kolla först på studera.nu om inte era betyg redan finns inne i systemet. Mmina gymnasiebtyg från 99 fanns i systemet redan. Själv har jag sökt fysikkurser till sommaren.
    Det hade ju varit bra om det inte vore så att jag gick ut gymnasiet -96... Samt att jag kompletterade med några kurser på Komvux för 5 år sen, dessa finns ju inte heller i systemet.
    Skrev högskoleprovet också i samma veva då för drygt 5 år sen, det har ju då förstås precis slutat gälla *suck* Varför fegade jag ur och inte körde vidare redan då??!
  • LuPeRo
    Dr Mupp skrev 2010-03-15 13:49:37 följande:
    Kolla först på studera.nu om inte era betyg redan finns inne i systemet. Mmina gymnasiebtyg från 99 fanns i systemet redan. Själv har jag sökt fysikkurser till sommaren.
    Hur ser man detta?
    Jag väntar fortfarande på pin-koden som gör att jag kan "validera" att jag är jag.
    Så just nu kommer jag inte åt så mycket, förutom att söka studier.
  • Dr Mupp
    LuPeRo skrev 2010-03-15 14:05:07 följande:
    Hur ser man detta? Jag väntar fortfarande på pin-koden som gör att jag kan "validera" att jag är jag. Så just nu kommer jag inte åt så mycket, förutom att söka studier.
    Finns på mina sidorn under meriter
  • GreetaGarbo

Tycker absolut att det är en bra idé att testa en sommarkurs om man är lite sugen på att prova på hur det är att studera på högskola/universitet.
    Mina erfarenheter är att det kan vara ganska stor skillnad mellan olika kurser, vissa korta kurser kan vara nog så jobbiga för att man vill hinna med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Andra kurser kan vara lite mer "flummiga" och inte lika mycket arbete, det varierar lite.

Sen är det lite skillnad mellan distansstudier (om det är distansstudier utan sammankomster exempelvis via internet) och "vanliga" studier, då man vid distansstudier kan ha lite svårare att ställa alla frågor som undrar över än vid studier då man har föreläsningar. Man har heller inte samma möjligheter att bolla frågor med sina kurskompisar, då man oftast inte lär känna dom på samma sätt. Samtidigt kan man lägga upp sina studier lite mer fritt om man läser på distans -kräver lite mer disciplin också.

När man läser en enstaka kurs tycker jag att det inte spelar så stor roll om det är på distans eller inte, hade det varit en längre utbildning är det alltid kul med lite kurskamrater.

Ett tips inför plugget är att, när du vet vad du vill läsa, kolla upp litteraturen och se vilka du kan få tag på. Om du köper all litteratur kan det bli rätt dyrt, köp de/den bok du eventuellt tror att du kommer att ha nytta av senare i livet annars kopiera om det är mindre mängder text alt. låna på bibliotek el köp begagnat typ blocket. :)

• LuPeRo

Nu har jag sökt 2 kurser och ska strax ner och posta mina betyg. Nu börjar den nervösa väntan på om man kommit in eller inte.
    Men jag valde 2 litterära kurser på grundnivå som verkade riktigt spännande

• Lille Gris

Jo, ikväll har även jag klickat på Anmäl... Skitläskigt!    Nöjer mig med en enda kurs (7,5p) för att se hur det går. En datakurs blev det, skulle nog kunna säga att jag redan kan mycket av innehållet men har det inte dokumenterat och det kan vara intressant med lite bredare kunskaper. Valde mellan 2 st med ungefär samma innehåll, men bestämde mig till slut för den som verkade ha lite svårare examination. Får man tydliga direktiv om hur examensarbetet ska se ut eller måste man som nybörjare leta sådan information på annat håll?

Mina nuvarande funderingar är studietiden.
    Studieformen är "IT Distans", inga sammankomster. Men som studietid står det "Dag- och kvällstid". Innebär det fasta lektionstider, men via internet? Jag trodde att Distans betydde att man styr sin egen tid, men det kanske är fel?

Åh herregud, vad har jag gett mig in på...? 

• Prospero

Lille gris: Det finns båda varianterna - en del där du jobbar helt på egen hand och när du vill, sen finns det andra som kräver att man t ex har virtuella möten, chattar osv med andra studenter vid en viss tid. Jag är mest van vid den helt självständiga varianten dock.

• Lille Gris
    Prospero skrev 2010-03-17 21:09:57 följande:
    Lille gris: Det finns båda varianterna - en del där du jobbar helt på egen hand och när du vill, sen finns det andra som kräver att man t ex har virtuella möten, chattar osv med andra studenter vid en viss tid. Jag är mest van vid den helt självständiga varianten dock.
    Borde det inte stå i kursbekrivningen om det är obligatoriska möten/chattar? Eller får man veta sånt först vid kursstart?
  • Prospero
    Lille Gris skrev 2010-03-17 22:36:09 följande:
    Borde det inte stå i kursbekrivningen om det är obligatoriska möten/chattar? Eller får man veta sånt först vid kursstart?
    Hm, jag tror bara det står om det är obligatoriska träffar på plats, dvs att du måste resa dit. Men i kursplanen kanske det står mer, men oftast får man nog veta först vid kursstart om man inte frågar kursansvarig innan.
Svar på tråden Sommarkurs, bra sätt att "prova på" högre studier?