• giftgrodan

Jobba i Norge

Jag vill ha ett jobb i Norge, och jag vill ha det snabbt! Registrerat mig på olika bemanningsföretag, men inte fått något svar än... finns det nån som har koll på hur och i vilka områden man kan få jobb hyfsat fort? Jag har jobbat i vården som personlig assistent och på äldrebeoende, så det är väl antagligen något sånt som känns enklast att få. Rensa fisk känns ju som en klassiker annars, men jag har inte hittat annonser för såna jobb (det kanske är mer säsongsbetonat?). Jag behöver tjäna ihop en bra slant ganska fort, och bryr mig inte alls var i Norge jag hamnar. Tror jag har hittat varje sida som handlar om att jobba i Norge, men jag tar gärna emot fler tips om hur jag ska gå till väga av er!

• Svar på tråden Jobba i Norge
  • Amelie av Paris

Min sambo har funderingar på att jobba i Norge under sin egen semester. Han tänker fiskrensning eller vård/omsorg. Den norska arbetsförmedlingen har ju en egen sida med sökbara annonser. Har du kollat upp den?

• thomasw

Dom söker här efter alltmed vård. Polackerna tar alla fiskjobb, mendom kan inte snacka norska, så sök något med människor.

Ta ett kort vikariat som ingen vill ha såatt du kommer hit (jag bor i oslo).
    Bo på haraldsheim i Oslo tills du fått något.

• giftgrodan

tack för svaren Jag skulle ju föredra att hitta jobb innan jag flyttar dit, är deet svårt? har hört att man tjänar mer i nordnorge, stämmer det? Det spelar ingen roll var i Norge jag hamnar, jag ser BARA till pengarna just nu...

• BuoBä

Flest jobbannonser finns på finn.no. Du kan även titta på nav.no.

Det är troligen lättast att få jobb fort via bemanningsföretag. Manpower och adecco är stora i Norge. Troligtvis smartare att ringa dem om du vill ha snabbt svar.

Tänk på att det är dyrt att bo och leva i Norge, så även om man tjänar mer gör man av med mer också.

• princess of woolfs

Det är lite att fixa med innan man kan börja ta ut lön. Om du är undersköterska söker du autorisatjion som hjelpepleier först, kostar ca 1000 NOK, och du söker i Oslo på center för helsepersonell, gör att du kommer upp i rätt lönenivå. Tänk på att för de riktigt höga vårdlönerna ska du jobbat i 10 år. Sen ska du hamna på rätt skattenivå, det handlar lite om var du bor, om du jobbar i bägge länder, vilken socialförsäkring du då tänker dig tillhöra osv. Du kan börja jobba innan allt detta är färdigt, men det är då ingen idè ta ut nån lön eftersom du antagligen bara blir trackad för en jäkla massa skatt. Papperena blir klara på ett par, tre månader ung. Du kan be din arbetsgivare hålla inne lönen tills allt är klart.

• lillasmilla

I Norra norge kan vara lite enklare att få jobb. inte så många svenskar som är villiga att pendla dit. 3månader?! min man har jobbat i norge i 3år nu. tror bara det tog någon vecka att få alla papper klara. hans arbetsgivare följde med honom till nav(norska försäkringskassan) ja, det är mycket dyrare att leva i norge. många arbetsgivare bixar och betalar boendet. då kommer man undan billigare. ja, man tjänar bättre. lycka till!

• princess of woolfs

För mig tog det iaf ca 2-3 månader, vet inte om det beror på att jag bor i gränskommun och ville stå kvar i svensk socialförsäkring plus betalar min skatt i sverige, och därför begärde frisedel fr norsk skatt, samt ett intyg fr svensk försäkringskassa. Grensetjensterna brukar annars alltid va villiga att hjälpa till. Samt att de kan agera som arbetsförmedlare.

• lillasmilla

oki, då är det därför. mannen finss inte i svensk försäkringskassa längre, och betalar skatt i norge. det innebär för oss att jag räknas som ensamstående när det gäller föräldrarpenningen.

• Ungmamma83
    giftgrodan skrev 2010-03-18 14:57:54 följande:
    jag är ju tyvärr inte utbildad undersköterska...
    om du int eär usk är det betydligt lättare. du söker ett jobb, ex hemtjänsten som assistent. får jobb, skaffar boende, flyttar dit, registrerar dig i staden via skatteetaten, får d-nr och skatte sedel (tar ca två veckor) och skaffar bankonto för lönen. inte krångligt alls.
  • Ungmamma83
    princess of woolfs skrev 2010-03-18 14:57:07 följande:
    Det är lite att fixa med innan man kan börja ta ut lön. Om du är undersköterska söker du autorisatjion som hjelpepleier först, kostar ca 1000 NOK, och du söker i Oslo på center för helsepersonell, gör att du kommer upp i rätt lönenivå. Tänk på att för de riktigt höga vårdlönerna ska du jobbat i 10 år. Sen ska du hamna på rätt skattenivå, det handlar lite om var du bor, om du jobbar i bägge länder, vilken socialförsäkring du då tänker dig tillhöra osv. Du kan börja jobba innan allt detta är färdigt, men det är då ingen idè ta ut nån lön eftersom du antagligen bara blir trackad för en jäkla massa skatt. Papperena blir klara på ett par, tre månader ung. Du kan be din arbetsgivare hålla inne lönen tills allt är klart.
    det tar ca två veckor för att få d-nr, skattekort etc. så inte några tre månader inte.
Svar på tråden Jobba i Norge