• varmchoklad

Gillar du Maja?

Vad är det första du tänker när du hör namnet MAJA? En mobil toalett eller biet från den tjeckiska tecknade filmen vid början av 80'talet?

Är Maja enlgt dig en trams-maja, en kladd-maja eller en söt liten flicka, en kultiverad ung kvinna, en bullmamma?

Jag gillar namnet Maja skarpt! Får jag en flicka så blir det nog en liten "Maja" ändå. Funderade först på "Ella" men Maja känns gladare på något vis.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Gillar du Maja?
  • DenNamnbitne

Maja ger mig mycket bra associationer. Jag tänker mig att Maja är ett mycket folkligt namn som funnits mycket länge och som använts kärleksfullt om Maria. Maja är verkligen supersött- och jag får inga bajamajavibbar alls.

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • MajaMaria79

Ja eftersom jag heter det så tycker jag att det är ett bra namn

Sanning att säga så heter jag Maja Maria Charlotta   XX . Under mina uppväxt år så kallades jag för Maria, men så fort jag belv myndig så bytte jag tilltalsnamnet till Maja. ett mycket vänligare namn i mina öron och mer ovanligt. Jag gillade inte att vara Maria nr 5 i klassen osv.

Jag upplever ofta att mitt namn ger positiv respons av andra. Det är ganska många som säger det till mig.

• Dorian Ertymexx
    varmchoklad skrev 2010-03-15 19:06:45 följande:
    Vad är det första du tänker när du hör namnet MAJA? En mobil toalett eller biet från den tjeckiska tecknade filmen vid början av 80'talet? Är Maja enlgt dig en trams-maja, en kladd-maja eller en söt liten flicka, en kultiverad ung kvinna, en bullmamma?Jag gillar namnet Maja skarpt! Får jag en flicka så blir det nog en liten "Maja" ändå. Funderade först på "Ella" men Maja känns gladare på något vis.Vad tycker du?
    Jag tänker först och främst på droger, då jag vill minnas att marijuana kallas för maja ibland.

Sedan tänker jag på en mycket söt väninna jag hade på gymnasiet. Suckar... :)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Mornie Alantie

Jag gillar det inte. Det låter mer som ett smeknamn än ett riktigt namn, och jag tycker inte det passar på en vuxen kvinna. Dessutom är det ett sådant namn som ofta sätts ihop med tråkiga ord, precis som du nämner i trådstarten. Som om det inte var nog så går associationen också till marijuana. Så nej, jag gillar det inte helt enkelt

• spöke

Jag tycker Maja är jättesött. Tänker på en gullig fröken på dagis när jag var liten. Och på Maja Gräddnos...

• varmchoklad

MajaMaria tack för svaret, kul att höra att en "Maja" trivs med sitt namn.

Ärligt talat så det första som poppar upp i mitt huvud när jag hör namnet "Maja" är en stor glad mun, ett öra-till-öra leende.

MAJA!

• lyckligast10

Jag tycker det är ett jättefint namn, antingen det eller Molly blir det för oss om vi får en flicka!

• varmchoklad

Det som känns tveksamt är att det är ett så vanligt namn. Vi avstod från Anna för att det är så enormt vanligt, vi vill ha ett lite speciellt namn till vårt barn. Molly är jättegulligt. Dock känns Maja mer gångbart för en vuxen kvinna än Molly. Många äldre heter Maja.

• MajaMaria79

mmm det kanske är vanligt numer. Fast min dotter har ingen Maja på sitt dagis iaf. Ingen Anna heller iofs. Jag tror att namn som var vanliga när vi var små såsom Malin, Sandra, Linda, Annika osv, de är nog ganska ovanliga på små barn nu.

Jag tycker såklart också att det är ett namn som passar på en vuxen, jag är 30 år och det känns fortfarande rätt

• greenfish

Min syster heter Maja, så jag tänker på henne.

Hon har i övrigt anammat "Bajamaja" och hade ett sådant hjärta på sin träningsbag för att inte bli av med den. I övrigt avskyr hon när folk kallar henne för Maja Gräddnos. Den kopplingen är alltså den värsta, kanske för att folk vräker den över henne...

• DenNamnbitne
    varmchoklad skrev 2010-03-15 19:52:32 följande:
    Det som känns tveksamt är att det är ett så vanligt namn. Vi avstod från Anna för att det är så enormt vanligt, vi vill ha ett lite speciellt namn till vårt barn. Molly är jättegulligt. Dock känns Maja mer gångbart för en vuxen kvinna än Molly. Många äldre heter Maja.
    Men Anna är mer originellt än Molly. I alla fall 2010!!!
  • Tant Green

Klart jag gillar Maja Det heter min dotter. Min mormors syster hette Maja också och henne gillade jag jättemycket så det kändes bra att döpa dottern till det.

• varmchoklad

Funkar Maja internationellt?

• DenNamnbitne
    varmchoklad skrev 2010-03-15 20:18:47 följande:
    Funkar Maja internationellt?
    Det är klart!! Uttalet kanske kommer att vara lite svårt vid första anblicken men det lär de sig. Liksom vi lätt anpassar oss och förstår hur man uttalar namn som Ashley (Äschli) så är det nog inte så svårt för andra att lära sig Maja. Man får väl säga att det uttalas som indianstammen. Stavningarna Maya/Maia tycker jag dock är fula, då försvinner hela tjusningen med namnet.
    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • LuMa

Vi har en Maya. Iom y så känns namnet lite mjukare än om man stavar med j men det kanske beror på vilken dialekt man har.

Vår Maya är ett blont yrväder. Alltid nära till både skratt och gråt, är både högt och lågt på samma gång. Klättrar, dansar, sjunger..
    Ett riktigt energiknippe.

Svar på tråden Gillar du Maja?