• Anonym (hejhej)

Pityriasis Rosea!! Någon som haft det?!!

Hej!

Är det någon här som har haft Pityriasis Rosea? Jag har fått det.. Fick först fel diagnos hos distriktssköterskan! Hade då bara den så kallade "medaljongen" sen fick jag resten av utslagen och förstod då att det var Pityriasis Rosea! Ringde då tillbaka och dem sa att jag bara ska vänta ut det.. (går ej att behandla, försvinner efter ca 8 veckor)

Jag har fullt på magen.. har också på brösten, ryggen, armarna och benen.. dock inte lika mycke som på magen!! Det har blivit bättre.. dem områdena som börjar "läka" efterlämnar VITA FLÄCKAR.. det kanske är "ärr" Står ju dock att man inte ska få ärr från denna sjukdom.. vad är då dem vita fläckarna för något??

Ska ringa hud imorn och prata med dem om vad man kan göra mot "ärren" osv..

Hoppas att jag ska läka HELT snart.. är dock rädd för att ha "ärr" på hela kroppen.

Ni som haft denna sjukdom.. kan ni berätta hur det var för er?! Fick ni också "vita fläckar/"ärr"?? hur lång tid tog det för er tills besvären försvann & att se normal ut?
    Är jätte tacksam för svar!!

(OBS! Detta är inte Psoriasis!!)

• Svar på tråden Pityriasis Rosea!! Någon som haft det?!!
  • Midsommartjejen

Hej.
    Min 17-åriga son fick den diagnosen för några månader sedan.
    Antar det gick över ganska fort för han har inte sagt mer sen om det. Han är inte hemma just nu, men kan fråga honom sen om han fått några ärr el dyl.

• Anonym (hejhej)
    Midsommartjejen skrev 2010-03-15 19:32:58 följande:
    Hej.Min 17-åriga son fick den diagnosen för några månader sedan.Antar det gick över ganska fort för han har inte sagt mer sen om det. Han är inte hemma just nu, men kan fråga honom sen om han fått några ärr el dyl.
    Ja tack fråga gärna

Vissa har tur kanske och inte har det sålänge.. mitt har vart ett bra tag nu
  • Anonym (hejhej)
    Måste ju finnas fler där ute?? hallååå
  • Anonym (hejhej)

PUFF!!!

• Beehive

Hejpå dig! Jag har haft Pityriasis 2 gånger, vilket är extremt ovanligt enligt min läkare. Sjukt jobbigt att gå omkring o vara prickig:) Oroa dig inte, prickarna/fläckarna sitter i länge men åtminstone jag har inga märken kvar!

• vargungen

Jag hade det för några år sen! Helt prickig var jag på bålen. Det gick verligen över efter ca 8 veckor. Inga ärr, eller andra komplikationer! 

• Edalia

Hej , jag hade det för tre år sedan, mina fläckar höll på i 10 veckor,sen dröjde det inte länge alls innan dom vita fläckarna började försvinna. hade hela halsen och överkroppen full i det :s

Men idag finns inga ärr

Tyckte klådan var värst. var så illa att jag låg o skakade till och från.

• Anonym

Jag hade det för många år sedan. 

Blev helt förskräckt när jag fick så mycket fläckar (efter att ha börjat med endast en medaljongliknande fläck i svanken) och sökte i panik läkare på hudmottagning. Han log och gratulerade mig till att jag fått en av få hudåkommor som försvinner av sig självt. Sex veckor senare var allt borta och inga spår av den syntes. 
  • Anonym (hejhej)
    Tack allesammans för svaren Jag får hoppas att det försvinner snart då.. Dem "läkta" fläckarna jag har som är vita syns kanske mer också eftersom jag tidigare solat och har solbränna kvar.. Men har det gått bra för er så går det nog bra för mig! Jävligt hemsk och jobbig hudsjukdom iaf! Hoppas VERKLIGEN detta var första och sista gången!
  • Anonym
    Anonym (hejhej) skrev 2010-03-16 23:28:00 följande:
    Tack allesammans för svaren Jag får hoppas att det försvinner snart då.. Dem "läkta" fläckarna jag har som är vita syns kanske mer också eftersom jag tidigare solat och har solbränna kvar.. Men har det gått bra för er så går det nog bra för mig! Jävligt hemsk och jobbig hudsjukdom iaf! Hoppas VERKLIGEN detta var första och sista gången!
    Ja, det beror ju så klart på att du har solat.
    Men tycker du verkligen att det är en hemsk och jobbig sjukdom? 
    Jag tycker tvärtom, det finns ju så oerhört många hudsjukdomar som är kroniska och på allvar jobbiga att ha.
  • Anonym (hejhej)
    Anonym skrev 2010-03-17 07:54:26 följande:
    Ja, det beror ju så klart på att du har solat. Men tycker du verkligen att det är en hemsk och jobbig sjukdom?  Jag tycker tvärtom, det finns ju så oerhört många hudsjukdomar som är kroniska och på allvar jobbiga att ha.
    Självklart finns det mycket värre sjukdomstillstånd! Men detta har vart riktigt jobbigt psykiskt sen fysiskt senaste tiden innan det började bli bra.. Vilket det nu har börja blivit. Så det är jag tacksam för och att den som sagt försvinner med tiden.
Svar på tråden Pityriasis Rosea!! Någon som haft det?!!