• sanna88a

inget bakpulver hemma, vad baka?

jag vill baka något, men har inget bakpulver hemma. har du något tips på vad jag kan baka? jag har det mesta hemma som man använder när man skall baka så något borde det väl gå att baka, eller?

• Svar på tråden inget bakpulver hemma, vad baka?
  • Hallonmun

kladdkaka eller tuppkaka kanske?!

• Koloraturell

kladdkaka

russinkakor

maränger

negerbollar

drömmar (tror inte man behöver bakpulver till det, är osäker)

Annars så går ju nästan allt med bakpulver att baka ändå.

• sanna88a
    Hallonmun skrev 2010-03-15 14:40:45 följande:
    kladdkaka eller tuppkaka kanske?!
    kladdkaka är ju gott, men jag har dessvärre inget vaniljsocker hemma heller såg jag nu:( skulle det kanske gå att baka det ändå? eller tar kakaon över helt och hållet då kanske
  • Johannniii

mmm Jag bantar men hade gjort vad som helst för en kladdkaka!! ÅÅH!

Gör en kladdkaka och ät och njut! Gör det för min skull! :P

• sanna88a
    Johannniii skrev 2010-03-15 14:48:36 följande:
    mmm Jag bantar men hade gjort vad som helst för en kladdkaka!! ÅÅH! Gör en kladdkaka och ät och njut! Gör det för min skull! :P
    haha! det ska jag
  • Johannniii

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1358241634; mso-list-template-ids:1477106322;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l1 {mso-list-id:1747990849; mso-list-template-ids:1719805740;} @list l1:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->

Enkel kladdkaka

Ett enkelt recept på kladdkaka som är klar på 30 minuter. Denna kladdkaka passar både som efterrätt på vardagen eller vid speciella tillfällen - då gärna med siktat florsocker och grädde till!

6-8 bitar ca 30 min

Ingredienser:

• 2 dl vetemjöl • 3 dl socker • 3 msk kakao • 1 msk vaniljsocker • 1 dl flytande margarin • 2 ägg
    Gör så här:
    Vispa ihop ägg och socker med elvisp till blandningen blir pösig. Rör samman vetemjöl, kakao och vaniljsocker och blanda i. tillsätt sedan det flytande margarinet och vispa samman till en jämn smet. Om du istället använder dig av fast margarin eller smör så går det bra att smälta på spisen eller i en skål i micron på full effekt i 1-2 minuter. Tänk på att låta det svalna innan du blandar i det i kladdkakan. Häll smeten i en lämplig form och grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Det går även bra att grädda kakan i microvågsugn i ca 700 Watt i 6-8 minuter.

• Hallonmun

vaniljen gör inte så mycket skillnad med eller utan tycker jag, så baka på du

Svar på tråden inget bakpulver hemma, vad baka?