• The Black Lady

Hur mycket i vårdbidrag vid autism?

Hej

Jag har nu ansökt om vårdbidrag för min son som fått diagnosen autism...

Finns det något regelverk om hur mycket man får? Eller är det alltid individuellt?

Vad får ni i vårdbidrag till era autistiska barn?

• Svar på tråden Hur mycket i vårdbidrag vid autism?
  • Skumboll

Det bedöms ju individuellt men har hört någonstans att praxis brukar vara 3/4 eller ett helt vid autistiskt syndrom. Vart jag hört det kommer jag dock inte ihåg.... {#lang_emotions_undecided}

Jag har i alla fall ett helt och 18% i merkostnader. 
    ♥ Simon ♥
  • SaramedM

Bedöms från fall till fall, vi fick helt men inga godkända merkostnader

• The Black Lady

Okay... när jag satt och skrev allt merarbete vid gör med vår underbara son blev jag så ledsen.... jag hade ingen aning om hur mycket merarbete vi egentligen lägger ned på honom på ren rutin....

Samtidigt som det var skönt att se hur mycket vi egentligen gör med honom som man inte behöver göra med en "normal" 3,5 åring....

Hur kände ni när ni skrev detta brev till vårdbidragsansökan? Är jag ensam att känna denna sorg?

• SaramedM

nej verkligen inte, jag skrev , läste och grät

• norgesessan

Har inte barn med autism, men jag kände samma när vi fyllde i ansökan...Jobbigt...Nu skal vi göra det igen, gäller bara 2 år...(adhd).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Skumboll

Nej, du är inte ensam! Det var verkligen känslofyllt när man skrev och läste. Att skriva sida efter sida med negativa saker om ens underbara barn kan ju knäcka vem som helst...

♥ Simon ♥
  • Poppins

Nej du är definitivt inte ensam. De är inte särskilt kul att skriva sida upp och sida ner om allt negativt som vår sons handikapp medför. Vi har lämnat in en ny ansökan nu i januari och förra veckan var det dags för genomgång med handläggaren. Efter det samtalet kände jag mig helt slut och överkörd. Först så har man noggrannt beskrivit hur en vanlig dag ser ut här hemma och allt extra det medför och sedan så ifrågasätter dom allt. Precis som att man skulle ljuga ihop värsta snaskiga historien om att man har ett barn med funktionshinder. Det värsta som handläggaren så och det som jag bara ville gråta över efteråt var: Jag har för skojs skull räknat ut hur många timmar du skriver att ni är med sonen och fått fram att det är cirka 13 timmar per dygn och då har jag inte räknat in hans vakna nätter. Men jag måste fråga gör ni aldrig nåt annat?

Jag var tvungen att fråga vad hon menade. Ja alltså säger hon, du menar här i det du har skrivit att ni nästan aldrig lämnar honom obevakad, men de måste ni väl ändå göra? Ni gör väl andra saker än bara är med honom.

Ja sa jag jag hinner väl kanske gå på toaletten nån gång per dag, men oftast hinner jag inte äta lunch själv eller ens gå ut till postlådan när han är hemma.

Jaha säger hon men 13 timmar är mycket.

Ja tyvärr ser våran vardag ut så. Och lämnar jag honom obevakad så kan jag ge mig sjutton på att det händer nåt. Antingen så skadar han sig själv, sin lillasyster eller har sönder något här hemma.

Tror dom på fk att man ljuger ihop allting eller???

Ursäkta TS att jag tog öber din tråd med mina bekymmer.

• The Black Lady
    Poppins skrev 2010-03-15 15:41:03 följande:
    Nej du är definitivt inte ensam. De är inte särskilt kul att skriva sida upp och sida ner om allt negativt som vår sons handikapp medför. Vi har lämnat in en ny ansökan nu i januari och förra veckan var det dags för genomgång med handläggaren. Efter det samtalet kände jag mig helt slut och överkörd. Först så har man noggrannt beskrivit hur en vanlig dag ser ut här hemma och allt extra det medför och sedan så ifrågasätter dom allt. Precis som att man skulle ljuga ihop värsta snaskiga historien om att man har ett barn med funktionshinder. Det värsta som handläggaren så och det som jag bara ville gråta över efteråt var: Jag har för skojs skull räknat ut hur många timmar du skriver att ni är med sonen och fått fram att det är cirka 13 timmar per dygn och då har jag inte räknat in hans vakna nätter. Men jag måste fråga gör ni aldrig nåt annat?Jag var tvungen att fråga vad hon menade. Ja alltså säger hon, du menar här i det du har skrivit att ni nästan aldrig lämnar honom obevakad, men de måste ni väl ändå göra? Ni gör väl andra saker än bara är med honom. Ja sa jag jag hinner väl kanske gå på toaletten nån gång per dag, men oftast hinner jag inte äta lunch själv eller ens gå ut till postlådan när han är hemma. Jaha säger hon men 13 timmar är mycket. Ja tyvärr ser våran vardag ut så. Och lämnar jag honom obevakad så kan jag ge mig sjutton på att det händer nåt. Antingen så skadar han sig själv, sin lillasyster eller har sönder något här hemma.Tror dom på fk att man ljuger ihop allting eller???Ursäkta TS att jag tog öber din tråd med mina bekymmer.
    Förstår dig precis.... hur mycket har du haft i vårdbidrag fram tills nu?
  • norgesessan

