• Anonym (arbetslös)

Hur mycket ersättning från A-kassan får jag?

Jag har varit föräldraledig i 14 månader och hade bara ett dåligt timjobb att återvända till efter föräldraledighetens slut. Än så länge har jag fått 10 dagar att jobba mellan mars-juni. Jag har nyss anmält mig till a-kassan och undrar hur mycket ersättning jag kommer få?

Jag har varit f-ledig på minsta ersättning, dvs 180 kr/dag.

Någon som vet hur mycket jag kan få ut?

• Svar på tråden Hur mycket ersättning från A-kassan får jag?
  • Anonym

Hur menar du?
    Hr du nyss anmält dig till a-kassan? Nyss blivit medlem? Eller menar du att du ska stämpla upp? Hurarbetade du innan?

• Anonym

Har du inte arbetat minst 80tim/månad i 6 månader så uppfyller du inte kravet på att få inkomstbaserad ersättning från a-kassan. Tror dock att minimum är 320kr/dag före skatt om man inte har arbetat tillräckligt.

• Anonym (arbetslös)

Så med andra ord kan jag inte få någon ersättning från a-kassan? Varför sa då kvinnan på arbetsförmedlingen åt mig att fylla i och skicka in? Hon visste ju att jag varit föräldraledig de senaste 14 månaderna...

Vad kan jag få för ersättning då?

• Anonym
    Anonym (arbetslös) skrev 2010-03-15 12:19:44 följande:
    Så med andra ord kan jag inte få någon ersättning från a-kassan? Varför sa då kvinnan på arbetsförmedlingen åt mig att fylla i och skicka in? Hon visste ju att jag varit föräldraledig de senaste 14 månaderna... Vad kan jag få för ersättning då?
    Vaför har du itne vari tmed tidigare?

Var det kanske till alfakassan du skulleanmäladig? Då får du lägsta ersättningen.
  • Anonym

Tror att tiden du varit föräldraledig är överhoppningsbar och att man isåfall ser till det du arbetat innan du blev föräldraledig. Dock så måste du ha arbetat ett visst antal timmar varje månad för att ha rätt till ersättning som baseras på din tidigare inkomst, utan detta får du endast en låg grundersättning.

• Anonym (arbetslös)

Ja, alfakassan är det. Jag har inte varit med tidigare eftersom jag (sedan studenten 2005) mest jobbat svart, men delvis också timjobb på ett företag. En hösttermin studerade jag på folkhögskola.

Hur mycket ligger lägsta ersättningen på?

Svar på tråden Hur mycket ersättning från A-kassan får jag?