När upptäcks adhd?
När kan man märka på sitt barn att det har adhd?
När kan man märka på sitt barn att det har adhd?
Det är sällan klara symtom kommer före 3-4 års ålder, eller jo, man kan misstänka, men att utreda innan är meningslöst.
Det är nog ganska individuellt vilka symtomen kan vara men hyperaktivitet är nog vanligast.
Min son fick sin diagnos när han var 2 år och två månader.
Han har svår ADHD och han har visat dessa tecken sedan han var nyfödd.
Han har alltid haft extremt svårt att sova även som spädbarn.
Väldigt spänd i kroppen kunde inte slappna av, och aldrig nöjd.
Han fick sin atypisk autismdiagnos vid 3 års ålder och till det har han och har alltid haft svår sömnstörning.
Det jag vill säga är att har man en riktigt svår variant så kan det synas som nyfödd.
Vanligast är nog vid 2-3 års ålder eller vid skolstart.
Min sons adhd upptäcktes när han gick i andra klass.Det har gått ett halvår sen han fick diagnosen. Men det började på dagis med att han inta va som de andra barnen,men ingen hade en tanke på adhd då.
Jag märkte tidigt att de var något som inte stämde. Förskolan höll med när han gått där ett halvår. Gjordes ett Wipsitest av bvc psykologen vid 2 års ålder som visade tydliga avvikelser. Han är 5¨år nu och har precis fått diagnosen adhd/dcd.
Vad är ett Wipsitest? Hur görs det?
Puffar lite, för jag vill ha svar på min fråga...:)
Jag vet inte heller men puffar vidare
WPPSI är ett test för barn i föskoleålder för att testa deras kognitiva förmåga. För barn i skolålder använder man WISC. Resultatet på wppsi eller wisc kan i sig inte vara grund för en diagnos utan mer visa på inom vilka områden barnet har svårigheter.
ska tillägga att jag bara tror att det är så här, jag är ingen expert har bara en son som gjort wppsi och wisc och det är så jag har fattat det men kan ha fel.