• sarap1978

Hur känns ditt ärr efter kejsarsnittet?

Som rubriken lyder.. hur känns det för dig?  Hur länge sen är det sen du snittades?
    Jag snittades för 3 veckor och 2 dagar sen. På bb sa dom att tejpen som dom sätter dit efter stygnen/agrafferna skulle lossna efter en vecka ca. Mina har inte lossnat själva alls så idag tog jag bort dom själv. Kändes skitobehagligt. Har nästan ingen känsel kring snittet i huden.
    Det har kilat ganska mycket utmed snittet senaste tiden dock.
    Jag vågar inte ha byxor eller trosor som klämmer åt vid ärret. Går fortfarande i gravid-mysisarna.
    Jag tycker att det ser lite läskigt ut och det är ju lite rosarodnat utmed ärret. Hur är ert?

Funderar även om om man kan använda en Belly Bandit för att få magen att dra ihop sig lättare och hur skulle det påverka ärret och den lilla hudveck/överhäng som är ovanför ärret. Har du testat?

Känner att det inte finns mycket kring detta att läsa och se om man är normal eller inte. Iallfall har jag inte hittat något. Tipsa gärna. Och berätta gärna om hur det är för er med era snitt och ärr.

• Svar på tråden Hur känns ditt ärr efter kejsarsnittet?
  • Sol Angelica

Hej, hej...
    Det är 8,5 månad sen jag snittades och ärret är fortfarande lite rosa. Det är ju som vilket annat ärr som helst. Det tar tid att läka helt och det bleknar med tiden. Att det kliar är bevis på att det läker, så det är normalt. Mitt kliade oxå nåt djävulskt i början. Men nu märker jag inte av det. Att du inte har känsel vid ärret är oxå normalt. Dom har ju skurit av en massa nervändar, och det tar tid innan dom "hittar" varandra igen.

Man ska inte träna magen alls på minst några månader för att snittet ska få chans att läka ordentligt. Men man ska röra på sig, och inte sitta still för mycket. Det hjälper läkningen, då blodcirkulationen ökar när man rör sig.

Hoppas det hjälpte lite iaf.

Lycka till, och grattis till bebben!

• Norrskenet

Jag snittades för 1 år och 3 mån sen o kan ännu känna av snittet en del... Direkt efter snittet hade jag väldigt ont i en månads tid ungefär. Fick också rekommendationen att inte alls träna innan efterkontrollen, förutom vanliga promenader, men tom det gjorde ju för ont i början. Nu känner jag bara av om jag anstränger mig extra mycket, då kan magen som domna av. Har fått förklarat för mig att det tar flera år innan allt läker, då det är så många lager + så många nerver som kapas av att läkningen tar lång tid.

Jag ville inte alls ha nåt som trycker på magen lång tid efter snittet, så jag har aldrig testat nåt sånt där bälte.

• sarap1978

Tack

Det knäppa är att jag är ju snittad för andra gången och jag minns inte hur det var  förra gången (3 år sen).  Minns smärta och att jag hade svårt att göra vissa saker. Lyfta och så.
    Jag känner faktiskt att jag mår bättre ju mer jag rör på mig, dock har jag varit "instängd" hemma nu i 3 veckor, först pga av förlossningen och att landa hemma men också en vecka med sjuk 3 åring, halsfluss....shit va man blir trött av att vara hemma och inte kunna gå så mycket promenader mm.
    Men imorgon kommer jag äntligen ut igen, då kan 3åringen äntligen gå till dagis igen.

• Norrskenet

TS: Förstår att det är jobbigt att vara isolerad! Jag tycker det var skönt att bara komma iväg o handla lite, även om jag inte kude vara så mycket, då jag inte kunde bära... Förstår att man kanske förtränger det man inte vill minnas!

• lugna gatan

Hej. Måste bara ge er nysnittade ett tips (om ni inte fått det redan), på östra sjukhuset i göteborg så säger de att ny forskning visat att ärren blir mycket mindre och finare (läs; syns knappt) om man sätter en medicinsk tejp över! Alltså sån vanlig papperssårtejp man kan köpa på apoteket. Man sätter det längs över hela ärret och byter endast vid behov, man kan ha det i några veckor. Mitt ärr blev väldigt fint, nu är det snart två år sen jag snittades och man ser endast en mycket svag linje. Det där med känseln, jag har fortfarande ingen känsel ca 2 cm hela vägen runt snittet, kliar gör det också fortfarande fast bara då och då, de säger att det beror på att känselnerverna växer?
    Har även en dotter som opererade hjärtat då hon var prematur, då tejpade man efter och vi bytte tejpen en gång i veckan i fyra veckor, det ärret är nästan osynligt (10 cm), medans de inte tejpade ärret efter dränet, och det syns mycket mer fast det var bara 1 cm.
    Så testa det här med tejp!

