• kg8

Hjälp, semester vid deltidsarbete?

Jag jobbar deltid just nu och hade tänkt att ta semester i Maj. Idag ringde jag till lönekontoret för att få reda på hur många semesterdagar jag har att ta ut.

Men när jag lagt på så kom jag på en fråga till och jag ville inte ringa upp igen då denna fråga kanske är lite korkad o jag kände mig lite dumförklarad innan på grund av alla mina frågor.

Om jag jobbar deltid, nio arbetstillfällen i månaden, så måste jag ändå ta ut 25 semesterdagar för att få en "vanlig" lön? Om jag bara tar ut nio semesterdagar så får jag väl en jätteliten lön? Detta stämmer väl?

Hoppas att någon vänlig människa därute vill och kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Hjälp, semester vid deltidsarbete?
  • kg8

En liten fråga till, jag jobbar inom vården, så till min lön så kommer ob-tillägg varje månad. Räknas det in i semesterlönen?

• kg8

Finns det ingen som jobbar deltid o vet hur det funkar?

• jassikan

Om du alltid jobbar deltid så kallas det för koncentrerad deltid och då beräknas semestern med en så kallad kvotberäkning.
    Kvotberäkningen beräknas utifrån hur många dagar du i snitt jobbar varje vecka.

Så ja, om du bara tar ut 9 semesterdagar får du ut betydligt mindre än vanligt.
    Om du tar ut alla 25 dagar så blir det mer än en månad.

Och det är inte säkert att du får ta ut alla 25. Enligt lag har du rätt till fyra veckors sammanhängande semester under sommaren, juni-augusti. Men det är inte säkert att lagen gäller, det finns en del speciella avtal som är anpassade till just det arbete man utför.

Om du jobbar i snitt 9 dagar på en månad och vill vara ledig 4 veckor/20 dagar:

Formel: 5/a x b = c

Uttag av 20 semesterdagar
    5/2,25 x 9 = 20 dagar

a= antal arbetsdagar per vecka, snitt
    9/4 = 2,25

b= totala antalet arbetsdagar under semestertiden
    2,25x4 = 9

c= antal semesterdagar, uttag

Sorry, ingen koll på om ob-ersättningen inom vården är semestergrundande.

• VärldensbästaH

Ja precis, du får en kvot (semesterkoefficient) som gör att det dras mer än 1 semesterdag när du är hemma 1 kalenderdag.
    Du kan tänka så att om en person som jobbar 1 dag i veckan skulle ha 25 faktiska dagar att lägga ut skulle personen kunna ha semester i massor av veckor i sträck för det går bara åt en semesterdag per vecka.

Semesterkoefficienten gör att du får lika många semesterveckor totalt som någon som jobbar heltid tex.

Så om du tar semester för de dagar du normalt är schemalagd borde du få din "normala" lön som du har annars.

• kg8

Okey, jag tackar massvis för era svar, men tyvärr så var det lite väl komplicerat för mig Jag antar att det var ungefär som jag trodde då, att nio dagar blir en väldigt liten lön. Jag tar ut femton dagar tänkte jag, det skulle vara vad jag hade förstod jag det som. Hoppas att det kommer bli lite pengar iallafall

Svar på tråden Hjälp, semester vid deltidsarbete?