Poppins, vilken dårlig stil.....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Poppins
    The Black Lady skrev 2010-03-15 15:43:30 följande:
    Förstår dig precis.... hur mycket har du haft i vårdbidrag fram tills nu?
    Vi har haft ½l vårdbidrag utan merkostnader och det anser jag är alldeles för lite. Visserligen fick vi det beslutet när sonen var två, han är nu snart fem, och situationen såg annorlunda ut. Nu när han blivit större och mer rörlig så kan man inte lämna honom obevakad långa stunder.
  • The Black Lady

Hur lång handläggningstid är det normalt på FK ang vårdbidrag?

• Skumboll

Enligt fks hemsida tar det normalt tre månader. 

För oss gick det mycket snabbare, från det att jag skickade in min ansökan till det att jag hade beslutet i handen tog det en månad. 
    ♥ Simon ♥
  • Little Ms Chatterbox
    The Black Lady skrev 2010-03-15 13:29:57 följande:
     Hur kände ni när ni skrev detta brev till vårdbidragsansökan? Är jag ensam att känna denna sorg?
    Jag mådde helt enkelt skitkast. Sköt på det väldigt länge. Visste att man kunde få det utan diagnos, hade vetat det över ett år innan vi ens fick komma till BUP. Men ändå klarade jag inte av att sätta mig med det. Sen när vi väl skickade in det så kändes det bättre.
    Vi skrev inte så mycket utan bad om ett besök här hemma istället så vi kunde ta det muntligt.
    Vår yngsta son har mjölkproteinallergi så vi sökte även vårdbidrag för honom.
    Vi fick 3/4 och 18% i merkostnader. Äldsta sonen har ADHD och Atypisk Autism.

Vi har valt att ha sonen på fritids, även om han inte hade behövt det kanske så mycket vissa veckor (här i denna kommunen är 4 barnet gratis) men jag tror att om han hade varit hemma mer så kan VB ha blivit större. En del träning med honom gör på fritids och det är ju lite "andningsrum" för oss när han är där.
  • autismförälder

För min äldsta (autismliknande) hade jag helt vårdbidrag, sen när jag fick diagnos för lillebror (autistiskt syndrom) och sökte för bägge barnen fick jag nyligen beviljat ett helt och tre fjärdedelars för båda pojkarna.
    Personen som jag har kontakt med på fk sa att vid autismdiagnos så ska minst tre fjärdelars vårdbidrag ges.

• mim3

Hej,

Min dotter är 12, fick nyligen diagnos autism (har psykisk utv.störning och inskriven på hab sedan 1,5 års ålder). Har motoriska svårigheter, dålig finmotorik och det värsta är att hon inte kan fungera hemma socialt, härmar syskonen, tar ifrån saker, skriker... oerhört jobbigt. Har tagit sönder saker här hemma och förstår inte faror. har också djurfobi-rädd för alla djur. Vi har 1/2 vb och har överklagat, men nej vi får inget mer. Vi har nyligen fått beslut på avlastning och ledsagare men har bara en person som kommer sammanlagt 40 tim/mån (men har rätt till mer). Det är väl därför vi inte  fick mer när vi överklagat . Men den hjälp vi får är  en droppe i havet med tanke på hur mycket tid vi föräldrar lägger ner på henne och att handskas med hennes utbrott.

• Smulan Y
    The Black Lady skrev 2010-03-15 13:29:57 följande:
    Okay... när jag satt och skrev allt merarbete vid gör med vår underbara son blev jag så ledsen.... jag hade ingen aning om hur mycket merarbete vi egentligen lägger ned på honom på ren rutin....Samtidigt som det var skönt att se hur mycket vi egentligen gör med honom som man inte behöver göra med en "normal" 3,5 åring....Hur kände ni när ni skrev detta brev till vårdbidragsansökan? Är jag ensam att känna denna sorg?
    Hej Black Lady,
    Vår 4 åriga son har nyligen fått diagnosen Autism och ska sätta oss med ansökan. Känner att man gör det mesta på rutin som du säger så det är mycket man inte tänker på när man ska ange all extra tid man lägger ner. Det blir rätt påtagligt när man skriver ner allt. Jag undrar om du har några tips på aktiviteter man kan ta upp eller förslag på pedagogisk stimulans hemma både inne och ute. Alla tankar och tips jag kan få är jag glad för, det är verkligen en djungel. Hur ska man specificera och uppskatta den extra tid man lägger ner?

Känner mig rätt vilsen
Svar på tråden Hur mycket i vårdbidrag vid autism?