• Nallepuhmamma

Hur sakta/fort växer ett äppleträd?

Lillan och jag satte på skojs skull bara äpplefrön här inne och vi har aldrig lyckats få nått men döm om min förvåning att av 10 st frön har det kommit upp EN iaf...

Kan ju inte påstå jag kan ett dugg om fruktträd själv så derför lite frågor (vissa kanske låter korkade)

* Hur fort växer äppleträd?
    * När kan man plantera ut det på tomten sen och hur gör man för att skydda det mot djur osv?
    * Vart ska man sätta trädet på sin tomt?
    * När växer första äpplena på ett äppelträd?

• Svar på tråden Hur sakta/fort växer ett äppleträd?
  • grynet80

Det är inte säkert det kommer att bli några ätbara äpple på ett träd som kommer från en kärna..

• Nallepuhmamma
    grynet80 skrev 2010-03-15 13:29:56 följande:
    Det är inte säkert det kommer att bli några ätbara äpple på ett träd som kommer från en kärna..
    Hur menar du? Att dom kan bli giftiga?
  • grynet80

Nä, bara äckliga! Kommer inte riktigt ihåg, sitter o letar i hjärnan efter fakta .

• Nallepuhmamma
    grynet80 skrev 2010-03-15 13:32:59 följande:
    Nä, bara äckliga! Kommer inte riktigt ihåg, sitter o letar i hjärnan efter fakta .
    Jaha haha så man kan smaka då da fast med risk dom smakar urk?
    Nåväl det får va iaf för det är ju tösen som ville testa plantera ett äppleträd en sista gång och lyckades iaf
  • Diablo

Det är ganska stor risk att det den plantan som du fått upp inte är härdig! Det vill säga att den kanske inte klarar sig ute i vårt klimat. Ofta så är äppleträd ympade på olika vis för att klara sig bra i våra klimat. Men du kan ju ha den i en kruka som du kanske förvarar på något skyddat ställe på vintern. Äpplena kanske inte är någon höjdare men det är ju ändå kul att ha drivit upp ett äppleträd från en kärna så det kanske inte spelar så stor roll

Lycka till!

• Nallepuhmamma
    Diablo skrev 2010-03-15 14:03:24 följande:
    Det är ganska stor risk att det den plantan som du fått upp inte är härdig! Det vill säga att den kanske inte klarar sig ute i vårt klimat. Ofta så är äppleträd ympade på olika vis för att klara sig bra i våra klimat. Men du kan ju ha den i en kruka som du kanske förvarar på något skyddat ställe på vintern. Äpplena kanske inte är någon höjdare men det är ju ändå kul att ha drivit upp ett äppleträd från en kärna så det kanske inte spelar så stor roll Lycka till!
    Ja detta gjorde vi för dotterns skull som ville prova göra ett eget träd

Vi har ändå tänkt att köpa "riktiga" äppleträd sen då vi gjort klart trädgården
  • Diablo

Men ha trädet i kruka. Så kan ni ju flytta omkring det lätt. Byta kruka när det behövs. Jag har en tall i en kruka, har haft den där i tolv år nu, fungerar kanon.

Lycka till.

• Bosse K

jääääääävligt snabbt se upp

• Ari Gold

Jag kan inte låta bli att fnissa (fast på ett snällt sätt, jag lovar).

Äppelträd förökas genom ympning eller ockulering. Det går inte att fröså en kära från ett äppelträd och få ett annat likadant äppelträd.

Varje kärna i ett äpple är unik och ger sin helt egna sort. Du kan tex. inte ta kärnan av en Åkerö och få en annan Åkerö. Du kommer få ett vildäppelträd som antingen är helt oätbart eller om du har riktig tur blir du moder till en helt ny ätbar äppelsort (fast oddsen på det är riktigt dåliga så då måste du så långt mer än en planta).

Jag förstr den pedagogiska poängen med att så ett eget träd. Men just med äpplen blir det ju lite fel eftersom det inte all är så nya äppelträd kommer till. Ta och ympa ett träd tillsammans med dottern istället så får hon se hur det går till.

Det ör ju faschinerande för ett barn att upptäcka och förstå att tex. alla "Ingrid Marie" i hela världen är syskon med varandra och härstammar från samma moderträd.

• veera

Det är möjligt att dra upp nya äppelsorter från frö men som sagt blir plantan aldrig samma som "föräldern". Vi har själva ett gammalt frösått äppelträd som min farfar tog med sej då han flyttade hit och det ger de godaste äpplen jag vet!
    Risken med att så kärnan av utländska äpplen är att trädet kommer att dö under vintern. Du kan ju försöka plantera ut den lilla plantan redan i sommar och skydda den med galler mot hararna under vintern. Om trädet överlever vintern kan du låta det växa och ympa in andra sorter på det. Lämna dock lite av orginalet i fall du skulle ha lyckast få fram en ny delikat sort.

Annars så är det grundstammen som betämmer hur kraftigt äppelträden växer och hur snabbt de ger frukt.
    Antonovkastammar ger träd som växer kraftigt och då börjar de ge skörd först efter många år. De träden blir stora och kan bli väldigt gammla.
    Träd som är ympade på dvärgstammar växer sakta och ger tidigt skörd. Träden blir inte stora men de lever normalt inte mer än 20-30 år och ofta behöver träden stödas under hela deras livstid.
    Lycka till.

Saepe creat molles aspera spina rosas
Svar på tråden Hur sakta/fort växer ett äppleträd?