• sarap1978
    lugna gatan skrev 2010-03-15 22:23:55 följande:
    Hej. Måste bara ge er nysnittade ett tips (om ni inte fått det redan), på östra sjukhuset i göteborg så säger de att ny forskning visat att ärren blir mycket mindre och finare (läs; syns knappt) om man sätter en medicinsk tejp över! Alltså sån vanlig papperssårtejp man kan köpa på apoteket. Man sätter det längs över hela ärret och byter endast vid behov, man kan ha det i några veckor. Mitt ärr blev väldigt fint, nu är det snart två år sen jag snittades och man ser endast en mycket svag linje. Det där med känseln, jag har fortfarande ingen känsel ca 2 cm hela vägen runt snittet, kliar gör det också fortfarande fast bara då och då, de säger att det beror på att känselnerverna växer?Har även en dotter som opererade hjärtat då hon var prematur, då tejpade man efter och vi bytte tejpen en gång i veckan i fyra veckor, det ärret är nästan osynligt (10 cm), medans de inte tejpade ärret efter dränet, och det syns mycket mer fast det var bara 1 cm.Så testa det här med tejp!
    tack lugna gatan.
    Operationsläkaren nämnde faktiskt det där med tejp....Jag ska gå och sätta dit det på en gång.
    TACK igen för påminnelsen.
  • Flora77

Jag snittades för två veckor och två dagar sedan och min tejp sitter fortfarande kvar. Har inte vågat ta bort den än och den verkar inte släppa av sig själv som de sa på sjukhuset. Kanske ska ta bort den och sätta dit ny fräsch. Var ditt sår läkt under eller glipade det fortfarande?

Har ni satt tejpen i småbitar tvärs över ärret eller en lång bit längs med hela ärret?

Huden runt snittet är öm och känslig när man tar på den medan själva såret är mest ömt på ena kanten. Kom hem två dagar efter snittet och har varit ute och gått sedan dess. Har självklart haft ont till och från men har varit mycket rörligare och mått mycket bättre än jag trodde att jag skulle göra (det är första gången jag snittas). Har köpt en trosa med gördel som jag har när jag använder andra byxor än mjukisar. Köpte den på Kappahl och tycker att det funkar bra som skydd förutom att magen väller över där trosan tar slut {#lang_emotions_smile} 

• lugna gatan

Tejpen ska sitta som en lång remsa längs med hela ärret.

Jag var jätteöm och röd i själva ärret, trodde jag hade inflammation, men det var det inte som tur var. Kolla med mvc om du är orolig. Jag köpte en gördel efter tre veckor, för att magen var så stor och bara "vällde" ut jag fick alltid gå och hålla in magen med händerna i början, annars gjorde det ont, när jag köpt gördeln var det en otrolig skillnad och man hade bägge händerna fria, det gjorde mindre ont också.

• Adrastina

Jag snittades sista gången för lite mer än 9 år sedan. Har känselbortfall i och på vissa ställen omkring snittet, och ibland kan det sticka till lite, samt upplevas som att det kliar inne i magen, under snittet så att säga. Men att klia går ju ej då jag inte har nån känsel där och det sitter som typ inne i. Kan vara lite irriterande men händer inte speciellt ofta.

Annars är själva ärret ljust och fint, fint läkt helt enkelt. Har snittats två gånger i samma.

• bananflugan82

Jag snittades för 8 veckor sen o har inte ont av mitt. Har ingen känsel heller där ärret är.
    Har alla ni andra också "överhäng" ovanför snittet? Antar att det kommer att bli skitsvårt att bli av med. Så jäkla fult är det, speciellt då jag faktiskt inte har så mycket bebismage kvar i övrigt.

Här satte dom bara en genomskinlig skyddstejp som dom sen drog på bb innan jag åkte hem! Sen har jag inte haft något mer skydd över. Konstigt att det är så olika hur dom gör på olika jsukhus.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
Svar på tråden Hur känns ditt ärr efter kejsarsnittet?