30-års fest!!! Vad ska jag bjuda på? Pastasallad!!??
Behöver alla tips jag kan få! Ska ha 30-års fest i juni.
Funderar på om det blir billigare att laga maten själv? Vi kanske blir 30-40 pers.
Recept på pastasallad?!
Behöver alla tips jag kan få! Ska ha 30-års fest i juni.
Funderar på om det blir billigare att laga maten själv? Vi kanske blir 30-40 pers.
Recept på pastasallad?!
Buffé? Kycklingspett, färsspett, skinkor, rostbiff, sallad, bröd, pajer funkar bra i sommartid.
Du kan ju testa att ha pastasallad med lite olika tema. Typ grekisk med fetaost, oliver och rödlök som smak och italiensk med mozzarella, soltorkade tomater och ruccolasallad som smakgrej. Annars är ett hett tips att ha skålar med olika grejer i så att folk själva får blanda sin sallad med det de tycker om, så hade min syrra det på sonens dop.
Lättast är väll om du helt enkelt låter folket mixa sin egna sallad. Så bar bunkar med nerskurna grönsaker och två typer av kött. Kanske skinka som ett alternativ och fågel ett. sen 2 eller tre olika dressingar till detta.
Grönsallad
Tomater (finns massa olika kvist, tiger, körsbärs osv)
Gurka
Majs
paprika (gul eller röd)
Rödlök
rädisor
spenat blad
annanas
linser
ärtor
roccola
Oliver (kalamata godast)
Fetaost
Jag beställde grillad kycklingfilé och grillad fläskfilé från Maxi och sedan gjorde jag pastasallad och lite kalla såser och bröd till det. Det var inte alls dyrt att beställa därifrån däremot får man ta till lite extra så att det äkert räcker till alla :)
Bedan: Ja tänkte precis på det faktiskt om jag skulle ha lite olika teman!
Finns det bara italiskensk och grekisk sallad eller vad kan man tänkas hitta mer?
Jenny03:Hur många personer var ni då? Vad tror du det skulle kosta med kyckling och fläskfilé till ca 40 pers?
Bra tips du har fått på olika sallader men varför inte grilla??
Festen är ju på sommaren så grilla tillbehören till salladen, kyckling, kött o olika starka korvar, hamburgare, majskolvar, paprika, lök mm mm.
Jag tycker det alternativet lät gott med pajer i olika smaker så kan man ha sallad till. Gott i sommar värmen.
Annars om ni har möjlighet till att grilla så hade jag kört på detta handla helt enkelt i omgångar kött när det e bra erbjudande för köttet klarar sig fint i frysen.
Den här pastasalladen bjöd jag på när jag fyllde 30, i lite olika varianter p g a allergier/vegetarianer mm:
www.recept.nu/1.143904/per_morberg/varmratter/pasta_nudlar/pastasallad_med_fetaost_avocado
Den blev superpopulär och är lätt att göra plus att man kan förbereda mycket dagen.
Just pastadelen med pesto/gräddfil/creme fraiche kan jag verkligen rekommendera :)
AnnaV78:Vilken pastadel med pesto/gräddfil/creme fraich menar du?
Jag kommer inte ihåg vad vi betalade men det var billigare än jag trodde. Vi var ca 25 st. Det är bara att rnga och fråga :)
Själv är jag dödligt trött på pastasallader, som man alltid får i Tyskland i femtielva tråkiga varianter på knytkalas. Ska det vara pastasallad, så ska den i alla fall ha ordentlig smak, vilket pasta ju inte har av sig själv.
Jag bjöd på paj och sallad. olika pajer, grönsallad och sen nybakat bröd till det. till efterrätt blev det kladdkaka och grädde. Alla verkade gilla det iallafall. Annars är ju smörgåstårta extremt gott (menn ganska dyrt om man ska beställa det) Sen hade jag lådvin och öl.
TS
Visst pastasallad är gott men känns enkelt när man ordna fest så paj eller buffe skulle vi välja.
När vi fyllde 60 år (2x30år) så bjöd vi på grillad fläskfile, kycklingfile (vi stod ute o grillade medan gäster gick runt o hade trevlig) sen bjöd vi även potatissallad till (köpt och hemgjorda)
Efterrätt bjöd vi på hemgjorda glass (SUCCE!)
Gäster fick ta med egna dryck, men vi bjöd på lite öl och vin.
Det kom ca 60 gäster (vuxna och barn)
Vi skrev på inbjudenkort att vi tänder grillen kl 16.00 så gäster fick komma när dom ville.
En del kom före, flesta kom runt halv 5.
Festen höll fram till runt 22tiden. Hade så kul!
Vi är sugen på att ordna fest igen nu till sommar.
Typ en vanlig sommarfest! men vi får se!
Lycka till med planering för 30års fest.
Jag bjöd på¨buffe när jag fyllde 30: Cous-cous sallad(fräste en massa grönsaker och hadde i, serverades kall) päron & ingefärsmarinerade kycklingremsor på spett. Köttfärsspett Falafel röror -tzatsiki, hummus. vinkokta smålökar bröd grönsallad. Det jag minns.
Personligen HATAR jag pastasallad.
En bra buffé innehåller kött, fisk, grönsaker (sallader, varma/kalla) och potatisrätt/risrätt/pastarätt samt såser, bröd och ost. Då finns något för alla.