• Anonym (illamående)

Illamående av Citalopram!! hur länge?

Har börjat äta Citalopram 20 mg/dag, pga depression, har ätit i 4 dagar nu bara. Har ätit Mirtazapin i ca 2 v innan men blev jättetrött av dom så jag fick byta och testar nu Citalopram ist.
    Men jag mår illa nästan hela dagarna, vilket är ganska jobbigt. Med Mirtazapin fick jag däremot ett enormt sötsug och va ständigt hungrig. Nu är jag knappt hungrig men äter ändå, för att orka jobba och sköta allt med hus, hem och barn.

Hur vanligt är det med illamående? (Jo jag har läst bipacksedeln oxå) men vill veta hur ni upplevt dom tabl och hur ni mådde. Hur länge håller det i sig med illamåendet?
    Gick ni upp eller ner i vikt? Nån annan spec biverkning ni fick? 

• Svar på tråden Illamående av Citalopram!! hur länge?
  • Anonym (Sara)

För mig gick illamåendet över efter ca 2 veckor. Det var den enda biverkningen jag hade, och som sagt efter två veckor var det ingenting.

• Anonym (Tina)

När tar du tabletten. Ett tips om du inte redan gör det är att ta den precis innan du går och lägger dig. Det funkade hur bra som helst för mig!

• Anonym (illamående)

tack för svaren!
    skönt att det gick över efter 2 v för dig, hoppas mitt oxå gör det för det är jobbigt nu 

anonym Tina: Jag ska ta min tablett på morgonen enl läkaren. Gör det nån skillnad att ta på morgon/kväll? Jag mår illa hela dagarna som det är nu och det känns som när jag va gravid, usch har ingen matlust alls.
     Har dessutom haft huvuvärk i 2 dagar oxå, vilket jag tror oxå är medicinen.

• Anonym (Tina)

Allvarligt talat, skit i doktorn, vad vet dom... Om jag inte minns helt fel så var det en doktor som tipsade om att ta dom på kvällen istället, då sover man liksom sig förbi det värsta. Prova! För mig har det fungerat jättebra. Jag gör likadant med mina vitaminer nu, eftersom jag mår illa av de flesta typer av tabletter.

Vilken typ av depression är det du har. Är det årstidsbundet kan jag verkligen tipsa om Ljusterapi! Efter 7-8 års vinterdepression är jag nu helt tablettfri tack vare det (vilket är skönt eftersom vi jobbar på barn).

• Anonym (:))

jag blev lite illamående och hade extremt ont i huvudet av citalopram men det gick över efter 2v. sen hade jag lite jobbigt med att få tillbaka alla känslorna de första två/tre månaderna. men därefter blev det mycket bättre och jag mådde otroligt bra! blev positiv osv. räkna med att invänjningperioden kan vara jobbig. hoppas du mår bra snart!

• Anonym (:))
    Anonym (:)) skrev 2010-03-16 21:56:33 följande:
    jag blev lite illamående och hade extremt ont i huvudet av citalopram men det gick över efter 2v. sen hade jag lite jobbigt med att få tillbaka alla känslorna de första två/tre månaderna. men därefter blev det mycket bättre och jag mådde otroligt bra! blev positiv osv. räkna med att invänjningperioden kan vara jobbig. hoppas du mår bra snart!
    alltså med att "få tillbaka" menar jag att jag hade levt i en gråzon i flera år och började känna känslor igen. när jag mådde bra kände jag ett "aha! är det så här man kan må och ska må!?" kändes fantastiskt!

när jag sedan slutade med tabletterna kom jag tillbaka in i gråzonen och blev förskräckt över mig själv.. idag har jag förhoppningsvis hittat ett bra läge.
  • Anonym

Första dagen jag tog citalopram mådde jag skitdåligt och spydde kaskader och kände mig nästan alkoholpåverkad. Sluddrade när jag pratade och var jättekonstig.
    Men jag var nog ganska känslig.
    Min läkare sänkte då dosen och sa att jag skulle ta en halv tablett i 2 veckor och sen börja ta en hel igen.
    Jag hade väl lätt illamående i ca 3 veckor innan det började avta.
    Sen hade jag nästan ingen matlust så jag gick ner i vikt.

• MiIou

Jag mådde också illa i början, inte så mycket som gör kanske. Ge det 2 veckor så borde det gå över. Jag hade nog inga andra problem med aptiten när jag tog dem, däremot gick jag ner i vikt ganska mycket och mitt hår blev torrt och risigt (tunnare?). Inte så roligt. Men med tanke på hur bra jag mår idag så var det värt alla besvär.

