Oseriös mäklare!?
Känner mig ganska irriterad.
Känner mig ganska irriterad.
.......
Jo det är helt fel. Mäklaren ska inte undanhålla intressanter från att få ge ett bud eller kolla!
Tycker att ni ska kontakta säljaren direkt och tala om det här. Om inte annat för att sätta dit märklaren...
fy fan vilken j*kla mäklare!
Upplever att det är allt vanligare att hus/lgh säljs innan visningen, åtminstone häromkring. Men då brukar det stå att visningen är inställd och att objektet är sålt.
Då brukar det vara så att säljaren fått ett väldigt bra bud eller bra villkor på annat sätt så de valt att sälja direkt och slippa/avstå från visning.
Får bara
En av grannarna köpte sitt hus så. Vi såg att det kom ett antal personer som möttes av lappen om att visningen var inställd.
Svärmor köpte sitt fritidshus på det sättet, gav ett bud redan innan visning. Så visningen ställdes in och hon fick huset.
Allt kan hända vid försäljning/köp av bostäder. Vi hade kommit överens om en affären för ett tag sedan, priset var klart och även när vi skulle skriva. Men 6 timmar innan vi skulle skriva på kontraktet kom det in en annan köpare i bilden. Och objektet gick till slut till honom. Vi satte ett tak pga det var en hel del att renovera.
Surt, men tyvärr inte mycket att göra. Det är säljaren som bestämmer vem som får köpa och det behöver inte alltid vara den som bjudit mest.
Var det ett dödsbo så kan ju köparen ha erbjudit sig att ta lägenheten som den är, de slipper städa och röja bort ev. oönskade möbler med mera. Det kan ju vara värt en hel del för säljaren beroende på situation.
Var med om exakt samma sak på det första huset vi kikade på för ca 5 år sedan. Hittade ett hus som vi verkligen älskade, gick på visningen men ville inte lägga bud utan att ha gått på ytterligare en visning. Bokade en visning och ringde lite kunniga så de kunde följa med och kolla. Några timmar innan den andra visningen ringer mäklaren och säger att huset är sålt. (för en betydligt lägre peng än vad vi tänk bjuda) jag sa att vi ville att han förmedlade HUR intresserade vi var till säljaren men han bara: är det sålt så är det!
Nu vet jag att det inte är sålt innan man skrivit papper och att de omöjligt kunnat göra det på de få dagar som varit. Undrar ibland hur det kunde hända...så tråkigt men samtidigt bra för det va nog inte så mkt till drömhus när allt kom omkring :-P