Mina problem är också delvis årstidsbundna men jag är känslig för alla årstidsväxlingar som det verkar, men störst problem med hösten och början av vintern. Nu klarar jag mig bra genom några knep jag har för att bryta nina svackor, så mycket dagsljus jag kan, har köpt en Wakeup light (tog mig inte upp på morgnarna förut men den funkar!) plus att jag proppar i mig vitaminer och rör på mig. Ja, kosten måste jag också vara noga med, mår dåligt av fet mat och sötsaker. Allt jag gör nu är ju bra förmig i övrigt men det känns ibland som ett heltidsjobb att inte råka ta "snedsteg" och ramla ner i ett hål. Suck.

• Anonym (A)

Jag mådde aldrig illa, däremot om jag missar en tablett så känns det dagen efter som att jag försvinner (det svartnar eller vad man ska säga) för en sekund, om jag glömmer den 2 dagar så bara gråter jag och klarar nästan av ingenting. någon som får samma?

• Anonym (S)

Mitt illamående höll väl också i sig ungefär två veckor. Tog först tabletterna på kvällen för att slippa det, men då fick jag jättesvårt att somna, så jag började ta dem på morgonen igen och fick stå ut med illamåendet istället. Men väl värt det sen när allt började vända. :)

• Anonym

Det går nog över på 2-3 veckor.

• Anonym (TINO)

Jag själv har bara mått bättre sen jag började med citalopram (ca: 2år sen). Haft lite torr mun ibland bara. Men vad jag kan minnas är att läkaren som skrev ut till mig sa att man tom. kan må sämre under de första 2 veckorna när man börjar med pillren, men att efter det så börjar själva effekten man vill åt, att man mår bättre, mindre ångest/panikkänslor.! 
      Sen när man ska sluta med tabletterna ska man inte sluta tvärt heller, utan trappa ner. Annars finns risken att hamna där man var innan man började, igen.

Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (TINO)

En grej till kom jag på! vet inte om det bara är jag, men om jag glömt ta i 1-2 dagar så känns det som det åker stötar igenom hela kroppen. Skumt, men man ska ju inte slarva hehe :p

• Anonym

Jag startade själv en tråd om detta för ett par månader sedan. Mådde också konstant illa och undrade om det var värt det - och det var det

För mig tog det 3-4 v innan det gick över och nu känner jag inte av några biverkningar.

• Anonym (illamående)

tusen tack för alla svar!

om jag ska ta tabl på kvällen, ska jag göra det direkt vid sänggåendet då? Har lite svårt o somna nu som det är o vill ju inte bli piggare än så.

Skönt o höra att illamåendet släppt efter 2-4 v, hoppas jag blir av med det oxå!

Anonym Tina: Jag har varit nere och mått dåligt länge o kände nu att det måste till en ändring. Det är alldeles för mycket som händer och har hänt under några år, bara tråkigt o jobbiga saker runt omkring mig.

• Anonym (Tina)

Jag brukar ta precis innan jag går och lägger mig, prova skadar ju inte, det går ju att börja ta dom på morgonen igen om det inte fungerar bra.

• Anonym (illamående)

Anonym Tina: ok ska prova det. men då måste jag väl vänta till i morgon kväll innan jag kan prova, för jag har ju redan tagit i morse. Det blir inte för långt emellan tabl då?

• Anonym (illamående)

I morgon har jag ätit tabl 1 v och nu i 2 dagar har illamåendet minskat kraftigt!!!! såå skönt!! Hoppas det försvinner helt snart! Nu har jag iaf matlust igen.
    Mår dessutom redan bättre och känner mig piggare! Ska det här äntligen bli min vändning!!?? känns som att kag börjar leva igen nu!!

• MiIou
    Anonym (illamående) skrev 2010-03-19 21:16:03 följande:
    I morgon har jag ätit tabl 1 v och nu i 2 dagar har illamåendet minskat kraftigt!!!! såå skönt!! Hoppas det försvinner helt snart! Nu har jag iaf matlust igen. Mår dessutom redan bättre och känner mig piggare! Ska det här äntligen bli min vändning!!?? känns som att kag börjar leva igen nu!!
    Härligt att det vänder.
    Jag kickade igång ordentligt i början och betedde mig verkligen som att jag var "knäpp" hemma, kunde börja tok-fnittra för ingenting. En morgon när jag skulle till skolan gick jag in i badrummet för att sminka mig men så fort jag såg mig själv i spegeln fick jag skratt-attacker. Till slut ställde jag mig i hörnet av badrummet för att slippa min egen spegelbild och fnittra färdigt. Jag vet att jag tänkte att om någon sett mig just då så skulle de ha trott att jag var galen (står inklämd i hörrnet i badrummet och fnittrar åt mig själv). Men efter att inte ha skrattat på länge så njöt jag i stora drag av att vara lite "småknäpp"
Svar på tråden Illamående av Citalopram!! hur länge?